Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye (vampire) drain har du på din bil?

Startet av Jejl, lørdag 19. april 2014, klokken 10:08

« forrige - neste »

Jejl

Det finnes for tiden 3643 CHAdeMO ladestasjoner i verden.
La oss si at adapteret koster 5.000kr pr stk. Det vil bli 18.215.000kr for 3643 adaptere. I årene fremover er det ventet at salget av Teslaer vil bli flere hundretusen i året når model E etterhvert kommer.
Om 4-5 år er det kanskje over en million Teslaer.  Hvis f.eks 5% av disse teslakjørerne ønsker å ha mulighet til å lade på CHAdeMO vil det si at 50.000 kan enten kjøpe et adapter hver til 5000 kr. Noe som totalt vil koste 250.000.000kr. Eller de kan de betale Tesla (eller et annet selskap som ønsker å investere i 3643 adaptere) 364kr for å få tilgang til å lade på CHAdeMO og selskapet vil da gå i 0.Hvis ytterligere 50.000 ønsker tilgang og betaler 364kr for det, vil Tesla (eller et annet selskap) da gå med 18.215.000kr i overskudd.  Dermed trenger ingen å drasse rundt på dette adapteret. 
Hva tenker dere om denne ideen?

laumb

Selskaper produserer ikke for å være snille - men for å tjene penger. Å legge ned tusenvis av timer i R&D for å selge et lavt antall av produktet er dårlig  bussiness.

Spør deg selv - du lager et produkt du kan tjene 200 millioner kroner på - men så velger du å gå i 0?

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på lørdag 05. april 2014, klokken 22:38
Det finnes for tiden 3643 CHAdeMO ladestasjoner i verden.
La oss si at adapteret koster 5.000kr pr stk. Det vil bli 18.215.000kr for 3643 adaptere. I årene fremover er det ventet at salget av Teslaer vil bli flere hundretusen i året når model E etterhvert kommer.
Om 4-5 år er det kanskje over en million Teslaer.  Hvis f.eks 5% av disse teslakjørerne ønsker å ha mulighet til å lade på CHAdeMO vil det si at 50.000 kan enten kjøpe et adapter hver til 5000 kr. Noe som totalt vil koste 250.000.000kr. Eller de kan de betale Tesla (eller et annet selskap som ønsker å investere i 3643 adaptere) 364kr for å få tilgang til å lade på CHAdeMO og selskapet vil da gå i 0.Hvis ytterligere 50.000 ønsker tilgang og betaler 364kr for det, vil Tesla (eller et annet selskap) da gå med 18.215.000kr i overskudd.  Dermed trenger ingen å drasse rundt på dette adapteret. 
Hva tenker dere om denne ideen?

Jeg tenker at det er bedre om de støtter DC Mid på hurtigladerne, via samme kontakt som støtter 43kW AC. Da kan Teslaene lade på ~50kW uten bruk av adapter. Hastigheten er 17% bedre enn CHAdeMO (140A mot 120A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Nå er det heller ikke Tesla som eier disse ladestasjonene, og jeg er slettes ikke sikker på at eierne av disse er veldig interesert i en slik ombygging. Skal en Tesla fullades på disse må den stå i nærmere 2 timer, da vil den blokkere for Leafer etc som er eksisterende kunder på disse laderne.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cra

Med betaling etter forbruk vil man ikke stå lenger enn man må, så det tror jeg kommer itl å gå seg til. Tesla har allerede et ChaDemo-adapter til de amerikanske modellene (som har annen inntaksplugg enn de europeiske (som har type-2)), og jeg håper det kommer en ChaDemo til Type-2 versjon av den etterhvert. Da vil vi få mulighet til å lade på mange flere steder ved å kjøpe et slikt adapter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sisyfos

Håper, som trådstarter, at noen fastmonterer et Chademo til Tesla-adapter på Chademoladestasjonene. Men i og med at det er private aktører som driver disse stasjonene og de tar betalt for  medgått tid, får vi bare håpe at de ser en mulighet til å tjene penger på å ha adapter tilgjengelig for Teslaeiere. Hvis det koster 5000 kr pr stk, og de tjener 2 kroner pr kWt, så er adapteret tjent inn på 2500 kWt, eller kanskje 100 ladinger gitt en gjennomsnitlig påfylling på 25kWt.


Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA