Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe prøvekjørt

Startet av Batteritralla, onsdag 16. april 2014, klokken 13:11

« forrige - neste »

Batteritralla

Er det noen som har anledning til å møte opp noen timer med sin 60Kw utgave for effektmåling i Dynapack nav bremsebenk?

Jeg har vært inne med min P85, men det er ønskelig å få foretatt en måling av en 60Kw utgave også.

Det er nok mange som vil vite hvilke tall vi fikk på en P85, men jeg kan dessverre ikke gå ut med dette før etter at artikkelen er publisert i et kjent magasin. Ber om forståelse for dette.

Interessenter kan ta kontakt på PM.





Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

OleT

Hvis en S85 er interessant, kan jeg stille. 60 har jeg ikke, men forskjellen på "standard" og "Performance" er også interessant.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

elnino

Fulladet du bilen før målingen? Er ganske stor effektforskjell avhenging av state of charge.
Så skal man sammenligne modeller med forskjellig batteristørrelse må de lades fullt alle sammen.

Øyvind.h

Sitat fra: elnino på fredag 04. april 2014, klokken 10:30
Fulladet du bilen før målingen? Er ganske stor effektforskjell avhenging av state of charge.
Så skal man sammenligne modeller med forskjellig batteristørrelse må de lades fullt alle sammen.
Det er ekstremt viktig. Jeg kan kjenne at aksen er heftigst ved 100% SOC og jeg kan se på kW måleren at den mater på mer krefter når bilen er fulladet.

En måling uten 100% SOC vil dermed ha liten verdi. Og er SOC forskjellig på bilene som måles har målingene null verdi.

Men folk som er opptatt av Tesla og effektmåling vet nok dette :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snoopy2005

Sitat fra: Batteritralla på fredag 04. april 2014, klokken 10:22
Er det noen som har anledning til å møte opp noen timer med sin 60Kw utgave for effektmåling i Dynapack nav bremsebenk?

Jeg har vært inne med min P85, men det er ønskelig å få foretatt en måling av en 60Kw utgave også.

Det er nok mange som vil vite hvilke tall vi fikk på en P85, men jeg kan dessverre ikke gå ut med dette før etter at artikkelen er publisert i et kjent magasin. Ber om forståelse for dette.

Interessenter kan ta kontakt på PM.

Har i grunnen bare sett en 60 her i Bergen.....
P85D og en KIA SOUL EV

Cowboystrekk

Sitat fra: snoopy2005 på fredag 04. april 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Batteritralla på fredag 04. april 2014, klokken 10:22
Er det noen som har anledning til å møte opp noen timer med sin 60Kw utgave for effektmåling i Dynapack nav bremsebenk?

Jeg har vært inne med min P85, men det er ønskelig å få foretatt en måling av en 60Kw utgave også.

Det er nok mange som vil vite hvilke tall vi fikk på en P85, men jeg kan dessverre ikke gå ut med dette før etter at artikkelen er publisert i et kjent magasin. Ber om forståelse for dette.

Interessenter kan ta kontakt på PM.

Har i grunnen bare sett en 60 her i Bergen.....
Ifølge registreringsoversikta ruller det over 100 60er i Norge nå så en håndfull eller 2 i bergen er nok sannsynlig.

Batteritralla: Dere kan jo evt høre med Tesla i Bergen om de vil låne ut en demobil eller om de kan høre med noen eiere da dette sikkert er i Teslas egeninteresse og? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

gzegorz

Tesla Model S85

Batteritralla

Da ser det ut til at en 60Kw utgave er på plass.

Jeg har snakket med eier av Dynapack, og det er også interessant med en vanlig 85Kw utgave (ikke performance).

Om det er noen i Bergens området som er interessert i en måling så kan de sende en PM til meg.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Stiania79

Du får holde oss oppdatert når dette er på plass...

Er det Auto, Motor & Sport eller Autofil eller Bil som skal publisere?!

God helg.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Freddan


Jeg tror SOC kan ha ganske mye å si. Jeg synes P85 opplever stor forskjell (umålt) ved 100% og 30% batteri.

Teoretisk har jeg en forenklet tilmærming, men kanskje noen med høyere kompetanse kan bekrefte påstanden:

En likestrømsmotor regulerer pådrag etter spenning. Får du et spenningsfall på 0,1 V på alle 3,7 V battericellene vil dette gi et mye høyere spenningsfall i høyspenningskretsen.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

jkirkebo

Sitat fra: Freddan på fredag 04. april 2014, klokken 17:16

Jeg tror SOC kan ha ganske mye å si. Jeg synes P85 opplever stor forskjell (umålt) ved 100% og 30% batteri.

Teoretisk har jeg en forenklet tilmærming, men kanskje noen med høyere kompetanse kan bekrefte påstanden:

En likestrømsmotor regulerer pådrag etter spenning. Får du et spenningsfall på 0,1 V på alle 3,7 V battericellene vil dette gi et mye høyere spenningsfall i høyspenningskretsen.

Tesla bruker ikke likestrømsmotor, det er det vel ingen elbilprodusenter som gjør lengre. Tesla bruker en asynkron induksjonsmotor, denne går på trefase med variabel frekvens og spenning. Det er altså inverteren som styrer motorspenningen. Men har batteriet for lav SOC klarer det ikke å levere nok effekt til inverteren for å oppnå maks akselerasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Freddan på fredag 04. april 2014, klokken 17:16

Jeg tror SOC kan ha ganske mye å si. Jeg synes P85 opplever stor forskjell (umålt) ved 100% og 30% batteri.
Det kan jeg garantere deg at det er. Du ser det på kW måleren i bilen når du gir flatt jern. Stor forskjell på 100% SOC og eks 50-60% SOC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Batteritralla

Da er det satt opp avtale for en standard 85Kw utgave også. Det betyr at alle 3 utgavene blir dekket inn. Dette blir ikke en vitenskapelig test med identisk SOC, men med tilnærmet lik i høyere ende av skalaen.

Gled dere til resultater og kommende reportasje  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA