Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelading

Startet av gss, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

gss

Jeg tenker ikke å vente til markedet er mettet, men hva skjer når det er mettet? Dvs. alle som ønsker å betale så mye ekstra for å få en el-bil allerede har en el-bil. El-biler står fortsatt for en svært liten andel av bilene, og kommer til å gjøre det i lang tid.
Et scenario jeg kan se for meg: Når markedet er mettet vil ikke tesla kunne selge i like stor grad, miste fortjeneste, fortsatt ha kostnader rundt vedlikehold/garanti osv, for så å forsvinne helt fra kartet.

Mhal

Søkt problemstilling. Er ikke noe som opptar bilprodusenter veldig, det kommer jo nye modeller og forbedringer som vi stadig har lyst på.

Amoss

Sitat fra: gss på torsdag 10. april 2014, klokken 12:11
Et scenario jeg kan se for meg: Når markedet er mettet vil ikke tesla kunne selge i like stor grad, miste fortjeneste, fortsatt ha kostnader rundt vedlikehold/garanti osv, for så å forsvinne helt fra kartet.

Som flere alt har påpekt, så er det ikke snakk om at markedet blir "mettet". Spørsmålene er:

  • Tabber Tesla seg helt ut på oppfølging/garanti, slik at ingen lengre tør å kjøpe Tesla?
  • Hvor fort forsvinner elbilfordelene, og hvordan reagerer markedet på det?
  • Kommer det noen konkurrenter på markedet med noe som kan måle seg med Tesla? Her er det spesielt faren for at en etablert produsent skal slippe en "Model E killer" før denne er kommet på markedet man bør se opp for. Forsvinner markedet for Model E, så vil Tesla slite... I alle fall om de da alt har bygget gigafactory'en
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: gss på torsdag 10. april 2014, klokken 12:11
Jeg tenker ikke å vente til markedet er mettet, men hva skjer når det er mettet? Dvs. alle som ønsker å betale så mye ekstra for å få en el-bil allerede har en el-bil. El-biler står fortsatt for en svært liten andel av bilene, og kommer til å gjøre det i lang tid.
Et scenario jeg kan se for meg: Når markedet er mettet vil ikke tesla kunne selge i like stor grad, miste fortjeneste, fortsatt ha kostnader rundt vedlikehold/garanti osv, for så å forsvinne helt fra kartet.

Man kan jo ut i fra din tankemåte argumentere for at nesten alt som selges selges inn i et mettet marked. Hvis Tesla nå bestemmer seg for å stoppe opp med all ny-utvikling så vil det sikkert kunne skje det som snakker om, men selvfølgelig vil det aldri skje.

Bilene de lager vil bli både bedre og billigere med tiden, og flere folk vil få øynene opp for elbil.

Nei, det er helt klart et stort potensiale i Tesla. Du ser det også på aksjeprisen der mesteparten av firmaets verdi ligger i fremtidig potensiale. Det de har laget og solgt til nå er trolig bare en liten forsmak.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Se på Porsche (som driver ekstremt lønnsomt). Se på deres produksjonsvolumer og tenk litt rundt fremtidig marked for Tesla og elbiler generelt.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. april 2014, klokken 13:01
Forsvinner markedet for Model E, så vil Tesla slite... I alle fall om de da alt har bygget gigafactory'en[/li][/list]


Har en følelse av at Tesla har en disaster recovery plan med den fabrikken der de raskt kan snu seg og tilby ferdig utviklet drivlinje med batterier til andre produsenter slik at de ikke blir skadelidende i større omfang.

Kommer det 1-3 andre modeller med tilsvarende specs og pris vil nok plutselig ENDA flere kjøre på - og da er det greit å kunne selge batterier og eventuelt drivlinje.

Amoss

Sitat fra: laumb på torsdag 10. april 2014, klokken 14:58
Har en følelse av at Tesla har en disaster recovery plan med den fabrikken der de raskt kan snu seg og tilby ferdig utviklet drivlinje med batterier til andre produsenter slik at de ikke blir skadelidende i større omfang.

Tror og håper på dette jeg også, men har så langt ikke sett noen signaler hverken fra Tesla eller andre bilprodusenter som tyder på dette, men det kan jo fort endre seg :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen

Mercedes og Toyota får jo allerede idag komponenter fra Tesla.

Jeg kjøpte også bil "usett og uprøvd" over nett. Etter MYE research ble det klart at jeg er både villig og kapabel å ta risikoen om noe skulle gå i vasken. Per dags dato er det overhode INGENTING som tyder på at noe negativt skulle skje. All service til nå er upåklagelig. All honnør til Tesla Lade. Når Model X og E er klare blir nok disse bestillt. Selv om jeg får et nytt "fossilt" produkt neste uke, er nok denne det siste av sitt slag her i gården.

pej

Har selv tenkt mye på hvor "smart" det er å kjøpe Tesla. Har alltid vært superkonservativ og hatt biler som jeg vet er lettsolgte og har lite feil med "riktig" utstyr og farger. Etter at kona fikk Leaf fikk jeg virkelig opp øynene for den elektriske drivlinja og dens overlegenhet. Etter at jeg nå har kjørt min egen Tesla (2000km på 2 uker) så er jeg overbevist om at jeg aldri skal kjøpe en bil med forbrenningsmotor igjen. Om bilen har batteri, hydrogen eller en annen ren form for energi ombord spiller mindre rolle. Ei heller om elmotoren sitter i hjulnavet eller mellom hjula. Det viktigste er at den har elektrisk drivlinje. Jeg tenkte å beholde vår Subaru Forester et års tid for å se hvordan det skulle gå å ha kun  to elbiler i familien. Denne kommer på finn så fort jeg får vasket den for å si det sånn.

Kanskje jeg har gamblet med 600´men som 41 åring er det kanskje på tide å leve i nuet, og ikke tenke på hva som skjer i årene som kommer. Eller kanskje det er nettopp det man bør tenke på? Barnas fremtid? ... En ting er uansett 100% sikkert; Vi kan ikke kjøre fossilt i fremtiden. Når alle de døde dinosaurene er brent opp er krana tom uansett. Like greit å venne seg til det og bli med på reisen lydløst inn i fremtiden:)...på 21 tommere.

God påske folkes!
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

BMW850

Sitat fra: gss på torsdag 10. april 2014, klokken 09:34
Ja, jeg ser riskoen du tok, og det er bra noen tok den. Hvis ikke hadde det vel ikke vært noe i det hele tatt.
Men jeg ønsker ikke å ta den på samme måte.
Teslas evne og vilje til å ta grep og fikse ser jo veldig bra ut når en ser på hva som blir sagt her og andre plasser. Nesten litt unikt kan det oppfattes som. Men dette koster jo også en masse penger for Tesla.
Og hvor er metningspunktet for slike biler i Norge? Hva når Norge er mettet, og de få andre el-bil-landene er mettet?
Mange spørsmål jeg vet det ikke finnes svar på, men jeg stiller dem ofte for meg selv. Kanskje jeg skal vente i 3 år til?

Bestilte bilen usett og uprøvd etter en ukes research på nettet. Unik service ja, og det koster ja, men jeg tror Tesla har innsett at akkurat det er den beste reklamen. Sammen med ett unikt produkt!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

emagic

Sitat fra: Øggen på torsdag 10. april 2014, klokken 20:25
Mercedes og Toyota får jo allerede idag komponenter fra Tesla.


Og grunnen til at de "får" komponenter fra Tesla er at de eier deler av Tesla.

Min spådom er at i løpet av få år vil se om konseptet "elbil" tar av globalt eller ei.

Og når det eventuelt skjer så kommer Tesla til å bli en underleverandør på drivverk slik eksempelvis Bosch er storleverandør på bildeler i dag.

Grunnen til dette er at kostnadene med å produsere gode, solide biler er skyhøy.  Vi ser allerede trenden om globalisering av modeller, der Ford vel leder an med sitt "one Ford"-konsept, der mer eller mindre identiske biler skal finnes i hele verden.  Dette er noe Ford gjør for å kutte kostnader.  Mange gjør tilsvarende, eller samarbeider på tvers med biler som Aygo, I.Miev, Outlander.

Selv om Tesla selger "bra", så er altså tallene som følger....

I Januar skrev Tesla at de hadde laget mer enn 25.000 eksemplar av Model S, og at de laget "more tham 600 a week".  Dvs at man kan anta 2500 biler i februar.

I februar ble det produsert 1,4 millioner biler i nordamerika.

Den dagen GM, Ford, Chrysler og Toyota faktisk innser at elbil er fremtiden så er Teslas fremtid som bilprodusent talte.   Men å bli en suksessfylt drivverkprodusent har de alle forutsetninger for.


Så får heller de som har Model S nyte sin "forut-for-sin-tid" bil så lenge de kan, utvilsomt et smykke av en bil så lenge den fungerer skikkelig.

emagic

eclipse

Ikke ta innlegget mitt så alvorlig men jeg tror ikke trådstarter snakker sant. Med det mener jeg at det må være andre grunner enn et trygt bilhold som gjør at han vurderer Tesla.

Hvis trådstarter vil ha et trygt forutsigbart bilhold så bør han kjøpe Toyota Avensis, denne bilen er en bestselger med godt renommé.

Let's face it, det er mye mer risiko med Tesla!

Når det er sagt så har jeg hatt TMS siden September uten en eneste feil sålangt.

Men bare tiden vil vise en TMS er holdbar, verdifall ukjent, pris på batteribytte ukjent.

Sikkerhet: Kjøp Toyota
Risiko men lyst til å være med på gamechange, kjøp Tesla.
Fornuftig pendlebil: Nissan Leaf
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

gss

Jeg snakker nok ikke usant da jeg egentlig ønsker et trygt forutsigbart bilhold. Men så er jeg vel over snittet interessert, og da blir det vel aldri valgt den mest fornuftige bilen uansett. Og lysten på Tesla er jo svært stor. Så spørsmålet er vel egentlig HVOR trygt/utrygt bilhold gir en Tesla. Synes tilbakemeldingene så langt har vært bra begge veier.

Havebigfun

Alle som har kjøpt TMS har tatt en risikovurdering hvor tryggheten er en delfaktor.
Vi har forskjellige preferanser. Det de fleste av oss er imidlertid enige om er at samme valget ville vi gjort om igjen. Som påpekt mange ganger er det mange negative stemmer her mtp diverse smådetailer, allikevel er de aller fleste svært fornøyde. Ingen kan spå fremtiden men det er sikkert at det kommer avgifter på elbiler- spørs er når. Disse (-foreløpig virtuelle-) pengene har du i bufferen når du eier en bil og prisøkningen kommer.
Du kan evt gjøre en brukerundersøkelse mtp hvor fornøyde vi er. Jeg tror du kommer til å få svært høyt scoring på +siden- spes etter at ladeproblemene er så godt som løst.

sigurdi

#44
Et par ting er 100% her i verden.

1. Olje og olje produkter vil bli dyrere og dyrere etter som vi bruker opp en resurs som det finnes en viss mengde av.

2. Produsere strøm kan gjøres med fornybare resurser som ikke blir brukt opp og ikke ha følger som 1.

3. Elektriske biler må ha batterier eller annen energibærer. (Hydrogen, atomkraft.,,)

3A verdens batteri produksjonen er liten, når en nå bruker batterier i biler og busser.

4. Volum produksjon gir lavere produksjons kostnader pr enhet, og produsendt kan selge med mindre fortjeneste pr enhet.
Altså lavere pris til forbruker.

Om eks GM begynner å masse produsere elbiler, har de ikke batterier å sette inn i dem. :-)

Så skal det komme en E killer, må noen andre begynne å bygge batteri fabrikk i dag ikke om noen år.

Tesla har eierskap i større del av produksjonen selv, samtidig så har de lokaler til å produsere godt over 500 000 bilet som da ikke er så mye som 1% av verdens bil produksjon. ( ca 80 millioner biler pr år)

Selges alle biler i dag som elektriske vil det alikevel ta 20år før verdens bilpark er 95% elektrisk. :-(

Den dagen en kunde kan gå inn i en butikk, velge bensin bil til prisen x, eller velge elektrisk med samme rekevidde, mer utstyr, tilsvarende eller lavere pris?

Samme som skjer nå, men da i mye større skala. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA