Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk pr. mil...?

Startet av Øybil, lørdag 19. april 2014, klokken 12:05

« forrige - neste »

Øybil

Hei

Hvilke dekktrykk kjører dere med ?, har på vinterdekket 2,5 framme og 2,7 bak. Hva er idelle trykk for lengst mylig rekkevidde ?

Øybil

TorleifS

Når jeg fikk på sommerdekkene var alle 3 bar, justerte de ned til 2,5/2,8 (0,1 bar ekstra på førersiden er vel pga. min vekt :)

Føler dekkene er litt flate.. Og ser det skal være 2,3 bar fremme...
Følger dere merkingen i dørkarmen?
Sort/hvit i3

snakkis

Nå som flere har fått på sommerdekkene så hadde det vært interessant å høre hvilket trykk dere kjører med.

Mine sommerdekk ble også levert med 3.0 bar og jeg kjører fortsatt med det, men tenker å justere litt ned.
Derav nysgjerrigheten for andres erfaringer.

magmin

Kjører med det trykket som er angitt - 2,3 fram og 2,8 bak (målt med kalde dekk) - ser at de4t forandrer seg litt men antar at det er temperaturen som påvirker.
BMW i3

Karbon

Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.

Kjell Leaf

Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Karbon

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak.  Ikke sikkert det er optimalt.  Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene.  Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten.  Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.

Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.

Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller.  Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.

Ser ut til at du har rett i det. Det anbefales faktisk hele 20% mere trykk enn det som er oppgitt av produsenten.  http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii

Men det er fremdeles bedre veigrep på snø med mindre luft.  Har prøvd dette i praksis med mange biler.  Spesielt stor forskjell fikk jeg med min gamle Nissan Patrol som hadde store seipa og pigga mudd dekk.  Blir jo litt sleivete etter hovedveien med lite luft, men vesentlig bedre til å ta seg frem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA