Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av knutgrr, søndag 20. april 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

knutgrr

Hallo.

La om til sommerdekk her om dagen, og brukte en elektrisk hjulmutter-feste-sak for første gang.
I går var jeg ute på en kjøretur på 5-6 mil, og alt virket fint. Tenkte å etterstramme da jeg kom hjem fra fisketur i dag, men da jeg suste avgårde på motorveien kom det noen uheldige lyder og hele bilen begynte å riste.

Svingte av i en nødfil, og oppdaget at mange hjulmuttre var løse, samt at en mutter på bakhjulet manglet (!). Merkelig, da jeg gikk over å etterstrammet alle muttre to ganger etter at jeg hadde lagt om (dog med nevnte idiot-maskin).

Vil anslå av 2-3 muttre (av 5) på hvert dekk var fra litt til ganske løse, hvorav en altså manglet på det ene dekket.

Selvfølgelig ene og alene mitt ansvar, og veldig uheldig.

Det jeg nå lurer på er:

a) Kan noe annet ha tatt skade av dette? Etter at jeg strammet gjenværende muttre oppfører bilen seg fint (også i høye hastigheter),men det kom altså endel risting og noen "klonke-lyder" (ved bremsing) før dette.

b) Nissan Norge hater jo sine kunder like mye som Kim Jong-un hater sin onkel. Hva må jeg forvente å betale der for 1. ny mutter - evt. finnes det alternativer?
Er snakk om originale Nissan Leaf sommer-felger til Acenta.

Takk for svar.


Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

offpist

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

knutgrr

#2
Takk for tips.
Hvilke av de ulike mutter-modellene til Biltema har korrekte gjenger og lengde(mm) ?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Ronny

Nissan pleier å ha 12X1.25, lengden må du se på de du har..
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Elbilfantast

Sitat fra: Ronny på søndag 06. april 2014, klokken 17:27
Nissan pleier å ha 12X1.25, lengden må du se på de du har..

Jeg kjøpte 12*1,25 her om dagen til en Leaf. Kjøpte 17-mutre - for å komme til bra i felgene. De passet på alle vis. Lurt å etterstramme mutre etter å ha kjørt litt når man har lagt om.

TorC

De koster nok ikke mange kronene, jeg har 20 OEM liggende som kun er brukt en eneste gang så krommen er pen og hel, så hvis du vil ha en tilsendt kan du ta kontakt.

Når det gjelder skader kan du jo ha "bulket" aluminiumen, så ville jeg tatt av dekket og sett etter skader på den flaten som ligger på bremseskiven. Og hvis det er skader der ville jeg tatt med meg dekket til dekkverksted for å få det avbalanser...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knutgrr

#6
Nå vet jeg ikke hva "OEM" betyr (edit: googla det!), men det hadde vært helt fantastisk.
Har sendt deg PM.
Hjalp veldig på humøret :)

Skal skru av dekkene nå for å sjekke ut mulige skader.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

snurre100

OEM=Original equipment manufacturer

Original equipment manufacturer (OEM) refererer til en situasjon hvor et selskap produserer en vare for så å selge denne til et annet selskap, som igjen selger dette produktet under egen merkevare.
Venter på Kia E Niro

Mr.Zero

Hvis du har uoriginale vinterhjul, har ofte disse en senterring av plastikk. Denne ringen har en lei tendens til å bli værende på navet - og dermed vil ikke sommerfelgen komme helt inntil navet ved monterring. Man skrur så til, men resultatet blir at hjulet kan løsne.. Bare et lite tips.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

knutgrr

Hmm
Har hjulene/felgene som fulgte med fra Nissanforhandleren, og det står Nissan på felgen.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

ragnasan

Jeg kjøpte uorginale felger hos dekkforhandler. Fikk da med egne muttere til disse felgene.
Vinterdekk med vintermuttere og sommerdekk med sommermuttere!  :)
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

Kjell Leaf

Sitat fra: knutgrr på søndag 06. april 2014, klokken 16:12
Hallo.

La om til sommerdekk her om dagen, og brukte en elektrisk hjulmutter-feste-sak for første gang.
I går var jeg ute på en kjøretur på 5-6 mil, og alt virket fint. Tenkte å etterstramme da jeg kom hjem fra fisketur i dag, men da jeg suste avgårde på motorveien kom det noen uheldige lyder og hele bilen begynte å riste.

Svingte av i en nødfil, og oppdaget at mange hjulmuttre var løse, samt at en mutter på bakhjulet manglet (!). Merkelig, da jeg gikk over å etterstrammet alle muttre to ganger etter at jeg hadde lagt om (dog med nevnte idiot-maskin).

Vil anslå av 2-3 muttre (av 5) på hvert dekk var fra litt til ganske løse, hvorav en altså manglet på det ene dekket.

Selvfølgelig ene og alene mitt ansvar, og veldig uheldig.

Det jeg nå lurer på er:

a) Kan noe annet ha tatt skade av dette? Etter at jeg strammet gjenværende muttre oppfører bilen seg fint (også i høye hastigheter),men det kom altså endel risting og noen "klonke-lyder" (ved bremsing) før dette.

b) Nissan Norge hater jo sine kunder like mye som Kim Jong-un hater sin onkel. Hva må jeg forvente å betale der for 1. ny mutter - evt. finnes det alternativer?
Er snakk om originale Nissan Leaf sommer-felger til Acenta.

Takk for svar.
Tror du mutteren er så dyr på Nissan at du må selge bilen for å få råd til den ?
Hvordan er det mulig å være så bekymret for økonomien bare fordi du har mistet en hjulmutter ?
Har vært innom Nissan en gang med min bil fordi det var noe galt med 12V bateriet.
Jeg ba dem bytte batteriet ut fra målinger jeg selv hadde foretatt, noe de gjorde uten å blunke. De kunne ikke finne noe galt selv fordi batteriet fungerte greit da bilen var inne hos dem.
Jeg fikk god service og de hatet meg ikke i det hele tatt. Mye piss og drittslenging her inne som ikke er relevant. Det er liksomt blitt kult og tøft å hate Nissan forhandlerne... Bli voksne og bruk deres egne erfaringer før dere hiver dere på drittslengingen. Etter måten enkelte her skriver har de sikkert en oppførsel også som ikke gir særlig godvilje ..........
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Litt avhengig av hvem man møter og hvilken butikk man kommer til tror jeg nesten at du ville fått en hjulmutter gratis fra Nissan. Litt enig med forrige poster om at den nye hobbyen på forumet er å snakke stygt om Nissan, men kanskje de fortjener det i mange tilfeller.

Nå har ikke jeg hatt min Leaf innom Nissan, har ikke planer om det heller. Men de var veldig snille og greie med min forrige Nissan (NAF sa skrot bilen etter diverse feil på EUkontroll, Nissan var langt i fra enige og fikset det som var nødvendig for noen 1000-lapper).

knutgrr

#13
Baserte utsagnet (som var både overdrevent og med glimt i øyet) på et google søk som brakte opp en lignende problemstilling i et lignende forum, hvorpå resultatet var at man måtte kjøpe et nytt muttersett (5 stk) til 600 kr av Nissan.


For øvrig er problemet nå løst til 10 kr :)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 06. april 2014, klokken 23:48
Sitat fra: knutgrr på søndag 06. april 2014, klokken 16:12Mye piss og drittslenging her inne som ikke er relevant. Det er liksomt blitt kult og tøft å hate Nissan forhandlerne... Bli voksne og bruk deres egne erfaringer før dere hiver dere på drittslengingen. Etter måten enkelte her skriver har de sikkert en oppførsel også som ikke gir særlig godvilje ..........
Nissan Norge sin sidekick #1 er ute og forsvarer igjen ser jeg ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA