Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014

Startet av heggvin, fredag 18. april 2014, klokken 20:22

« forrige - neste »

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

@OddB

Siden vi vet at E6 vil bli besatt av SC, hvorfor sette opp en "treg" 22kW/t "rett ved siden av.

Hva med å tenke utafor boksen (heller E6 i dette tilfellet). Hva med å satse på Rv17

P.S. Jeg er ikke medlem av TOCN! Og tror at jeg er fornøyd med Elbil foreninga.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 11. april 2014, klokken 15:47
@OddB

Siden vi vet at E6 vil bli besatt av SC, hvorfor sette opp en "treg" 22kW/t "rett ved siden av.

Hva med å tenke utafor boksen (heller E6 i dette tilfellet). Hva med å satse på Rv17

Der er jeg helt enig. Kystriksveien er jo en turistrute av dimensjoner, noen 22kW på strategiske steder der hadde vært gull. F.eks på noen av fergekaiene, der man ofte uansett må vente en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 16:17
Kystriksveien er jo en turistrute av dimensjoner, noen 22kW på strategiske steder der hadde vært gull. F.eks på noen av fergekaiene, der man ofte uansett må vente en stund.
Får man beholde plassen i fergekøen om man står og lader?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Car-El

Sitat fra: hma på fredag 11. april 2014, klokken 16:42
Får man beholde plassen i fergekøen om man står og lader?

For å så komme og ikke betale for bilen. Trur ikke man skal strekke strikken så langt at noen hiver oss overbord...  Mitt fjords!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: hma på fredag 11. april 2014, klokken 16:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 16:17
Kystriksveien er jo en turistrute av dimensjoner, noen 22kW på strategiske steder der hadde vært gull. F.eks på noen av fergekaiene, der man ofte uansett må vente en stund.
Får man beholde plassen i fergekøen om man står og lader?

Tja, plassere kona i køen på campingstol kanskje? ;)

Men pleier det å bli så fullt at man ikke kommer med ferga da? I så fall litt kjipt da det enkelte steder kan være 3-4 timer til neste avgang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Selvsagt er hovedfokus for ladefondet å tette de hullene som ikke dekkes av Tesla og de kommersielle aktørene.
Det betyr at ytre strøk av Nord-Norge stiller sterkt i så måte.
En utfordring er denne sommeren.
Jeg ser for meg stor  Teslatrafikk på E6 i sommer. Noen superladere tror jeg ikke vi ser her før skolestart.
Nå har det kommet en indikasjon på at det kommer en lader på Storjord.  Det gir da en grei indikasjon hvor de andre 4-5 laderne kommer.
De heteste kandidatene blir da Stjørdal,  Grong, Mosjøen,  Hamarøya et sted og Bjerkvik.
Klarer vi å få opp noen "nødladere" MELLOM disse stedene vil de ikke bli bortkastet .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Skal no kjøre Rv17 sørover i sommer og E6 nordover. Så gode lade alternativ trenger jeg begge veiene. Men vi vet at det kommer SC på E6 (om noen Tesla-uker). Og når det kommer, så er valget klart. Da blir Rv17 lite interessant å kjøre. Nå skal jeg være så ærlig å si at vi kjører Rv17 i sommer også for at vi ikke betaler for bilen på fergene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 11. april 2014, klokken 18:26
Skal no kjøre Rv17 sørover i sommer og E6 nordover. Så gode lade alternativ trenger jeg begge veiene. Men vi vet at det kommer SC på E6 (om noen Tesla-uker). Og når det kommer, så er valget klart. Da blir Rv17 lite interessant å kjøre. Nå skal jeg være så ærlig å si at vi kjører Rv17 i sommer også for at vi ikke betaler for bilen på fergene.

Vi kommer til å kjøre Rv17 selv om hele E6 skulle være dekket av SC før sommeren, og selv om fordelen med gratis ferge skulle forsvinne. Men så er da turen målet med reisen for vår del, ikke målet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Det er derfor vi også skal kjøre Rv17 sørover i sommer. Det kommer til å bli flere overnattinger og vi skal kose oss. Hjem igjen kommer til å skje på E6 og der er målet "hjem så fort det går".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Kystveien fra Steinkjer til Tromsø bør bli et satsingsområde for TOCN. Kom med gode lokasjoner,  der man gjerne stopper et par timer uansett. Får vi nok medlemmer i TOCN vil vi kunne dekke det meste av distriktsnorge med gode rimelige ladeplasser.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

larsr

Helt enig med OddB her. Jo flere medlemmer, jo bedre dekning. Før sommeren setter inn er noen få plasser nødvendig langs E6. Foreslår at vi tilbyr Cabo i Mosjøen en slik enhet, forutsatt at kursen oppgraderes. Gjøres dette enkelt, kan ladeboksen demonteres senere og brukes annet sted. Det ligger jo i kortene at en SC kommer i nærheten. Den enkelte bør absolutt gi Cabo litt kompensasjon for strøm og deres velvillighet. Det kommer vi langt med.

Fauske er et godt egnet ladested nord for Mosjøen. Her kan det bli litt fart i sakene. Jeg har dialog med driftsleder hos Amfi i Fauske. Han har gode kontakter med kommunen og ikke minst Fauske Parkering. Han er elbilentusiast, og liker spesielt Tesla godt. Han ser en klar fordel for handelstanden med ladepunkter tilgjengelig. Jeg har også gjort han oppmerksom på støtte som kan gis fra fylkeskommunen, slik det er nevnt tidligere i tråden.

Jeg har også hatt litt dialog med Coop Eiendom med tanke på Mo i Rana. Disse vet en del om elbil-lading og står bla for det velkjente ladestedet i Sarpsborg. De ønsker å høste litt erfaring fra Sarpsborg før det satses mer. De er kjent med støtten som Fylkeskommunen kan gi.

Vedr. Kystriksveien, riksvei 17. I Brønnøysund er det planer om å sette opp ladeplasser på en parkeringsplass som opparbeides ved kjøpesenteret. Trafo står på plassen, 400v er tilgjengelig. Har snakket med lokal Nissanforhandler, og vi er enige om at det bør satses på flere rimelige ladepunkter framfor en eller to kostbare. Jeg kjenner to av de sentrale personene i dette parkeringsprosjektet og har selvfølgelig dialog med disse.
Mitt forslag for Riksvei 17 nordover er Glomfjord. De har en industripark der. Brønnøysund-Glomfjord er ca 30 mil.

Forøvrig anbefaler jeg de som skal nordover om å skaffe seg overgang blå 230V 32A trefase til enfase, gjerne med litt lengde på ledningen. Har spottet flere slike trefase-punkter i nord. Dessuten har mange ferger disse punktene for tilgjengelig landstrøm til fergekaiene i tilfelle strømbrudd på land.

OddB

Bra at det er noen som skjønner at det går å komme opp med en god infrastruktur til en billig penge.
I dette dokumentet kommer det fram at kostnadene for ETT hurtigladepunkt er 500 000kr -700 000kr, men en driftskostnad på 40 000 kr -50 000 k pr år UTENOM strømutgifter.
(Det står i sterk kontrast til en Type 2 boks til 10 000 kr :P som har tilnærmet null driftsutgifter...)
Disse tallene har nok skremt mange fra å bare tenke tanken om å sette opp en ladestasjon.

Jeg håper mange hopper ned fra gjerdet nå og melder seg inn i TOCN. For hvert 20. nye signaturmedlem kan vi få satt opp ett nytt 22kW-punkt.

http://tocn.no/index.php/blimedlem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Spoiler alert! Hvis du ikke vil avsløre hva som skjedde i Mosjøen og heller vil se filmen først, ikke les det som kommer lenger ned på posten.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
The magic number is...
Jeg hadde på forhånd snakket med Kenneth som også jobber på Cabo. Han var ganske interessert i Tesla. Bjørnar var ikke så interessert. Bjørnar sa at han ikke hadde mulighet til å møte meg der. Men Kenneth kunne.

Så fikk jeg telefon fra han mens jeg var i Namsskogan. Noen kompiser hadde lånt bilen hans og kjørt til Sverige. Nøklene til Cabo lå i bilen. Det vil si at hvis jeg kobler meg på og sikringen går, så står jeg der uten strøm og uten mulighet til å starte ladingen igjen. Skal jeg da satse på å safe på 16 A eller skal jeg våge meg på 20+ A? Jeg var ikke gira på å vente 7-8 timer på Mosjøen.

Vi ankom Mosjøen i går med 19 km igjen på batteriet. Etter å ha kjørt rundt Cabo-bygget et par runder fant jeg pluggen. Et vogntog hadde parkert foran den. Ladeboksen til hma ble dratt opp. Pluggen passet inn, men ingen lys. Jeg måtte prøve UMCen. Men jeg hadde vært så smart å legge 32 A -> 16 A adapter i rommet under bagasjerommet. Og oppå der lå det mange kasser med vin, klær og annet stæsj. Bagasjen ble flyttet ut og satt i regnet. Noen kasser ble satt under lastebilen. Fortsatt ingen lys. Shieeeet.

Så dukket Kenneth og en kompis i en Skoda. Men de hadde ingen nøkler. Vi forsikret oss om at det var rett plugg, og det var det. Men den var død. Kompisen til Kenneth hadde sett slike røde plugger på verkstedet han jobbet på før. Så han begynte å ringe noen for å finne ut om vi kunne lade der. Kenneth ringte også noen folk for å få tak i nøkkel. Teslaen var low on power og trengte påfyll ASAP.

Plutselig kom det en mann som skulle inn på verkstedet til Cabo for å skru på amcar. Vi kom oss inn og klarte å lokalisere sikringsboksen. Pulsen steg. Will it blend? Det sa klikk, og lyset på 22 kW-boksen lyste. We're in!

Jeg prøvde 24 A først. Bare etter fem minutter gikk sikringen. Så vi gikk ned til 22 A. Det virket. Så begynte vi å titte på bilen. Både Kenneth og kompisen var begge interessert i Teslaen. Jeg begynte å vise features i bilen. Selfies og snapchats ble tatt.

Men etter en time sa det snap. Sikringa gikk igjen. Inn og slå den på igjen. Jeg så på skapet og sikringen. Det var bare den som var på kursen. Og sikringen var merket 32 C. Denne gangen la vi oss på 20 A. Det så ut til å fungere mer stabilt. Etter en stund foreslo jeg at vi kunne dra et sted å spise. Hadde det ikke vært for disse to heltene hadde jeg fortsatt stått uten strøm. Jeg spanderte.

En pizza og to og en halv time senere var vi tilbake til bilen. Jeg hadde sjekket appen mellom hvert pizzastykke for å se at ladingen fortsatt gikk. Og det gjorde den. Så da konkluderte vi med at 20 A ville fungere. Cabo skal få satt opp en liten lapp ved pluggen som sier maks strømtrekk. Så dro de og overlot oss til oss selv. Forhåpentligvis ville ikke sikringen gå.

Heldigvis var fyren som skrudde på amcar fortsatt der. Han ville være der en stund så jeg hadde mulighet til å slå på sikringen hvis den skulle gå igjen. Det var fortsatt to timer igjen av ladingen. Jeg ville ikke vente unødig. Så jeg kunne ikke dy meg.

The magic number is 21! Siden jeg hadde tilgang til sikringsskapet var jeg ikke redd for å prøve. Den ladet stabilt i nesten to timer på 21 A før den var ferdig på 100 ish prosent. På turen ned skal jeg bekrefte om den kan gå 21 A over flere timer. På turen ned kan jeg ringe Kenneth hvis jeg får problemer. Good stuff. En hundrings ble lagt i postkassa til Cabo som takk for verdifulle kWh.

En time før ladingen var ferdig fikk jeg SMS fra Roar på forumet. Det var kolonnekjøring på Saltfjellet på grunn av uvær. Oh, shieeeet... hvordan det gikk får du vite på videoen :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

hma

#29
@bb: Kul beretning fra Mosjøen :)
~14kW lading er jo pent, det fyller en tom 85kWh-pakke på rundt 6 timer.
Da får man utnyttet den portable 22kW ladeboksen.

Skulle tro det er en annen last på kretsen til denne sikringen?

God tur videre! :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA