Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Årlige km fossil vs elbil

Startet av zimba07, lørdag 19. april 2014, klokken 23:04

« forrige - neste »

zimba07

Hva er vanlig ladehastighet på Lillehammer? I dag når jeg kom sto det biler på 2b og 4b, jeg valgte derfor 1a for å unngå å dele lader med noen andre.

Jeg har ladet på Lillehammer før noen få ganger for å teste, men har alltid blitt litt skuffet over resultatet....

Starter på litt under halvfullt batteri og lader med ca. 180 km/t (370v, 110-120A). Er ikke dette litt lite på en helt vanlig vårdag med innkjørt batteri?

Når begynner ladehastighet på SC normalt å avta fordi de begynner å bli fullt? Jeg trodde det var først opp mot 70-80% at hastigheten begynner å gå ned.

Jeg sto vel drøy en halvtimes tid, men gikk fra 210 typical til ca. 300 typical.





---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Øyvind.h

Mener jeg fikk godt over 90kW med rundt 60% SOC når jeg testet i vinter. Du har 85kWh batteriet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

zimba07

Ja, jeg har 85kw batt. Ved bruk av den andre settingen (under controls) viste den rundt 55kw charge current. Det er ca. halvparten av hva jeg hadde forventet.

Må ta meg en tur nordover til Dombås for å teste den m/litt lavere SOC% til å begynne med. Jeg bor på Lillehammer så Lillehammer SC vil jeg benytte svært sjelden, men kjipt å sitte 3 timer den gangen jeg er på reise...

Hvis normalen er 90kw+ så vil jeg ta det opp med Tesla ved neste anledning.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Zett

Jeg ladet på Lillehammer to ganger i helgen, begge dagene hadde jeg ca 200 km typical igjen på batteriet. På lørdagen fikk jeg ca 400 km/t, mens på søndagen fikk jeg bare ca 220 km/t. Det var greit for meg pga at jeg bare trengte litt påfyll for å komme hjem til Oslo.

Ingen biler som delte laderen på noen av dagene.

Jeg tror en av forskjellene var temperatur på batteriet, på søndagen hadde jeg ikke kjørt så langt før jeg begynte å lade.

khh

Ladet på Lillehammer i dag (6.4.) ca. kl. 19:00. Hadde veldig lite igjen (ca.30 km). Ladet veldig hurtig - var raskt oppe i 502 km/time! Delte ikke lader. Brukte den som er nr. 3 fra venstre når du står med front mot laderne. Har forresten ladet mange ganger på Lillehammer - har aldri hatt problemer.

frekri

Den første superladerkontakten på Lillehammer er det noen andre som har hatt problemer med den?

Jeg fikk den ikke til, og det kom en etter meg som heller ikke fikk den til i dag... Men jeg fikk ikke til neste heller, men da tror jeg egentlig at løsningen var å lukke ladeporten før jeg prøvde igjen. Noe jeg gjorde på den 3.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

VigdisA

Sitat fra: frekri på søndag 06. april 2014, klokken 22:56
Den første superladerkontakten på Lillehammer er det noen andre som har hatt problemer med den?

Hei
Ja det er såvidt jeg vet en litt trøblete lader - sett det nevnt på forumet tidligere også.

Er det forresten mange som planlegger å lade på Lillehammer på vei til påskeferie tro?
Er litt spent på om det blir ladekø - vil tro det er flere som reiser til fjells i påsken enn det var folk som skulle forbi til Jul - dessuten har det jo nettopp blitt noen tusen flere biler på veien enn det var ved juletider
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

zimba07

Mens jeg ladet der på søndag var det på et tidspunkt 7/8 plasser som var opptatt - morsomt nok hadde alle hver sin farge: grå, sølvgrå, blå, sort, hvit, rød og signaturrød. Eneste som manglet var brun og muligens perlemor hvit. Gøy å se alle fargene ved siden av hverandre i godt dagslys og de fleste var rene og pene.

Ladekø vil nok oppstå på Lillehammer etterhvert. Blir spennende å se om man klarer å lage et fornuftig system oss i mellom med resttid (parkeringsur) og et bittelite køsystem. Kanskje en lader burde få være dedikert til 15 minutters TopUp? Hmm...et tema som fortjener sin egen tråd?
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

tstens

Sitat fra: khh på søndag 06. april 2014, klokken 22:49
Ladet på Lillehammer i dag (6.4.) ca. kl. 19:00. Hadde veldig lite igjen (ca.30 km). Ladet veldig hurtig - var raskt oppe i 502 km/time! Delte ikke lader. Brukte den som er nr. 3 fra venstre når du står med front mot laderne. Har forresten ladet mange ganger på Lillehammer - har aldri hatt problemer.

Hei
Da kom vi dit samtidig,jeg m den hvite på nr. 2 fra venstre .Jeg har ladet 2 ganger før på Lillehammer og ikke vært helt fornøyd m hastigheten.Denne gangen var jeg oppe å snuste på 516 km/t. Startet på ca 60 km typical og ga meg på 220.Da var det falt ned til ca 450km/t ladefart. Godt fornøyd m det . Vi var vel 4 stk samtidig på SC Lillhammer på dette tidspunktet.
Terje
P85,White

jkirkebo

Sitat fra: tstens på mandag 07. april 2014, klokken 08:53
Jeg har ladet 2 ganger før på Lillehammer og ikke vært helt fornøyd m hastigheten.Denne gangen var jeg oppe å snuste på 516 km/t. Startet på ca 60 km typical og ga meg på 220.Da var det falt ned til ca 450km/t ladefart. Godt fornøyd m det . Vi var vel 4 stk samtidig på SC Lillhammer på dette tidspunktet.

Ladefart i km/t er snittfarten fra da du begynte, ikke momentanverdien. Så den er ganske misledende. Se heller på antall ampere ladestrøm. Min begynner gjerne på 275A og ender på rundt 100A ved 90% SOC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhal

Hvordan virker egentlig superchargerne? Forstår at dei i utlandet er bygget opp på en batteripakke som lades av solcelle panel på taket.

Er det batteripakke i Norge og som treglades for å spare effekt, og som kan gå tom mot slutten av en utfartshelg?

bb

Sitat fra: VigdisA på mandag 07. april 2014, klokken 01:06
Sitat fra: frekri på søndag 06. april 2014, klokken 22:56
Den første superladerkontakten på Lillehammer er det noen andre som har hatt problemer med den?

Hei
Ja det er såvidt jeg vet en litt trøblete lader - sett det nevnt på forumet tidligere også.

Er det forresten mange som planlegger å lade på Lillehammer på vei til påskeferie tro?
Er litt spent på om det blir ladekø - vil tro det er flere som reiser til fjells i påsken enn det var folk som skulle forbi til Jul - dessuten har det jo nettopp blitt noen tusen flere biler på veien enn det var ved juletider
Ja, den første ladekontakten har jeg også hatt problemer med før. Jeg velger alltid en annen kontakt lenger nede mot Mjøsa.

Jeg skal lade fredag 11. april ca kl. 19. Dette blir vel den store utfartsdagen så jeg regner med at det blir ganske fullt der. De som lader der og leser forumet bør oppfordre andre (og seg selv) til å ikke bli stående unødig lenge. Jeg vet at superladerne er dritraske og ofte blir ferdig før middagen på Marché har kommet på bordet.

De som vet at de skal parkere mer enn en halvtime bør sjekke ladingen på appen eller stikke en tur til bilen. Er den ferdig, flytt bilen slik at andre som trenger lading kan få plassen.

Skal du videre til Dombås trenger du ikke mer enn 250 km ideal range. Og på Dombås har jeg aldri sett mer enn 3-4 biler på en gang. Der er det åtte ladeplasser.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

gbzdoc

Jeg var også på Lillehammer nå på søndag. Jeg ankom som nr. 7, fem minutter senere kom nr. 8 og 9 og vips var der kø. Heldigvis ble ikke vedkommende stående i mer enn maks 1 minutt og vente, men er spent på påsken. Dette var jo en vanlig søndag...

Var forøvrig alene på nr. 4 før det kom en jeg måtte dele med. Ladefarten min dalte ikke veldig mye, så lurer på SOC og opplevd fart på den andre bilen. Kan det være at den første bilen får en slags prioritet over nr. 2 som kommer på samme lader?

La forøvrig merke til at alle bilene med unntak av min "gæmlis" hadde reg. nr. på 33xxx eller høyere. Kanskje folk er ute og tester før påsken? Man vil jo helst slippe å bli stående med bilen full av pikpakk, kone og unger. ;-)

Øyvind.h

1. Den som kommer først skal vel få mest effekt. Den som kommer som nr 2 får de som er til overs, minimum 30 av 120kW?
2. Det må utvilsomt en kraftig utbygning av Superchargers til, og det ganske umiddelbart. Med den veksten vi ser nå i antall biler på veien er kø tydeligvis allerede et faktum, selv utenfor de verste utfartsdagene. Tesla har oversikt over bruk fra et kontrollsenter, så de er antakelig på ballen allerede. Og Superchargers i Østerdalen vil nok avlaste de på Lillehammer/Dombås en del, men flere må opp asap :) Svært dårlig PR med ladekøer.

BB: Din erfaring er ca 250tkm for å ha behagelig buffer mellom Lillehammer/Dombås? Er veldig i tvil om jeg skal gidde å stoppe på Lillehammer. Sist brukte jeg 194Wh/km fra Oslo-Lillehammer. Ankom med rundt 220tkm. Nå er det 5-10 grader varmere, sommerdekk og uten takstativ.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 09:47
BB: Din erfaring er ca 250tkm for å ha behagelig buffer mellom Lillehammer/Dombås? Er veldig i tvil om jeg skal gidde å stoppe på Lillehammer. Sist brukte jeg 194Wh/km fra Oslo-Lillehammer. Ankom med rundt 220tkm. Nå er det 5-10 grader varmere, sommerdekk og uten takstativ.
Ja, jeg pleier å legge inn 50-100 km ekstra range på toppen av etappen. Det er ca.150 km fra Lillehammer til Dombås, men det er ca. 450 m stigning opp dit. Og det stjeler ca. 2,7 kWh eller 13,5 km ideal range. Men hvis man kjører pent og starter med 100 % skal man fint klare å komme seg fra Oslo til Dombås (helst via Gjøvik da).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA