Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: overgang fra 16a 3 fase 220v (blå CCE) til 16a 1 fase 220v (blå CCE)

Startet av tomrh, onsdag 16. april 2014, klokken 20:22

« forrige - neste »

tomrh

Twitter-melding fra Grønn bil:
"DSB har vedtatt at #elbil-lading fra vanlig stikkontakt (Schuko) skal foregå på max 10A. Trer i kraft 1.7.2014 for alle nye anlegg."

Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sakset fra www.dsb.no:
DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO har samarbeidet om en veiledning til installasjon av ladeutstyr for elbiler.   Publisert 04.04.2014 - 13:20

Og her er hele veiledningen
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#2
Sitat fra: tomrh på fredag 04. april 2014, klokken 13:40
Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?

Det betyr at du må nedjustere enten kladden (hvis den er justerbar) eller i bilen (hvis den har mulighet for det) til 10A. Hvis ikke går sikringen i ladepunktet.
Men nå har jo de fleste ladeplassene (i alle fall offentlig tilgjengelige stolper) automatsikringer i stolpen så om man glemmer seg først så får man en second chanse.

Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emil

#3
Fra veiledningen:

Sitat
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.

Synes den var vel pessimistisk iforhold til kvalitet på schuko. Er nok vekten til kladden som har tatt flest schuko kontakter de siste årene, ikke ladestrømmen direkte.

Stoppet i forrige en 16A lading etter noen timer på en ladestolpe som akkurat hadde fått byttet schuko kontakten etter at jeg meldte inn at ting hadde smeltet litt under lading uka før og da var det ikke antydning til varme i kontakten. Så at schuko + 16A = trøbbel uansett stemmer ikke helt, men jeg har jo sett hva en slitt kontakt kan føre til.

Edit: sitatfeil

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 04. april 2014, klokken 13:40
Twitter-melding fra Grønn bil:
"DSB har vedtatt at #elbil-lading fra vanlig stikkontakt (Schuko) skal foregå på max 10A. Trer i kraft 1.7.2014 for alle nye anlegg."

Hva betyr dette for oss som eier 16A ladekladd? Vil den fortsatt kunne brukes på nye anlegg med maks 10A begrensning? Eller vil det kanskje ikke bli bygd nye normal-ladepunkt med schuko lenger?

Det vil nok neppe bli bygd særlig mange nye normal-ladepunkt med _bare_ schuko. Det blir enten rene Type 2 punkter eller kombstolper av typen som Oslo kommune plasserer ut. Når Type 2 kontakten kan levere minst 16A er det etter min mening helt ok å sikre schukoen med 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Alle nye offentlige ladestolper for AC-lading av elbil bør nå kun ha type2-kontakt. Ingen bør sette opp kombinerte schuko og type2 stolper etter dette.

Dette er bra, fordi vi nå kan få flere offentlige ladestolper med større hastighet enn 16A enfase.

Alle bør skaffe seg type2-kabel til sine elbiler, også Leaf, i-Miev, osv.

Type2-kontakter åpner for raskere lading.
- En i-Miev med en ladekladd som kun støtter 10A vil lade på 13,3A på type2, 33% økning.
- En Leaf med en ladekladd som støtter 10A vil kunne lade på 16A eller 32A på type2, dvs hhv 60% og 220% økning.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

SitatSynes den var vel pessimistisk iforhold til kvalitet på schuko. Er nok vekten til kladden som har tatt flest schuko kontakter de siste årene, ikke lade
Erfaring har gjort at varmtvannsberedere med Schuko kun tillates med effekt under 2000 W.
Disse kontaktene blir aldri trukket ut og satt inn igjen. Allikevel har mange branner oppstått selv der effekten kun har vært 2200 W.
Kan gjerne skylde på boksene men erfaring fra tilsvarende laster med lang innkobling viser at schuko er gammeldags og farlig. 16 A er fullstendig galskap.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 13:56
Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Få den nedjustert på verksted. (f.eks. Enviro Nesbru)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 13:56
Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Få den nedjustert på verksted. (f.eks. Enviro Nesbru)

Eller kjøp en Type 2 til schuko overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 13:56
Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Få den nedjustert på verksted. (f.eks. Enviro Nesbru)

Eller kjøp en Type 2 til schuko overgang.
Den blir vel da i prinsippet ulovlig å bruke med mindre en stiller ned lading til 10A. I likhet med dine Schuko til Rød (evt. blå) kontakter som da heller ikke vil være lovlige i bruk om lader stilles på 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svingen

Skjønner godt att det her kommer men litt kjedlig og måtte ha med seg 2 kabler når man har en liten trilling siden den kun får ladet på litt over 13a,tror jeg eller går får en overgang til schuko det blir vel samme på type2 punkter som vanlig kontakter folk parkere uten og lade,så må man ha skjøteleding får og få ladet,dårlig med skøyte kabel på type 2 ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 13:56
Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Få den nedjustert på verksted. (f.eks. Enviro Nesbru)

Eventuell nedjustering gjør jeg selv Griffel ;)  (og Enviro skyr vi som pesten).
Men nedjustering til 10A av uaktuelt for min del, det går for seint.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 19:32
Eller kjøp en Type 2 til schuko overgang.

Helt klart det som blir løsningen ja.  Og 16A på blå CEE plugg hjemme. 
Sånn sett littirriterende at overgangene til Type2  går til schuko og ikke "blå".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 20:07
Eventuell nedjustering gjør jeg selv Griffel ;)  (og Enviro skyr vi som pesten).
Jeg vet at du fikser det selv så det med Enviro var ment som spøk. :D

Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 20:07
Sånn sett littirriterende at overgangene til Type2  går til schuko og ikke "blå".
Det burde jo finnes. En sak for Elektrolux å ta opp med sin leverandør.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 20:14
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 20:07
Eventuell nedjustering gjør jeg selv Griffel ;)  (og Enviro skyr vi som pesten).
Jeg vet at du fikser det selv så det med Enviro var ment som spøk. :D
Fooled me :-[

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 20:14
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 20:07
Sånn sett littirriterende at overgangene til Type2  går til schuko og ikke "blå".
Det burde jo finnes. En sak for Elektrolux å ta opp med sin leverandør.
Regner med at det evt går å bytte selv. "Intelligensen" ligger vel i Type2 enden - antar jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 19:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Elmo på fredag 04. april 2014, klokken 13:56
Men hva med oss som har gammel bil som ikke har kladd og ikke kan nedjusteres enkelt i bilen ???
Få den nedjustert på verksted. (f.eks. Enviro Nesbru)

Eller kjøp en Type 2 til schuko overgang.
Den blir vel da i prinsippet ulovlig å bruke med mindre en stiller ned lading til 10A. I likhet med dine Schuko til Rød (evt. blå) kontakter som da heller ikke vil være lovlige i bruk om lader stilles på 16A.

Nja, gjelder nye anlegg skrev du. Dermed bør schuko til rød overgang fint kunne brukes lovlig på eldre anlegg. Nye schukoer vil være sikret på 10A, så der må man uansett stille ned. Men så lenge det finnes Type 2 på samme stolpe er jo ikke det relevant.

Type 2 overgangen for eldre biler kan gjøres lovlig ved å kappe av schukoen og sette på en 3-pins 16A CEE hun og tilsvarende han på ladekabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA