Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Batteritralla, mandag 21. april 2014, klokken 13:00

« forrige - neste »

Batteritralla

310 Km fra hjemme til Gol.

Ettersom SC "skuffer" mest på på lav SOC, så vurderer jeg å ikke stoppe i Aurland.

Er dette lurt?

Det er for så vidt ikke noe i veien for å stoppe for eksempel 10 min og strekke beina litt i Aurland, og da får jeg jo se om SC faktisk virker på min bil også . . . før jeg står på Gol med 30 Km range . . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Knut Øygard

310 km går fint. Men jeg ville stoppa og lada litt i Aurland som du selv foreslår. Alltid greit å ha litt marginer når man skal over fjellet.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

bb

Jeg har kjørt den ruta flere ganger. SCen i Aurland har alltid gitt meg rask lading. Jeg har ved flere tilfeller opplevd å få 80-120 A på Gol selv om jeg er alene eller ikke deler lader med noen. Og da hadde jeg ingen gul strek.

Dessuten er det mindre pågang på laderne i Aurland vs Gol. På det meste så jeg seks Teslaer på Gol mens jeg har maks sett tre i Aurland. På tur fra Bergen til Oslo pleier jeg derfor å lade til 90 % i Aurland slik at jeg ikke trenger å toppe opp så mye på Gol hvis det skulle gå tregt der.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Batteritralla

Sitat fra: bb på mandag 07. april 2014, klokken 11:14
Jeg har kjørt den ruta flere ganger. SCen i Aurland har alltid gitt meg rask lading. Jeg har ved flere tilfeller opplevd å få 80-120 A på Gol selv om jeg er alene eller ikke deler lader med noen. Og da hadde jeg ingen gul strek.

Dessuten er det mindre pågang på laderne i Aurland vs Gol. På det meste så jeg seks Teslaer på Gol mens jeg har maks sett tre i Aurland. På tur fra Bergen til Oslo pleier jeg derfor å lade til 90 % i Aurland slik at jeg ikke trenger å toppe opp så mye på Gol hvis det skulle gå tregt der.

Høres ut som en god plan.

Går for denne  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

RaBalder

SC på Gol i går startet friskt med 105kW (130km typical igjen). Og falt jevnt til 45kW når jeg gav meg på 85-90%.

Har bare testet SC på Gol, så jeg har ikke så mye å sammeligne med. Men synes den justerte ned effekten veldig fort.

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på mandag 07. april 2014, klokken 20:38
SC på Gol i går startet friskt med 105kW (130km typical igjen). Og falt jevnt til 45kW når jeg gav meg på 85-90%.

Har bare testet SC på Gol, så jeg har ikke så mye å sammeligne med. Men synes den justerte ned effekten veldig fort.

Ikke etter min erfaring. Jeg pleier å være nede på rundt 36kW ved 90%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

#6
Det som er spennende er hva som skjer med CHAdeMO adapter. Det skal i teorien levere 50kW. Men på vår Leaf blir denne redusert mot slutten. Tar ofte 45-55 minutter å lade fra 30 -90%. Laderen stopper selv på 90% eller etter 1 time. Hvertfall de som ABB har levert på vestladet, og en ikke starter de med over 50% da går de til 100%.
Mener også at DSB ikke har godkjendt overgangen til Tesla? På samme måte kan ikke en Leaf med 6.6kW lader koble seg lovlig til kabelen på 22kW uttaket der det er på montert kabel.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13705.0.html

Det er nokk ikke feil med 2 korte stopp på veien østover nei.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Philip Marlowe

Vil det ikke holde med et stopp på Gol?
Kan man for eksempel kjøre Bergen - Hardangervidda - Gol - Hallingdal - Oslo?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

bb

Det er ca. 290 km fra Bergen til Gol via Hardangervidda. Starter man på 90 %/350 km ideal range kommer man fram med ca. 50 km forutsatt at været er fint. Er det regn/snø må man ligge i 70 km/t for å i det hele tatt komme fram.

Da er det bedre å kjøre via Aurland og toppe opp. Det er mindre risikabelt og sliter mindre på batteriet siden man da klarer seg med å lade opp til ca. 70-80 % i Bergen og deretter toppe opp til 70-80 % i Aurland.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Philip Marlowe

Jeg mener jeg har lest et sted at det er bra for batteriet en sjelden gang i blant å fylle 100%.
???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

shb

Jeg kjørte i september Bergen Gol kom frem med ca 80 km i rest. Ladet til 100% da vi skulle lade i noen timer i Akershus.  For så retur til Bergen.  Vi valgte da kort stopp på Gol og kveldsmat og benstrekk på 30 min i Aurland på retur. Hva om SC i Aurland/Gol er nede da? Litt på hver, da er en ikke så sårbar.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Andyve

#11
Kjørte nylig følgende ruter.

Bergen - Aurland - Gol (via Hemsedal) - Sandefjord
Kjørte fra Bergen med nesten 90%
Ladet ca 70km på Aurland og ankom GOL med rundt 100km igjen.
Var nesten fullt på GOL og fikk rett over 200km/t
Kom til Sandefjord med ca 100km igjen.
Snitt forbruk på ca 195kW - Total reisetid med lading 8timer

Sandefjord - Gol - Bergen (via Hardangervidda)
Kjørte fra Sandefjord med ca 330km Typical
Og kom til Gol med ca 50km igjen.
Ladet til 85% og ankom Bergen med ca 30km igjen.
Snitt forbruk ca 190kW

Kjørte som om det var en ICE bil.

Batteritralla

Sitat fra: Andyve på onsdag 09. april 2014, klokken 23:16
Kjørte nylig følgende ruter.

Bergen - Aurland - Gol (via Hemsedal) - Sandefjord
Kjørte fra Bergen med nesten 90%
Ladet ca 70km på Aurland og ankom GOL med rundt 100km igjen.
Var nesten fullt på GOL og fikk rett over 200km/t
Kom til Sandefjord med ca 100km igjen.
Snitt forbruk på ca 195kW - Total reisetid med lading 8timer

Sandefjord - Gol - Bergen (via Hardangervidda)
Kjørte fra Sandefjord med ca 330km Typical
Og kom til Gol med ca 50km igjen.
Ladet til 85% og ankom Bergen med ca 30km igjen.
Snitt forbruk ca 190kW

Kjørte som om det var en ICE bil.

Spot on  :)

Jeg skal til Holmestrand.

Vi blir full bil, og jeg har 21" Conti Dekk. Jeg liker ikke å "gnite" på strømmen, liker å kjøre min som en ICE bil, og foreta effektive forbikjøringer.

Hvilke dekk kjørte du på?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Andyve

Kjørte på nokian r2 piggfrie, var alene i bilen.

Batteritralla

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 10. april 2014, klokken 10:46
Sitat fra: Andyve på onsdag 09. april 2014, klokken 23:16
Kjørte nylig følgende ruter.

Bergen - Aurland - Gol (via Hemsedal) - Sandefjord
Kjørte fra Bergen med nesten 90%
Ladet ca 70km på Aurland og ankom GOL med rundt 100km igjen.
Var nesten fullt på GOL og fikk rett over 200km/t
Kom til Sandefjord med ca 100km igjen.
Snitt forbruk på ca 195kW - Total reisetid med lading 8timer

Sandefjord - Gol - Bergen (via Hardangervidda)
Kjørte fra Sandefjord med ca 330km Typical
Og kom til Gol med ca 50km igjen.
Ladet til 85% og ankom Bergen med ca 30km igjen.
Snitt forbruk ca 190kW

Kjørte som om det var en ICE bil.

Spot on  :)

Jeg skal til Holmestrand.

Vi blir full bil, og jeg har 21" Conti Dekk. Jeg liker ikke å "gnite" på strømmen, liker å kjøre min som en ICE bil, og foreta effektive forbikjøringer.

Hvilke dekk kjørte du på?

Da var turen unnagjort.

Nå husker jeg ikke eksakt hvilket forbruk jeg kom ut med, men det var rundt 230w/Km

Selv om dette er noe høyt, så er jeg fornøyd med det om man tar i betraktning ganske frisk kjøring og 5 personer og fullt med bagasje.

Mest fornøyd med:

    Fjærings komfort over Hemsedal med full bil. Luftfjæring er bra greier, og her fungerte avstemninga mellom
    dempere og "fjærer" meget bra!

      Forbikjøringsresurser. Bilen er helt fantastisk på alle områder når det gjelder forbikjøringer. Alt fra effekt reserver, stabilitet, sikkerhet. Et foregangs eksempel for bilbransjen. Det finnes sikkert familie biler med plass til 5 og masse bagasje som er på samme nivå, men jeg kan ikke komme på en eneste en . .  og i hvert fall ikke til denne prisen.

      Opp Stalheims kleiva på voss lå det en bobil i 30 Km/t helt i enden av tunnellen. Forbikjørt på en sikker måte på noe som oppleves som 2 sekund :)

      Superlading er humor, rekkevidden er god - selv om jeg kunne lagt inn litt mer margin  :o

      Dekkstøy med 21" og Conti er svært dårlig og trekker ned helhets inntrykket.


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA