Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: overgang fra 16a 3 fase 220v (blå CCE) til 16a 1 fase 220v (blå CCE)

Startet av tomrh, onsdag 16. april 2014, klokken 20:22

« forrige - neste »

svingen

veldig glad elbilhjelpen overtalte meg til og gå får CCE på min ladekabel og ikkke Schuko som jeg ville :)
ser jo att alle grønn kontakt laderne kun har type2 lader og så hvis det er feil på hurtiglader og ikke noe vanlig kontaker i nærheten er det nok lurt og ha en slik kabel liggende.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

fredag

Sitat fra: svingen på fredag 04. april 2014, klokken 20:05
Skjønner godt att det her kommer men litt kjedlig og måtte ha med seg 2 kabler når man har en liten trilling siden den kun får ladet på litt over 13a,tror jeg eller går får en overgang til schuko det blir vel samme på type2 punkter som vanlig kontakter folk parkere uten og lade,så må man ha skjøteleding får og få ladet,dårlig med skøyte kabel på type 2 ;)

Ikke ha angst for alt nytt.

Type2 har ikke kladd, og for i-Miev blir det en ganske tynn liten kabel siden det er max 16A enfase. Type2 kabel for i-Miev blir enklere og raskere å plugge inn enn dagens ladekladd. (3x32A type2-kabel for Tesla er til gjengjeld ganske tykk og litt mer uhåndterlig.)

Skjøteledning skal man egentlig uansett ikke bruke når man lader elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Ser på dette som relativt uproblematisk. I alle fall for de nye bilene.

Det er helt kurrant å bytte ut Schuko Cee på våre overganger og ladekabler.

Det største dilemmaet er på PSA classic der bytte av ladestyrke er relativt omstendig.

Igjen har Think Classic vært forut sin tid, og kan enkelt velge ladestyrke med knapp på dashbordet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det blir interesant å se hva de nye reglene egentlig sier.
Det nye regelverket vil bli offentliggjordt på Eliaden i Juni.
DSB vil nok helst se at det blir forbudt å lade fra Schuko med mer enn 10A, og at ladeplasser i garasje skal være mode 3.
Sikring av Schuko i nye ladestolper vil da bli 10A.

Spørsmålet er om det er mulig i regelverket skrive at det ikke er tillat å lade med mer enn 10A fra "vanlig" stikkontakt (Schuko). Dette vil nok i såfall bli en "papirbestemmelse" eller en sterk anbefaling.
Skjøtelednings bestemmelser vil nok også bli klarere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Bare man ikke justerer ned eksisterende 16A schuko-stolper til 10A uten å bygge ut med type2 i tillegg, så er jeg fornøyd. Det er noen steder vi faktisk trenger den muligheten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

Sitat fra: tomrh på søndag 06. april 2014, klokken 21:38
Bare man ikke justerer ned eksisterende 16A schuko-stolper til 10A uten å bygge ut med type2 i tillegg, så er jeg fornøyd. Det er noen steder vi faktisk trenger den muligheten.

stiller meg bak den her,er ikke overalt det er hurtiglading og 10a vs 16a er rimlig stor får oss som ikke har så stort batteri,er veldig mange plasser rundt forbi som kun har vanlig stikk kontakt og blir dem her satt ned til 10a så må man "henge" på butikker noen ganger får og komme seg hjemm,ikke spesielt bra,ut fra hva jeg skjønner koster jo type 2 fort 10 tusen og får vanlig stikk kontakt ladeboks er det vel 4 tusen,og vanlig stikk kontakt som mange "lade stasjoner" har er vel kanskje 200 kr,så vi kommer nok til og se fremover mye vanlig kontakter og,Alterativ hadde jo vært CCE kontakt,men der passer ikke de laderen som følger med bilen,overgang så ville jo løst det,men er vel en grunn til dem vil ha 10a og.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Sitat fra: tomrh på fredag 04. april 2014, klokken 13:40
Twitter-melding fra Grønn bil:
"DSB har vedtatt at #elbil-lading fra vanlig stikkontakt (Schuko) skal foregå på max 10A. Trer i kraft 1.7.2014 for alle nye anlegg."

Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?

Slik jeg tolker denne twitter meldingen gjelder det nye anlegg. Det betyr kanskje at det ikke har tilbakevirkende kraft? Jeg har selv 16A schuko kontakt til min leaf hjemme. Lader mest på 10A, men har kjøpt meg en justerbar kladd som gir maks 16A hvis jeg må lade fortere en dag.
Hvis det har tilbakevirkende kraft betyr det at jeg bare kan lade på 10A? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å lade på 16? Bare bytte stikk og ladekabel til type 2 eller industrikontakt, eller må hele anlegget oppgaderes?
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#22
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. april 2014, klokken 00:15
Sitat fra: tomrh på fredag 04. april 2014, klokken 13:40
Twitter-melding fra Grønn bil:
"DSB har vedtatt at #elbil-lading fra vanlig stikkontakt (Schuko) skal foregå på max 10A. Trer i kraft 1.7.2014 for alle nye anlegg."

Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?

Slik jeg tolker denne twitter meldingen gjelder det nye anlegg. Det betyr kanskje at det ikke har tilbakevirkende kraft? Jeg har selv 16A schuko kontakt til min leaf hjemme. Lader mest på 10A, men har kjøpt meg en justerbar kladd som gir maks 16A hvis jeg må lade fortere en dag.
Hvis det har tilbakevirkende kraft betyr det at jeg bare kan lade på 10A? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å lade på 16? Bare bytte stikk og ladekabel til type 2 eller industrikontakt, eller må hele anlegget oppgaderes?
Å ha en 16 A sikret Schuko i garasjen vil fortsatt være lovlig siden forskrifter ikke er tilbakevirkende. Men for eksempel å skrive at lading av elbiler etter 1/7 2014 fra en Schukokontakt med belastning over 10A ikke er lovlig, vil ikke være å gi forskriftene tilbakevirkende kraft.

hilsen
Sindre Piltingsrud

Om bestemmelsen blir slik vet jeg derimot ingen ting om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. april 2014, klokken 00:15
Sitat fra: tomrh på fredag 04. april 2014, klokken 13:40
Twitter-melding fra Grønn bil:
"DSB har vedtatt at #elbil-lading fra vanlig stikkontakt (Schuko) skal foregå på max 10A. Trer i kraft 1.7.2014 for alle nye anlegg."

Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?

Slik jeg tolker denne twitter meldingen gjelder det nye anlegg. Det betyr kanskje at det ikke har tilbakevirkende kraft? Jeg har selv 16A schuko kontakt til min leaf hjemme. Lader mest på 10A, men har kjøpt meg en justerbar kladd som gir maks 16A hvis jeg må lade fortere en dag.
Hvis det har tilbakevirkende kraft betyr det at jeg bare kan lade på 10A? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å lade på 16? Bare bytte stikk og ladekabel til type 2 eller industrikontakt, eller må hele anlegget oppgaderes?
Å ha en 16 A sikret Schuko i garasjen vil fortsatt være lovlig siden forskrifter ikke er tilbakevirkende. Men for eksempel å skrive at lading av elbiler etter 1/7 2014 fra en Schukokontakt med belastning over 10A ikke er lovlig, vil ikke være å gi forskriftene tilbakevirkende kraft.

hilsen
Sindre Piltingsrud

Om bestemmelsen blir slik vet jeg derimot ingen ting om.

Håper det fortsatt vil være lovlig å lade 16a på eksisterende 16a kurser. Hvis ikke vil jeg rette meg etter kravet naturligvis. Har ikke lyst å gjøre noe som er ulovlig og hvis noe skulle gå galt - noe jeg ikke tror vil skje siden anlegget er nytt, har jeg i det minste fulgt forskriften.

Hvis det har tilbakevirkende kraft. Hvilken muligheter har man da for å kunne lade 16a hjemme? Holder det å bytte stikk eller må hele anlegget oppgraderes?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:18
Hvis det har tilbakevirkende kraft. Hvilken muligheter har man da for å kunne lade 16a hjemme? Holder det å bytte stikk eller må hele anlegget oppgraderes?

Det holder å bytte stikk. Blått 32A 1-fase stikk til lading av Tesla for eksempel. Kan fint monteres på 16A kurs og er meget overdimensjonert for jobben. Så får man bare huske på å stille ned bilen til 16A første gang man bruker det. Merking av selve stikket med "Max 16A" kan vel også være en fordel.

For lading av Leaf og lignende med 16A kladd kan man sette opp et blått 16A 1-fase stikk og bytte støpsel på ladekladden til samme type. Da må man ha med seg en schuko til CEE adapter når man skal lade på schuko. Disse er enkelt tilgjengelige på f.eks Biltema eller Clas Ohlson. Bonus er at man får lengre ledning fra schukoen til kladden slik at denne kan ligge på bakken og ikke belaster stikket med vekten sin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:18
Hvis det har tilbakevirkende kraft. Hvilken muligheter har man da for å kunne lade 16a hjemme? Holder det å bytte stikk eller må hele anlegget oppgraderes?

Det holder å bytte stikk. Blått 32A 1-fase stikk til lading av Tesla for eksempel. Kan fint monteres på 16A kurs og er meget overdimensjonert for jobben. Så får man bare huske på å stille ned bilen til 16A første gang man bruker det. Merking av selve stikket med "Max 16A" kan vel også være en fordel.

For lading av Leaf og lignende med 16A kladd kan man sette opp et blått 16A 1-fase stikk og bytte støpsel på ladekladden til samme type. Da må man ha med seg en schuko til CEE adapter når man skal lade på schuko. Disse er enkelt tilgjengelige på f.eks Biltema eller Clas Ohlson. Bonus er at man får lengre ledning fra schukoen til kladden slik at denne kan ligge på bakken og ikke belaster stikket med vekten sin.

En annen fordell er hvis det er svidd kontakt eller det smelter osv bytter du bare den "skjøten" som koster 150 kr http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Jeg er ikke elektriker så jeg bare undrer... Er det så stor forskjell hvilken stikk man bruker så lenge kursen er akkurat lik? Sånn jeg ser det så tåler vel det industri stikket mer, men det er jo akkurat like mye strøm som går gjennom kursen og ledningene er akkurat like tynne eller tykke.

Er det ikke slik at man helst ikke skal lade med skjøteledning? Et slikt adapter blir vel regnet som en form for skjøteledning. Jeg trodde man helst brukte slike mer til krise. Hvis jeg skal lade fast med et slikt adapter er det vel bedre å bytte til et nytt stikk og ny ladekabel?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:20
Jeg er ikke elektriker så jeg bare undrer... Er det så stor forskjell hvilken stikk man bruker så lenge kursen er akkurat lik? Sånn jeg ser det så tåler vel det industri stikket mer, men det er jo akkurat like mye strøm som går gjennom kursen og ledningene er akkurat like tynne eller tykke.

Det er schuko-stikket som er det svake leddet i kjeden, 2,5mm2 kabler tåler ganske mye. En schuko som behandles bra får ikke varmgang. Men om man begynner å belaste stikket med vekten av en ladekabelkladd, drar ut støpselet til noe mens det får strøm der osv. så vil stikket svekkes gradvis. Til slutt går det varmt. Derfor bør man sjekke jevnlig, f.eks en gang i måneden. Det gjøres ved å kjenne på pinnene på schuko-støpselet rett etter at man har ladet noen timer på 16A. De skal ikke være mer enn svakt lunkne. Er de ubehagelig varme å ta på er det bare å bytte stikk med en gang.

Sitat
Er det ikke slik at man helst ikke skal lade med skjøteledning? Et slikt adapter blir vel regnet som en form for skjøteledning. Jeg trodde man helst brukte slike mer til krise. Hvis jeg skal lade fast med et slikt adapter er det vel bedre å bytte til et nytt stikk og ny ladekabel?

Ja, det er best med korrekt stikk. Dessverre er det ikke alltid man har mulighet til å bytte. I leid leilighet, på jobb eller på offentlige ladestolper er man ofte "stuck" med schukoen som er der. Når jeg kjørte Leafen til jobb innimellom før jeg fikk Teslaen var jeg helt avhengig av 16A lading for å slippe å hurtiglade på vei hjem. 8 timer på 10A blir for dårlig når man ankommer med 10% igjen på batteriet. I parkeringshuset var det 6 schukoer og ingen påvirkningsmulighet mhp. å få noe bedre. Men alle kontaktene var heldigvis i god stand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA