Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelading

Startet av gss, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Når du har kjørt og eid Tesla en stund ville det med 99% sannsynlighet ikke falt deg inn å bytte tilbake. Å kjøpe en fossilbil nå blir i mine øyne et større kompromiss enn å la Tesla utbedre eventuelt smårusk du skulle oppleve. Kvaliteten i 5-serie ligger nok over Model S, og en del vil nok foretrekke interiøret i 5-serie.
Men etter å ha eid Model S en stund nå kunne det personlig ikke falt meg inn å kjøpe 5-serie. Interiøret er for traust og fossilmotoren oppleves som svært gammeldags. Heldigvis har folk forskjellig smak, for det jeg oppleves som traust kan av andre oppleves som solid og moderne.
Jeg har kjørt snart 7 måneder og 10.000km, og nå som så og si alle quirks er ryddet av veien ville det vært helt uaktuelt for en bilinteressert person som meg som velger med hjertet å gå tilbake til fossilbil. Men så elsker jeg også de lydløse kreftene, smidigheten, momentan respons og ikke minst er utstragt bruk av rå krefter tilnærmet gratis sett ift. en fossil konkurrent. Turen til Trondheim nå i påsken koster eks en hundrelapp, istedenfor en tusenlapp+bom....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Eneste designfeilen jeg har merket meg så langt er plasseringa av spaken for nær-/fjernlys/blinklys/viskere. Den er plassert så langt nede at man må flytte hånda fra normal kjørestilling når man skal betjene den. Kjenner at det irriterer meg ganske mye, men jeg regner med å venne meg til det etterhvert. Hvis dette er vanlig mercedes-design så skjønner jeg straks litt bedre hvorfor disse sjeldent bruker blinklys i hverken kryss eller rundkjøringer. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:37
Eneste designfeilen jeg har merket meg så langt er plasseringa av spaken for nær-/fjernlys/blinklys/viskere. Den er plassert så langt nede at man må flytte hånda fra normal kjørestilling når man skal betjene den. Kjenner at det irriterer meg ganske mye, men jeg regner med å venne meg til det etterhvert. Hvis dette er vanlig mercedes-design så skjønner jeg straks litt bedre hvorfor disse sjeldent bruker blinklys i hverken kryss eller rundkjøringer. ;)

Korrekt håndstilling på rattet har blitt endret fra "10 på 2" til "kvart på 3" de siste årene. Bruker man den håndstillingen er blinklysspaken godt plassert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:43
Sitat fra: cra på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:37
Eneste designfeilen jeg har merket meg så langt er plasseringa av spaken for nær-/fjernlys/blinklys/viskere. Den er plassert så langt nede at man må flytte hånda fra normal kjørestilling når man skal betjene den. Kjenner at det irriterer meg ganske mye, men jeg regner med å venne meg til det etterhvert. Hvis dette er vanlig mercedes-design så skjønner jeg straks litt bedre hvorfor disse sjeldent bruker blinklys i hverken kryss eller rundkjøringer. ;)

Korrekt håndstilling på rattet har blitt endret fra "10 på 2" til "kvart på 3" de siste årene. Bruker man den håndstillingen er blinklysspaken godt plassert.
Synes både girspak og blinklys sitter bra plassert når jeg holder normalt på rattet. Eneste som er klønete er at vrideren for viskere sitter litt gjemt bak rattet, så jeg ser ikke hvilket trinn den står i. Men automatikken fungerer stort sett bra nok til at jeg ikke trenger tenke på den. Og når jeg lærte at kort dytt gir visk uten spylevæske skjønte jeg at jeg sjeldent trenger å vri på den :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:55
Synes både girspak og blinklys sitter bra plassert når jeg holder normalt på rattet. Eneste som er klønete er at vrideren for viskere sitter litt gjemt bak rattet, så jeg ser ikke hvilket trinn den står i. Men automatikken fungerer stort sett bra nok til at jeg ikke trenger tenke på den. Og når jeg lærte at kort dytt gir visk uten spylevæske skjønte jeg at jeg sjeldent trenger å vri på den :)

Girspaken bruker jeg stort sett bare to ganger i løpet av hver tur, så den kunne sånn sett ha vært plassert nesten hvor som helst for min del. :)

Har ikke fått brukt viskerne noe særlig enda, men liker at et lett trykk er det som skal til for å få ett enkelt visk. Føler at det er mindre mulighet for å overdrive viskinga enn med spaker som løftes intil nermeste knepp. Etter en del bruk er det for lett å komme over i neste stille som er permanent visk, og så må man slå den av igjen manuelt (VW/VAG, hører dere!!?).

Når det gjelder å kunne se hvilken innstilling viskerne står på er jeg enig i at plasseringen er håpløs. Ser for meg at dette kunne lett vært løst med indikasjon i dashboard e.l, a'la indikasjon på hvilke lys som er på (park/nær/fjern). Det verste med at spaken er lite synlig er når noen som ikke har kjørt Tesla før prøvekjører og så trenger man plutselig å viske, og så vet/ser man ikke hva som er hva.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mr.Hansen

Har hatt min model S i nesten 3 uker. Ikke hatt noen hendelser. Faktisk det eneste er takluka som må ha en kjekk.
Men vil anbefale en Salto lader. Så kan du bare sette den i uten noen problemer. Det er stadig væk problemer med org lade kabelen. Når de kommer til å fikse dette vet jeg ikke. Men jeg har ikke det problemet da jeg investerte i en Salto lader hjemme.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 06:37
Når du har kjørt og eid Tesla en stund ville det med 99% sannsynlighet ikke falt deg inn å bytte tilbake. Å kjøpe en fossilbil nå blir i mine øyne et større kompromiss enn å la Tesla utbedre eventuelt smårusk du skulle oppleve.
Jeg er helt enig med Øyvind.
Kvalitetsproblemene er helt marginale i forhold til fordelene/gledene ved å kjøre denne bilen. I tillegg kommer at bilen i praksis går på vannkraft og at det ikke er noen eksos lokalt.
Høgis har hatt en særdeles dårlig start med Tesla og kommer fra BMW- oppfattet jeg det rett var han veldig i tvil i starten- det har ikke vært mye klaging derifra i det siste.
For meg ser det ut til at Tesla "frelser" det fleste bilinteresserte. Hvis man tenker miljø og økonomi i tillegg er saken biff. :)

gss

Hva med levetid til Tesla som bilprodusent? Trygt bilhold krever også en produsent som ikke plutselig er konkurs eller forsvinner av annen grunn. Det går så det suser nå, men hva om 3, 5, 8 år?

OddB

Akkurat dette punktet var viktig for meg i fjor da jeg bestilte.  Etter å ha brukt adskillige timer på å sette meg inn i hvem Elon Musk er og hele konseptet og målsettingen med Tesla og de andre selskapene hans ble jeg så trygg som det er mulig å bli på at dette nyoppstartede selskapet kommer til å overleve.
Det er selvsagt en sjanse å ta,  Tesla var på konkursens rand for få år siden,  men under Elons lederskap tror jeg selskapet har livets rett, og at det på sikt kan utgjøre en trussel for flere av de etablerte bilprodusentene. Når man forholder seg til framtiden i et 20-års perspektiv er det meste man foretar seg en kalkulert risiko :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leif1

Og trenger heller ikke være noen garanti at produsenten er gammel.
Ikke lenge siden Generalen lå med brukket rygg. Hadde ikke trengt
å ende opp så pent som det gjorde det heller.
Konvertitt fra S til X

getor

Tror ikke det er "noen sjangse å ta" i det heletatt. Jeg fikk bilen i oktober og ca 10,000 km unnagjort nå, og har ikke hatt et eneste problem med bilen. At jeg ikke fikk vinterdekk med en gang ei heller blått og rødt adapter er irrelevant i denne sammenhengen, dessuten intet tema i dag.
Jeg er mye på reise, og har valgt Ranger Service som betyr at jeg har booket service hvor Tesla kommer hjem til meg for fikse på et knirk som har oppstått i pano-taket de siste par ukene. Hvor mange billeverandører tilbyr noe sånt? En email og bekreftelse dagen efterpå om at de kommer om 14 dager - og jeg er ikke hjemme engang. Fenomenalt spør du meg.
Som også en annen indikerte over, har du først satt deg inn i Model S så vil du ikke ut igjen, og en vanlig bil med forbrenningmotor av ymse utgaver blir som å tre inn i museum.
Enhver beslutning innebærer risiko, og Tesla Model S har kanskje en risikoprofil et hakk over de som har produsert biler i 100 år eller deromkring. Men ser du hva som har blitt levert det drøye året de har vært i markedet, de fenomenale reviews som er bilen tildelt, og ikke minst Teslas evne og vilje til å ta grep og fikse på ting som ikke er helt på stell, så kan ihvertfall ikke jeg lande på annet enn at Tesla vil gi et trygt bilhold fullt på høyde hvis ikke bedre enn andre billeverandører.
Jeg bestilte bilen sent i 2013 kun efter å ha lest om den på nettet og sett bilder. Provekjørte aldri. Det sier litt om min riskoprofil, for hva det er verd. :P

gss

Ja, jeg ser riskoen du tok, og det er bra noen tok den. Hvis ikke hadde det vel ikke vært noe i det hele tatt.
Men jeg ønsker ikke å ta den på samme måte.
Teslas evne og vilje til å ta grep og fikse ser jo veldig bra ut når en ser på hva som blir sagt her og andre plasser. Nesten litt unikt kan det oppfattes som. Men dette koster jo også en masse penger for Tesla.
Og hvor er metningspunktet for slike biler i Norge? Hva når Norge er mettet, og de få andre el-bil-landene er mettet?
Mange spørsmål jeg vet det ikke finnes svar på, men jeg stiller dem ofte for meg selv. Kanskje jeg skal vente i 3 år til?

Leif1

Om du tenker å vente til markedet er mettet kan det jo hende du får god tid.
Av de få andre elbillandene finnes det et lite et som heter Kina. Får de sving på
salget her er de nok sysselsatt en stund fremover.
Konvertitt fra S til X

OddB

På sikt er nok "metningspunktet" for elektriske biler godt over 90% ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

Har innsett nå hvor overlegne elbiler er på nesten alle måter. Kan ikke vente med å få bytta ut kone/sjaue fossilen vår med en billig liten elbil. Da er vi 100% elektrisk på transport fronten. :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA