Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014

Startet av heggvin, fredag 18. april 2014, klokken 20:22

« forrige - neste »

heggvin

Jeg er interressert i om noen andre har prøvd å lade med fullt uttak på dette punktet.(400 volt trefase 32 amp utekontakt ved Cabo bobilforretning.) Jeg har nyanskaffet semiportabel ladeboks fra Elbilhjelpen, beregnet på å kunne lade 100 km pr ladetime  fra nettopp 400 volt trefase 32amp. Jeg gjorde to forsøk, begge gangene startet ladingen og bygget seg gradvis opp.Når den nådde 69 km pr ladetime gikk sikringen inne i bygget. Han som disponerer dette stikket (Bjørnar), var temmelig sikker på at der hadde vært andre som hadde ladet med fullt uttak, men når han fortalte om hva de hadde hatt av utstyr blir jeg litt usikker, jeg lurer på om det har dreid seg om overganger fra 32 til 16 amp og at det derfor har dreid seg om 16 amp belastning. Altså: har noen ladet på dette uttaket og fått tilsvarende 26 amp belastning uten at sikringene har gått. (I så tilfelle er der vel noe galt med den boksen jeg har kjøpt)

sn0le

Er sikringen 32A da?
Og er det sikringen til ladekursen som går, eller hovedsikringen?
Er det noe som helst annet på denne kursen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn

Tror nok ikke det er så mange som har hatt dette utstyrer før.. om noen! Vedder på at den kursen er sikret med 16A..

rh83

Jeg har testet dette uttaket med semiportabel ladeboks fra elbilhjelpen. Testet kun i 5 til 10 minutter for å sjekke at boksen fungerte. Fikk 26A og et sted mellom 70 og 80 tkm/t i ladefart.
P85 MC Red, Tan, Matt Abachi, 19", alt unntatt barneseter. VIN 2019*

Bjørn

Oookai.. da er den nok sikret m 32A  ::) en 16A holder ikke 10A overlast i mange sekundene..

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på lørdag 05. april 2014, klokken 18:53
Oookai.. da er den nok sikret m 32A  ::) en 16A holder ikke 10A overlast i mange sekundene..

Det finnes flere muligheter. Siden det er en 32A kontakt er det, hvis den ikke er sikret med 32A, mer sannsynlig at den er sikret med 20A eller 25A enn 16A. Siden sikringen går etter en stund på 26A er mitt råtips 20A. 30% overlast holder den fint en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsr

Jeg har hatt akkurat samme problem som heggvin beskriver, også med semiportabel boks. Ladingen stabiliserte seg på 26A  og jeg forlot bilen etter et par minutter. Så på mobilappen senere at ladingen hadde stoppet etter kun kort tid. Fikk den ikke i gang igjen. Sannsynlig at sikringen hadde gått. Snakket med Bjørnar om dette senere. Han hadde ikke registrert at sikringen var gått. Jeg tenkte da at feilen lå i min enhet, noe jeg senere verifiserte det ikke var.
Synd hvis dette sentrale og viktige punktet har en begrensning som gir bare litt mer enn vanlig 16A 400V. Dette punktet (og eiers velvillighet) var en sentral grunn for meg til å skaffe den semiportable enheten. Har nå i senere tid innstallert både 16A og 32A 400V, sistnevnte fordi jeg anskaffet boksen. Andre enn meg selv har så langt hatt større glede av den.

fredag

Forhåpentligvis bedres ladesituasjonen i Nordland i løpet av året:

Nordland fylkeskommune bevilger 700 000 til etablering av hurtig-ladestasjoner for elbil i Bodø, Fauske, Narvik, Evenes, Mo i Rana, Korgen og Mosjøen.

http://www.nfk.no/Artikkel.aspx?AId=31562&back=1&MId1=1747
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Jeg har snakket med Bjørnar og Kenneth som jobber på Cabo. Bjørnar sier at det har vært folk der med Tesla og ladet på fult trekk. Men vi konkluderte vel begge to at dette måtte være UMC som tar maks 16 A. Han nevnte at det var noen der som hadde med seg en ekstra boks, og at for dem gikk sikringa.

I morgen lørdag skal jeg forbi Mosjøen for å lade der. Bjørnar kommer ikke til å være der, men Kenneth kunne være behjelpelig med å slå på sikringen igjen når/hvis den går. Jeg har lyst til å teste ut hvor mange A sikringen tåler over tid. Dette var også Cabo interessert i å vite. De har hatt mange Teslaer der. Det som har vært vanlig var at de som lader der legger igjen en hundrelapp i postkassa til Cabo.

Ut ifra det jeg leser her så vi 26 A ikke fungere over tid. Det høres ut som 20 A kontinuerlig ville fungert. Men om vi klarer å tyne ut 22 A en time uten at sikringen ryker så hadde dette også vært gull. Kanskje Cabo burde sette opp et lite diskre skilt som står "Maks xx A" hvor xx er det vi finner ut i morgen.

Folk som skal bruke den bør ta litt hensyn og ikke prøve å trekke mer enn det sikringen tåler. I verste fall skjer dette på en lørdagskveld slik at nestemann som tror han skal få lade der står med skjegget i postkassa (bokstavelig talt).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: bb på fredag 11. april 2014, klokken 09:32
Jeg har snakket med Bjørnar og Kenneth som jobber på Cabo. Bjørnar sier at det har vært folk der med Tesla og ladet på fult trekk. Men vi konkluderte vel begge to at dette måtte være UMC som tar maks 16 A. Han nevnte at det var noen der som hadde med seg en ekstra boks, og at for dem gikk sikringa.

I morgen lørdag skal jeg forbi Mosjøen for å lade der. Bjørnar kommer ikke til å være der, men Kenneth kunne være behjelpelig med å slå på sikringen igjen når/hvis den går. Jeg har lyst til å teste ut hvor mange A sikringen tåler over tid.

I så fall ville jeg først gått inn og sjekket hva det står på sikringen. Ta gjerne bilde av den og legg ut her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Voll1

Sjekk også "teksten" tilhørende aktuell sikring. Det kan jo hende det står:  Varmekabler i gulv og tak samt varmekolbe for ventilasjon, eller noe lignende. Hvis kursen brukes til noe annet, vil jo disse forbrukerne kanskje ha brukt opp noe av tilgjengelig effekt.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Du får også formidle en stor takk til gutta for den velvilligheten de har vist. Uten de hadde nok mange hatt store problemer med å komme seg nordover.  Siden du er en god ambassadør og har gode kunnskaper om lading og langturer kan du kanskje drive litt misjonsarbeid ?
Nå er retningslinjene til ladefondet klare og ligger tilgjengelig til nedlasting for medlemmene :-)
http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=32&t=69&rb_v=viewtopic
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: OddB på fredag 11. april 2014, klokken 11:40
Du får også formidle en stor takk til gutta for den velvilligheten de har vist. Uten de hadde nok mange hatt store problemer med å komme seg nordover.  Siden du er en god ambassadør og har gode kunnskaper om lading og langturer kan du kanskje drive litt misjonsarbeid ?
Nå er retningslinjene til ladefondet klare og ligger tilgjengelig til nedlasting for medlemmene :-)
http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=32&t=69&rb_v=viewtopic
Jeg har ikke tilgang der :( Hva går ladefondet kort ut på?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Beklager. Trodde du var medlem :-)
Det går i korthet ut på at medlemmene i
TOCN har bygget opp et fond via medlemsavgiften som skal brukes til å få satt opp 22kW ladere der det er gunstig for oss.
Vi yter hjelp og økonomisk støtte til å komme i gang.
Det vi trenger nå er gode kandidater,  så vil utbyggingen bli prioritert gjennom en avstemming senere.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA