Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rdio i stedet for slacker (og spotify) i Tesla

Startet av krsaebo, søndag 20. april 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

krsaebo

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i dag har jeg etter en eksplosjon for noen uker siden nå fått ut batteriet fra bilen og identifisert en dårlig blokk. Jeg har fått tak i nye blokker, og har byttet ut den dårlige med en ny. Da jeg startet å belaste batteriet var kapasiteten på 44%, og de 18 opprinnelige blokkene hadde en spenning på 6.35 V mens den nye hadde en spenning på 6.91 V.

Jeg belastet batteriet med varmetråder, full effekt på viften og varmen på fullt. Jeg tok en ny måling på 30%, og da var spenningen på de opprinnelige 18 blokkene 5.79-5.81 V, mens den nye var på 6.26 V.

Siste måling tok jeg på 20% med samme belastning. Jeg fikk da følgende resultat: 18 opprinnelige blokker: 5.65-5.67 V, og den nye blokken 6.19 V. Når jeg slo av systemet var kapasiteten nede i ca. 18 %.

Hvordan vil det fungere med den ene blokken som har høyere spenning? Vil dette utligne seg når jeg lader opp batteriet igjen? I morgen hadde jeg tenkt å lade opp batteriet mens det fortsatt er utenfor bilen med overlading for å utjevne spenningen på alle blokkene. Ettersom jeg har forstått er det dette som vil skje da?

Er det ellers andre ting jeg må undersøke før jeg kan anta at batteriet mitt er friskt og jeg kan montere det inn i bilen?

elektrolux

Innbyttebatteriet ditt har helt klart høyere ladetilstand enn pakken forøvrig. Dette vil utligne seg etterhvert, bare den nye blokken "overlever" første opplading som du hadde tenkt å gjøre i dag.

Den vil nemlig oppleve 15-20A lading etter at den er fulladet, noe som lett kan ta den.

Bedre hadde vært om den hadde lavere ladetilstand enn resten, noe du kan klare ved å belaste kun denne blokken en stund med en pere eller noe annet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krsaebo

Ok. Da får jeg forsøke å lade ut blokken en del før jeg lader opp. Hva tenker du er akseptabel differanse mellom den nye og de øvrige blokkene? Jeg er veldig nybegynner når det kommer til alt dette, så blir en del spørsmål. Kan jeg bruke en vanlig lyspære til å lade ut batteriet? Hvor lang tid tror du det tar ved bruk av en slik for å få tilfredsstillende differanse?

Hva er de neste stegene jeg må ta før jeg kan montere batteripakken inn i bilen igjen?

elektrolux

Med under 6V (uten last ) på originalblokkene er disse helt utladet. Den nye med 6,19V igjen uten last har nok 20-30 Ahr ombord som må ut. Med en halogenpære lader du dette ut i løpet av 2-6t.

Når det gjelder videre steg før montering er jerning av lim under blokkene oppmaling av kassen med epoxy lim, og montering av RoboMeter vel verd tid og pengene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krsaebo

Hei igjen.

Jeg har kjøpt sinkspray og billakk til å bruke i kassen, og tenker å gjøre dette arbeidet i dag. Men dersom jeg får ned den siste cellen til nivået til de andre, behøver jeg ikke da å teste pakken ytterligere? Jeg så for meg at jeg måtte lade pakken opp på nytt og belaste ned til 20 % enda en gang, men dette er da altså unødvendig?

Hilsen Kristian


elektrolux

En 100W halogen vil nok fungere, men virker som unødvendig luksus. Hva med en gammel H4 pere fra huggeren?

Ellers må du finne en måte å kvalitetsikre reparasjonen din. Ellers risikerer du ny reversering uten at du merker det, og kanskje ny eksplosjon. Legg ut noen ledninger mellom pluss, center og minus, og mål spenning her ved lav ladetilstand. Utregnet snitt bør være innenfor 0,05V / Blokk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krsaebo

Tenker du at jeg skal ha disse ledningene der permanent, eller som en test nå før jeg monterer opp kassen? Jeg går da ut ifra at jeg skal koble ledningen til plusspolen der denne kommer fra motoren og minuspolen på en av cellene midt i batterikassen, og motsatt fra andre enden?

Planen min for å teste blokkene er i utg. som følger:

1) Lade ned ny blokk til samme/lavere spenning enn de øvrige (som er på ca. 6.14 V).
2) Lade opp batteriet mens det er utenfor bilen (går dette fint uten kjølesystemet i gang?) inkludert overlading for å jevne ut spenningen på blokkene.
3) Lade ut batteripakken med varmeapparat og varmetråder fra 100 % til 20% og se om noen av blokkene kollapser.

Må jeg trekke blokkene lenger ned enn 20%? Eller er det noe annet jeg må gjøre?

elektrolux

Du trenger ikke vannsirkulasjon for å lade batteriet. Ellers kobler vi oss til  pluss minus og senter ved å legge en 8mm kabelsko oppå kabelen mellom blokkene. Skjer en slisse i batteriledningens orange kabelsko og dytt kabelskoen til sensledningen inn der. bruk mutter uten "tenner" og fjøskive slik at du ikke vrir i stykker den lille kabelskoen. Vi bruker 1/2A picosikring på sensledninger for å forhindre brann ved kortslutning.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA