Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Bjoris, lørdag 19. april 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Bjoris

Det kommer snart Tesla adapter som gjør at de (vi) kan lade her også. Jeg har snart både Leaf og TMS, men har valgt dobbeltlader fremfor dette adapteret fordi jeg syns disse laderene ikke bør opptas av Teslaer som jo vil kunne stå der veldig lenge med full fres på laderen pga det store batteriet.

Hva mener vi i denne avdelingen om dette, blir det provoserende eller må det bare aksepteres, Nissan mfl har jo ikke tatt seg bryet med å bidra til utbyggingen av ladere slik som Tesla har... Så dette er jo for alle elbiler...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

offpist

Hurtigladerene er for alle el-biler, men som Leaf eier så kan jeg jo ikke nekte for at det kan bli irriterende å måtte stå i ladekø med mange Tesla``r som skal lade kjempelenge.

Eneste jeg forventer er at man ikke lader lengre enn man trenger for å nå dit man skal, OM det er noen bak seg i køen. Står man der alene så kan man fylle som man vil så klart.

Nå har jeg hurtigladet rundt 10 ganger på siste måned på 5 forskjellige hurtigladere og jeg har enda til gode å komme i kø, faktisk har det ikke vært en eneste annen bil å se.

Overlever å vente i opp til 30 min mens jeg venter på at det skal bli min tur. Men den dagen jeg står der med 3 Teslar``r foran meg enn sen vinterkveld som alle skal fylle batteriet helt opp kan det så klart være kjipt.

Ser for meg ungen i baksetet som gråter og kjæringa i framsetet som argumenterer at vi kunne være så dum å kjøpe el-bil.. ;)

Kan ikke noen luringer finne opp en uoffisiell Tesla->Chademo adapter da? ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: bjoris på søndag 06. april 2014, klokken 09:14
Det kommer snart Tesla adapter som gjør at de (vi) kan lade her også.

Så lenge de betaler (per minutt eller kWh) må de gjerne stå der så lenge de vil :)

Sitat fra: bjoris på søndag 06. april 2014, klokken 09:14
Nissan mfl har jo ikke tatt seg bryet med å bidra til utbyggingen av ladere slik som Tesla har...

* Nissan var den første til å bygge ut hurtigladere i Norge, i en lang periode var det vanskelig å lade Leafen hos en Nissanforhandler fordi det ofte stod trillinger der og ladet...
Men problemet forsvant etter at de innførte betaling.

* Nissan har valgt en standard (chademo), men Tesla har lagd sin egen prorietære løsning som ingen andre kan bruke.

* De 50+ ladeplassene som kommer på Kiwi er et samarbeid mellom Kiwi og Nissan

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 06. april 2014, klokken 12:29Tesla har lagd sin egen prorietære løsning som ingen andre kan bruke.


Jeg er i utgangspunktet ikke for at det skal innføres restriksjoner men mtp det grepet Tesla tok her så er jeg tilbøyelig til å syntes at Tesla har diskvalifisert seg........
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sverre_E

Hvis Tesla-eierne kan og vil lade på chademo, vil det bli et marked for flere ladere der ute. Ser ikke noe negativt i det.
Flere brukere gir større sjanse for utbygging i større skala.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

Så lenge man får til en fornuftig betalingsmodell der både kWh (spotpris+nettleie+passende påslag) og tid brukt (litt som drosjene som bruker både km og tid) så ser jeg ikke noe problem i at Tesla får lade på CHAdeMO.

Blir det betaling pr kWh hurtiglader ikke folk mer enn de trenger hvis de lader billigere på vanlig ladestolpe eller hjemme og kommer tiden brukt med i regnestykket kan det få folk til å ikke topplade hvis de ikke må siden det blir færre kWh på tiden som går mot slutten

MindViruz

Jeg får lyst å slå folk så jævlig hardt med en hammer midt i trynet om jeg må stå i hurtigladekø fordi personen(e) foran meg lader kun fordi det er gratis, og ikke fordi de må.

Så vil jeg bare beklage for årets mest useriøse inlegg...

Jejl

#7
Tror ikke at det blir så veldig aktuelt for de fleste Teslaene å lade på CHAdeMO. Hurtigladerne til Tesla er jo gratis og de vil etterhvert dekke de mest traffikerte veistrekningene.
Eneste tilfelle jeg kan se for meg at jeg trenger å lade på CHAdeMO er på langtur i Europa, ned til Spania. Der kan det bli aktuelt å lade kanskje en halv time-time på CHAdeMO for å komme frem til målet som ligger rundt 50 mil fra nærmeste Tesla-superlader.

TorC

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne tråden, siden det ikke er noen her som bestemmer om Tesla kan lade på chademo.

Det er jo opp til eier av laderen om hvem som kan lade fra den.

Noe annet er hva folk oppfatter som "OK".

Min mening er at det ikke er greit at Tesla lader på chademo fordi Tesla ikke åpner for mulighet for andre å lade på deres anlegg. Hadde Tesla åpnet for dette (uavhengig av pris per lading for forbruker) hadde det stilt seg annerledes. Tesla lager seg sitt eget univers, og da kan de gjerne steke i sitt eget fett.

Noe annet er at Tesla-eiere begynner å få et ganske dårlig rykte mtp hensyn til andre elbilister. Så derfor bør det være lov å tenke "verste tenkelige scenario" hvor en Tesla-eier parkerer i timesvis mens andre venter.

Tesla har etter min mening gjort alt de kan for å monopolisere kundene sine etter samme lest som Apple. Det hindrer fri konkurranse og utvikling. JEG vil velge leverandør som kan levere produktet jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil ha til den prisen jeg vil ha. (Og siden Tesla prøver seg på slike råtne metoder vil jeg aldri stole på Tesla igjen på tross av at jeg i mange år har siklet på Roadster og TMS).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

#9
Jeg kjører leaf og skal bestille meg en tms. Jeg ser ikke problemet at tesla lader på "vanlige" hurtigladestasjoner. Det er tross alt åpent for alle og som nevnt, det er opp til de som eier stasjonen eller har finansiert dem til å bestemme hvem de skal være for. Transnova har også sendt ut et brev til alle som har fått støtte til å sette opp ladestasjoner til å gjøre dem tilgjengelig for alle, ikke bare abonnement.

Når det gjelder superladere for tesla så ta et eksempel hvis mercedes hadde satt opp en bensinstasjon hvor alle som hadde en mercedes hadde fått fylle gratis eller billigere. Det hadde da vært en ekstra tjeneste fra mercedes. Er ikke riktig å si at mercedes eiere ikke hadde fått lov til å fylle andre plasser på grunn av denne tjenesten.  (Satt på spissen)

At tesla har fått på plass superladere for sine elbil eiere sier egentlig mer om hvor flinke tesla er til å bygge ut infrastruktur i forhold til transnova, staten og private. Selv om ikke tesla eierne betaler noe når de lader på superladestasjonene, så har de vært med å betale for ladingen gjennom det de betalte for bilen sin.  For eksempel tms 60kw har ikke superlading som standard, bare på 85 modellene. De som kjøper tms forhåndsbetaler for å bruke ladestasjonene til "evig tid". Det er en del av pakken med kjøp av bilen. Men som nevnt kan ikke alle tesla modellene lade på superlader. Tror ikke roadster kan heller.

Det er bare få plasser tesla kan lade på slike superladere. Hvis de er i en storby må de lade på vanlige ladeplasser. Superladerene er bare på spesielle knutepunkt rundt om i landet. Hvis jeg kjører fra Bergen til Oslo med en tms kan jeg enten lade i Aurland eller på Gol. I Oslo må jeg bruke andre lademuligheter og det er langt til Gol for å si det slik...

Vanlige hurtigladere er for alle og utfordringen er mer hvordan det kan tilrettelegges når man får flere og flere elbiler med større batteripakker som krever mer energi for å lade raskere. Det er ikke tesla eierne sin feil og det blir ikke rett å bli sur på en som kjører tesla fordi han også må hurtiglade der folk med leaf, trilling mm må lade. Jeg tror imidlertid ikke det blir så stort problem da tesla har vesentlig lengre rekkevidde enn en leaf og derfor ikke trenger å lade så mye.

Hvorfor kan ikke andre  bilforhandlerene som tilbyr hurtiglading la den være gratis for sine kunder? I Bergen kan de med Nissan kjøpe klippekort. Hvorfor skal man måtte betale 500 eller 1000kr for et klippekort når tesla tilbyr sine kunder gratis?
Fremtiden er elektrisk.

thoru

Sitat fra: Mippen på søndag 06. april 2014, klokken 22:46
Hvorfor kan ikke andre  bilforhandlerene som tilbyr hurtiglading la den være gratis for sine kunder? I Bergen kan de med Nissan kjøpe klippekort. Hvorfor skal man måtte betale 500 eller 1000kr for et klippekort når tesla tilbyr sine kunder gratis?

Opplever at Nissan sine hurtigladere er mer for at de skal fylle opp demobilene sine. Hver gang jeg har trengt å lade på Nissan hurtiglader har det stått en demobil der og jeg må inn å spørre om det er mulig å slippe til.
Forøvrig f.eks Nissan Witro i Trondheim er hurtiglader kun åpen i åpningstider.

Mippen

#11
Sitat fra: thoru på søndag 06. april 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Mippen på søndag 06. april 2014, klokken 22:46
Hvorfor kan ikke andre  bilforhandlerene som tilbyr hurtiglading la den være gratis for sine kunder? I Bergen kan de med Nissan kjøpe klippekort. Hvorfor skal man måtte betale 500 eller 1000kr for et klippekort når tesla tilbyr sine kunder gratis?

Opplever at Nissan sine hurtigladere er mer for at de skal fylle opp demobilene sine. Hver gang jeg har trengt å lade på Nissan hurtiglader har det stått en demobil der og jeg må inn å spørre om det er mulig å slippe til.
Forøvrig f.eks Nissan Witro i Trondheim er hurtiglader kun åpen i åpningstider.

Det er dårlig. Syns forhandleren i det minste kan tilby gratis eller veldig billig hurtiglademulighet, og ikke bare med abonnements kort. Det irriterer med grenseløst når jeg kommer en plass hvor det er stengt men laderen er åpen for de som har kort. Blir nesten som å komme til en bensinstasjon som er stengt og som ikke tar vanlig bankkort. Dårlig...

Opplevde det en gang jeg hadde en avtale med noen venner. Tenkte jeg kunne stikke innom hurtigladeren som lå ved veien. Der var det stengt og bare abonnement. Måtte kjøre rundt halve byen for å finne en hurtiglader og brukte over en time bare på å få ladet bilen min i 20 minutter. Hadde heldigvis nok strøm til å lete etter en lader. Jeg bruker de så lite også og det er derfor dumt for min del å kjøpe abonnementskort

Vil også si at hvis det er en som skal hurtiglade, om det er en tesla eller annen bil så skal det være fordi han/henne trenger å lade for å komme seg videre. Når jeg kommer til å kjøre tesla vil jeg primært lade hjemme også bruke superlader. Noen av stedene jeg kommer til å kjøre er det ikke lademulighet med superlader og da må jeg lade på vanlig hurtiglader. Jeg betaler gjerne også dersom det er om å gjøre, men syns ikke jeg skal betale bare fordi det er en tesla. Uansett om man kjører tesla eller annen bil bør man ikke lade mer enn man trenger for å begrense ventetiden. Hvor mye man trenger er en annen sak.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Vil også legge til som er viktig å få med. Tesla har finansiert sine ladestsjoner selv og som "spleiselag" med sine elbilkjøpere. Det er ikke noen som hindrer andre i å gjøre det samme som Tesla. Tesla har ikke utelukket at andre kan være med på sine, men det er jo ikke noen som har vært med å betale for superladerene.

Det er uansett en genistrek av tesla å lage slike ladere. Ikke bare er det inovativt, det er også nødvendig for biler med større batteripakker. Hadde det ikke vært slike superladere for tesla hadde ladebehovet på vanlige hurtigladere eksplodert og folk hadde blitt mer frustrert. Tesla er egentlig helter og bør hylles for den gode jobben de har gjort. De har sett at ladetilbudet ikke er godt nok og har tatt tak i saken selv.

Håper at det offentlige og private aktører ser behovet for bedre ladetilbud rundt om og at alle elbileiere blir behandlet likt. Alle har like mye rett til å lade som andre, om man kjører trilling eller tesla.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Dette er nok ikke noe nevneverdig problem.

Det er nok et helt minimalt antall personer som vil skaffe seg CHAdeMO adapter, og de som skaffer seg det vil nok i all hovedsak aldri bruke det. Ettersom det også bygges ut betydelig flere CHAdeMO hurtigladere, superchargere og 22 kW Type 2, så vil nok sjansen for å møte en Tesla som lader på CHAdeMO mindre og mindre.

Men, så klart, hvis man skulle være så uheldig å komme til en CHAdeMO hurtiglader der det står en forlatt Model S og skal lade i 2 timer, så kan jeg absolutt forstå at dette ville være irriterende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. april 2014, klokken 13:54
Dette er nok ikke noe nevneverdig problem.

Det er nok et helt minimalt antall personer som vil skaffe seg CHAdeMO adapter, og de som skaffer seg det vil nok i all hovedsak aldri bruke det. Ettersom det også bygges ut betydelig flere CHAdeMO hurtigladere, superchargere og 22 kW Type 2, så vil nok sjansen for å møte en Tesla som lader på CHAdeMO mindre og mindre.

Men, så klart, hvis man skulle være så uheldig å komme til en CHAdeMO hurtiglader der det står en forlatt Model S og skal lade i 2 timer, så kan jeg absolutt forstå at dette ville være irriterende.

Naturligvis vil mange bli irritert, men man får gå ut i fra at den som skal lade på chademo virkelig trenger å lade.  Har like mye rett til å lade selv om man må bruke adapter og bilen har større batteripakke - så lenge ladestasjonen er åpen for alle får bare folk bli irritert.

Tesla eiere er også opptatt av at det skal gå så fort som mulig, så hvis det er raskere lademuligheter i nærheten tviler jeg på at mange velger chademo med mindre det er helt krise.

Det burde også være flere enn en hurtiglader på de ulike stedene. Kjipt å komme en plass med 3-4 leaf som venter på strøm og det ikke er noen andre stasjoner i nærheten.

Leaf har også muligheten til å lade på andre hurtigladestasjoner hvis de bruker type 2 adapter eller kabel som går fra type 2 til type 1. Sikker på at det er noen med i3 og e-up som blir irritert når det kommer en leaf eller trilling på "deres" hurtigladere, men alle har like mye rett. Det er ikke noen bileiere som har monopol på den ene elle andre typen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA