Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Bjoris, lørdag 19. april 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

MindViruz

Tesla må lade omtrent dobbelt så mye per km pga det høye strømforbruket.

Mippen

Det var nytt for meg. Det er vel heller det at det tar lengre tid å lade opp batteripakken på grunn av at den er større. I følge de opplysningene jeg har fått lader tesla like fort som en leaf eller annen bil på tilsvarende ladestyrke, men det tar kortere tid å lade for eksempel en leaf fordi den har mindre batteri.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 17:56
Tesla må lade omtrent dobbelt så mye per km pga det høye strømforbruket.
Høres ut som samme tøvete påstand som en med i3 har funnet på.
Model S bruker eksempelvis 25% mer enn i3 på pen langkjøring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 17:56
Tesla må lade omtrent dobbelt så mye per km pga det høye strømforbruket.

Det stemmer ikke. En Tesla har kun litt større strømforbruk pr km enn feks en Leaf. BMW bruker dog en del mindre enn begge de to, men det er en myte at Tesla bruker veldig mye strøm.

MindViruz

Synes jeg så på teslaforum at mange lå opp mot 2,5 i strømforbruk. Mens på leaf ligger mange på rundt 1.4 på sommeren, eller lavere.

Kanskje jeg har lest feil, eller folk har skrevet feil. Jeg bruker ikke for lang tid på Teslaforum. Men konklusjonen blir den samme:  Strømforbruket på Tesla var ihvertfall sist jeg sjekket en del høyere enn på Leaf og derfor må den lade lengre med samme strømstyrke for å kjøre like langt.

eclipse


Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 18:25
Synes jeg så på teslaforum at mange lå opp mot 2,5 i strømforbruk. Mens på leaf ligger mange på rundt 1.4 på sommeren, eller lavere.

Kanskje jeg har lest feil, eller folk har skrevet feil. Jeg bruker ikke for lang tid på Teslaforum. Men konklusjonen blir den samme:  Strømforbruket på Tesla var ihvertfall sist jeg sjekket en del høyere enn på Leaf og derfor må den lade lengre med samme strømstyrke for å kjøre like langt.


Du har rett men overdriver litt, Teslaen bruker vel ca 1,8 kWt/mil på samme føre som en Leaf bruker 1,4 kWt/mil (langtur). Så Tesla må lade litt lenger pr mil enn en Leaf
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

MindViruz


eclipse


Sitat fra: TorC på søndag 06. april 2014, klokken 20:52
Jeg skjønner ikke helt poenget med denne tråden, siden det ikke er noen her som bestemmer om Tesla kan lade på chademo.

Det er jo opp til eier av laderen om hvem som kan lade fra den.

Noe annet er hva folk oppfatter som "OK".

Min mening er at det ikke er greit at Tesla lader på chademo fordi Tesla ikke åpner for mulighet for andre å lade på deres anlegg. Hadde Tesla åpnet for dette (uavhengig av pris per lading for forbruker) hadde det stilt seg annerledes. Tesla lager seg sitt eget univers, og da kan de gjerne steke i sitt eget fett.

Noe annet er at Tesla-eiere begynner å få et ganske dårlig rykte mtp hensyn til andre elbilister. Så derfor bør det være lov å tenke "verste tenkelige scenario" hvor en Tesla-eier parkerer i timesvis mens andre venter.

Tesla har etter min mening gjort alt de kan for å monopolisere kundene sine etter samme lest som Apple. Det hindrer fri konkurranse og utvikling. JEG vil velge leverandør som kan levere produktet jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil ha til den prisen jeg vil ha. (Og siden Tesla prøver seg på slike råtne metoder vil jeg aldri stole på Tesla igjen på tross av at jeg i mange år har siklet på Roadster og TMS).


Hver Tesla eier som har åpnet for superlading på bilen sin har betalt ca 12.000kr for dette. Det er altså Tesla eierene som har betalt hele SC nettverket til Tesla. De har ikke fått noe støtte av Transnova. Derfor er det urimelig at disse SC skal åpnes for alle. Da ville det været Tesla eierene som betalte strømmen til andre elbil eiere, er det rimelig?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

MindViruz

#23
Problemet er at ikke alle ladere med en gang var åpen for alle, og med en drop in betalingsløsning som gjorde at det å lade hjemme var litt billigere enn å lade ute.

Løsningen med Tesla sine, sånn som det er blitt nå, kan være å innføre betaling for lading av alle biler forutenom Tesla sine. Viktig infrastruktur bør være tigjengelig for alle. Er også klar over at Tesla sine er bygget uten støtte, så det er en flersidet sak.

Øyvind.h

Tesla gidder ikke vente på sidrumpa og trege aktører. Mens andre klør seg bak og lar gammel teknologi surre videre, smeller Tesla opp et pan-europeisk nettverk med 2-3X ladeeffekt sammenlignet med det nest mest utbygde (CHAdeMO).

Tilbake til topic: jeg ville som Tesla-eier hatt alvorlige moralske problemer med å legge beslag på en DC hurtiglader (eks kombinert CHAdeMO/CCS) mens køen av i3/Leaf/iMiev vokser bak meg. Nå er behovet for å gjøre nettopp det omtrent ikke-eksisterende, men som andre påpeker: folk flest gjør det som passer seg og sine behov. Mao - ikke vær forundret om noen parkerer Teslaen sin på en utsatt DC lader et eller annet sted, på lik linje med at folk også kan finne på å parkere Leaf``en sin der.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leafster


eclipse

#26
Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 20:03
Problemet er at ikke alle ladere med en gang var åpen for alle, og med en drop in betalingsløsning som gjorde at det å lade hjemme var litt billigere enn å lade ute.

Løsningen med Tesla sine, sånn som det er blitt nå, kan være å innføre betaling for lading av alle biler forutenom Tesla sine. Viktig infrastruktur bør være tigjengelig for alle. Er også klar over at Tesla sine er bygget uten støtte, så det er en flersidet sak.

Tesla har tilrettelagt for andre aktører slik at de kan sette opp sine hurtigladere på samme sted som Tesla sine. Det er ledig kapasitet på Trafo og ledige oppstillingsplassen. Det er altså fullt mulig å sette opp Chademo lader på Tesla stasjoner. Dette er mer aktuelt enn å blokkere de få laderene som Tesla har med andre biler. Tesla sin SC er en vesentlig del av pakken som vi Teslaeier har kjøpt, hvis disse stasjonene (6 stk i hele sørnorge) hadde blitt tilgjengelige for andre (som allerede har mer enn 100 hurtigladere som Tesla ikke kan bruke) så ville det blir altfor lang kø på disse. Dessuten ville batteriene på iMiev og Leaf blitt kokt.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

MindViruz

Da trenger ikke tesla blokkere laderene til andre biler heller da. Det blir jo samme sak...

I ditt eksempel vil det jo eks stå 3 leaf i kø, mens det er ett ubrukt tesla uttak ved siden av. Helt på trynet spør du meg...

Det blir for dumt å ha 3 forskjellige ladere på samme sted, tilpasset tre forskjellige bilmerker. Det hjelper lite hvis det kommer 3 leaf eller 3 tesla eller 3 bmw. Det blir kø uansett. Hvis alle 3 laderene hadde vert universale/tilgjengelig for all ville køen gått fortere unna, alltid.


Mippen

Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 22:06
Da trenger ikke tesla blokkere laderene til andre biler heller da. Det blir jo samme sak...

I ditt eksempel vil det jo eks stå 3 leaf i kø, mens det er ett ubrukt tesla uttak ved siden av. Helt på trynet spør du meg...

Det blir for dumt å ha 3 forskjellige ladere på samme sted, tilpasset tre forskjellige bilmerker. Det hjelper lite hvis det kommer 3 leaf eller 3 tesla eller 3 bmw. Det blir kø uansett. Hvis alle 3 laderene hadde vert universale/tilgjengelig for all ville køen gått fortere unna, alltid.

Helt enig. Utfordringen er vel at bilprodusentene må bli enig om og satse på en teknologi for lading. Til da er det greit at man kan bruke et adapter, men upraktisk å måtte ha flere typer adapter for ulike ladeplasser.

Uansett har alle like mye rett til å bruke offentlige ladestasjoner. Helt klart finnes det idioter der ute som kan utnytte tingene, men kan ikke dra alle over en kam. De fleste tesla eiere vil holde seg til nåværende lademuligheter og er opptatt av å lade fort og komme seg raskt avgårde. Tviler på at det blir en invasjon av chademo ladere og behovert for å bruke de er også ikke like stort på grunn av rekkevidden. Blir mer som krise lading hvis man gidder å spandere på seg et chademo adapter.
Fremtiden er elektrisk.

eclipse


Sitat fra: MindViruz på mandag 07. april 2014, klokken 22:06
Da trenger ikke tesla blokkere laderene til andre biler heller da. Det blir jo samme sak...

I ditt eksempel vil det jo eks stå 3 leaf i kø, mens det er ett ubrukt tesla uttak ved siden av. Helt på trynet spør du meg...

Det blir for dumt å ha 3 forskjellige ladere på samme sted, tilpasset tre forskjellige bilmerker. Det hjelper lite hvis det kommer 3 leaf eller 3 tesla eller 3 bmw. Det blir kø uansett. Hvis alle 3 laderene hadde vert universale/tilgjengelig for all ville køen gått fortere unna, alltid.

Det ideelle ville vært om hurtigladerene ble drevet som en bensinstasjon, og at alle kunne ladet på noen minutter og betalt det strømmen kostet og litt til.

Men slik er det ikke enda, Tesla har over 3 ganger så stort batteri som en Leaf og X antall km større rekkevidde. For at Tesla skal få selge biler og kjøperene skal få utnytte denne rekkevidden så må de lage et ladenettverk som er mye kraftigere enn hva Leaf etc trenger. Hvis Tesla skulle brukt Chademo som hurtiglader ville det tatt 2-3 ganger så lang tid å lade bilen. Dette er ikke et problem for Leaf som blir toppladet på 30 min. Men en Tesla ville brukt 2 timer.

Hvorfor er det plutselig et problem at Tesla betaler for å sette opp egne private ladestasjoner som Teslas bileiere har betal både installasjon og strømmen for?

Det er fullt mulig for andre å sette opp hurtigladere på Teslas lokasjoner, det bør de utnytte.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA