Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rett fra Thinksamlebåndet og inn i taxidrift

Startet av El rayo, mandag 24. november 2008, klokken 10:21

« forrige - neste »

cra

Høres ut som en spennende tur dette. Hadde det slik på de første turene mine (med gammel think) før jeg lærte nåla å kjenne. En gang falt nåla brått fra 20% til 0% to kilometer hjemmefra, og bilen gikk i krabbe-modus. Det var virkelig spennende, men jeg hadde akkurat nok juice igjen til å komme meg opp til garasjen. :D

Det virker uansett som ba tteriene lover bra. Håper bare think ikke bukker under, slik at jeg kan kjøpe en ny en etterhvert også.

Sitat fra: Arnie på tirsdag 16. desember 2008, klokken 17:57
Artig symbol forresten - bensinpumpe med stikkontakt.

Helt sikkert valgt fordi det er et innarbeidet symbol i de fleste bilister allerede. Og man kan vel (med litt godvilje?) se på det som en ladestasjon? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: cra på onsdag 17. desember 2008, klokken 09:24

Sitat fra: Arnie på tirsdag 16. desember 2008, klokken 17:57
Artig symbol forresten - bensinpumpe med stikkontakt.

Helt sikkert valgt fordi det er et innarbeidet symbol i de fleste bilister allerede. Og man kan vel (med litt godvilje?) se på det som en ladestasjon? ;)


En liten avsporing, men..

Symbolbruk og begreper i elbilen har vært diskutert her på forumet tidligere. Noen mener bestemt at vi må radere ut alle symboler som minner om "fossilbiler".
Jeg mener at dette ikke er nødvendig, det blir lettere å få forståelige symboler med å bygge på eksisterende innarbeide "logiske" symboler.

En "viftereim" skjønner "alle" hva er selv om navnet henspeiler på kilereimen som driver vannpumpe og kjølevifte i en (gammel) fossilbil.
(Ordet viftereim brukes overalt på denne type reimer)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på onsdag 17. desember 2008, klokken 10:33
Symbolbruk og begreper i elbilen har vært diskutert her på forumet tidligere. Noen mener bestemt at vi må radere ut alle symboler som minner om "fossilbiler".
Jeg mener at dette ikke er nødvendig, det blir lettere å få forståelige symboler med å bygge på eksisterende innarbeide "logiske" symboler.

Helt enig. Det er bare å se på f.eks. windows sine ikoner. Ting er endret ganske mye siden Windows 3.1, men det meste har gått stegvis, ikke totalt endret over natten.

Tegneserien Sinfest (som er en av mine personlige favoritter - like bak Tommy og Tigern) har en del eksempler på hvordan dette skjer, når tegneren gir oss "kurs i kaligrafi":

På samme måten kan symbolet for bensinnpumpe gradvis endres til å ligne helt på en ladestasjon eller lignende, slik at etternølerne ikke sitter som spørsmålstegn. For øvrig har mobiltelefoner, kameraer og lignende hatt lett forståelige symboler for at batteriet nærmer seg tomt i årevis. Hvorfor ikke bare bruke et slikt? Så kan bensinpumpa brukes når webastoen trenger en skvett brensel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

corvette

#18
I dag lærte jeg litt mer om rekkevidden... I løpet av helgen var sikringen gått i garasjen uten at jeg merket det. I morges MÅTTE jeg kjøre sønnen min fra Asker til Grorud, og så meg selv til kontoret ved Vestbanen.
Kom ut i garasjen og hadde noenogtjue prosent bare.... Av med stereo og varme, og avgårde i 60-70 km/t istedenfor de vanlige 90++
Reservelampen begynte å lyse ved Aker sykehus på vei TIL Grorud. På Rådhusplassen begynte den samme lampen å blinke hissig, men jeg kom frem til garasjeplassen min!
Kjørte nesten 40 km og tipper at kjørelengden var noe nær det dobbelte av hva jeg vanligvis får ut av batteriet med min vanlige kjørestil...
Konklusjon: 180-200 km bør være oppnåelig ved særdeles forsiktig gassfot.
Konklusjon 2. Sjekk sikringen i garasjen fra tid til annen....

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

HHF

Det høres bra ut. Vi elbilister får jo "særdeles forsikte gassføtter" inn i benmargen etterhvert. Merker det faktisk når jeg sitter i fossilbilen innimellom at jeg tar meg i å faktisk kunne gi litt gass etter å ha ligget å lunke i elbilfart  ;-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

Sitat fra: corvette på mandag 22. desember 2008, klokken 22:01

Konklusjon 2. Sjekk sikringen i garasjen fra tid til annen....

John

Monter heller en liten grønn pilotlampe  8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

GliX

Sitat fra: bosonic på tirsdag 23. desember 2008, klokken 00:42
Monter heller en liten grønn pilotlampe  8)

Ser en ikke om ladingen fungerer eller ikke på "klumpen" på ladeledningen på den nye Think'en da?

--
GliX

corvette

Jo da, det gjør man. Lyser både på "ladeklumpen" og inni bilen, men det hjelper ikke stort hvis man ikke sitter og stirrer på dem i 12 timer....
Sikringen kan jo (som den gjorde hos meg), gå etter f.eks 10 minutter. Har 15 ampere sikring til garasjen, men det er også varmekabler i trappen som går på den samme tydeligvis, så jeg må ha ny kurs, sikkert dyrt.....

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Joakim Sveli

Erfaring fra pendling Moss - Bjørvika (60km). Har kjørt denne distansen enkelt med 45% forbruk av batteriet uten fartsbegrensning, lydbok på fullt og halv effekt på varmapparat. Uten varme, 40%.

Engang sikringen hadde gått i parkeringshuset var det svært begrenset med strøm, hadde bare 40%. Kjørte Bjørvika-Moss på 30%, men lå da i jevn fart 80-90km/t og ingen varme.

Det virker som om prosentene under 50% har mer effekt enn over. mulig dette er bare psykisk og at man skjerper seg ekstra når man ser at det vil bli nære på.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

GliX

Dette virker lovende. Jeg har bare kjørt min bil ca. 300 km så langt, og må si at jeg synes batteriet forsvinner noe raskt med min småkjøring - delvis med varmeapparat på.

Hadde tenkt å prøve meg på tur Sandvika - Hvaler (125km) ila. våren, og har til nå vært litt skeptisk. Men det skal nok gå tenker jeg.

--
GliX

HHF

Hadde for første gang en liten rekkeviddetest i går jeg også fordi jeg ikke hadde ladet og fikk meg en omvei til jobb jeg ikke hadde kalkulert med. Kjørte da 30 km på ca 13% av energimeteret. Dette skulle borge for en rekkevidde på over 200 km om man regner veldig enkelt på det. Så skal det sies at dette var netto nedover i høydemeter. Samtidig var det på vinterhjul og i kald luft. Ergo tror jeg også at bilen virkelig kan ha god kapasitet når man ønsker å tyne det meste ut av den.

Når det er sagt, er jo lademønsteret på bilen litt dumt når man skal ha max kilometer ut av den om den virkelig er så treig i starten når man har vært under de 20% og også på 80%-100% som tar laaang tid.

Har også et spørsmål jeg helt sikkert kunne lest meg til i batterimanualen (har ikke fått hovedmanualen ennå), men som jeg tenkte å prøve å spørre om her - lading på 16A - er det bare å trykke på Power-knappen på laderen? Jeg har forsøkt dette to steder og lurer på om den da bare lyser rødt på laderen fordi det ikke er kapasitet nok på kursen til slik lading og at den varsler om dette slik istedenfor å ta sikringen?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Joakim Sveli

HHF:

Det er bare å trykke på power charge- knappen 2ganger kjapt etter hverandre - som et dobbeltklikk. Det sier da klikk inni boksen og et rødt lys kommer på ett sekund før det grønne ladelyset starter igjen. Når det lader på 16A lyser det grønne ladelyset lenger for hvert intervall og er ikke slukket like lenge for hver gang det lyser.

Se på takten og lyslengde på ladelyset på ladeboksen med en gang du har koblet til og det lader på 10A, dobbeltklikk på power charge og legg merke til endringene i lystakten til ladelyset.

Hvis ikke kretsen tåler 16A til bilen er det sikringen på kretsen som går, ikke ladeboksen som bestemmer seg for å gå tilbake til 10A.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

HHF

Takker - skal forsøke dette da  :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

el nino

ElRey, er det slik at når man har ladet på 16A og drar ut støpslet, at boksen innstiller seg automatisk på 10A til neste lading?(Har forstått det slik av manualen)

GliX

Sitat fra: el nino på fredag 27. mars 2009, klokken 17:40
ElRey, er det slik at når man har ladet på 16A og drar ut støpslet, at boksen innstiller seg automatisk på 10A til neste lading?(Har forstått det slik av manualen)

Det er alltid slik at den starter ladingen på 10A. En må evt. "dobbeltklikke" på Power Charge knappen hver gang dersom en alltid vil lade på 16A.

--
GliX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA