Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe prøvekjørt

Startet av Batteritralla, onsdag 16. april 2014, klokken 13:11

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. april 2014, klokken 09:37
Sitat fra: bb på mandag 07. april 2014, klokken 01:55
Hvis man gir flatt jern med P85 så trekker denne 310 kW.

Dette stemmer vel ikke? Tidligere så har jeg sett min S85 trekke over 320kW, og etter å ha lest litt i denne tråden, måtte jeg teste litt. Kjørte med litt under 50%SOC, og trykket pedalen i bunn. Da spratt effektforbruket opp til 310kW med en stiplet linje der.
Ok, da så. Jeg gikk ut ifra 310 kW som er spec. Men jeg har faktisk aldri sett på effektmåleren mens jeg har trykket pedalen i bånn. Det må jeg prøve på neste gang.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

turfsurf

Sitat fra: bb på mandag 07. april 2014, klokken 10:00
Ok, da så. Jeg gikk ut ifra 310 kW som er spec. Men jeg har faktisk aldri sett på effektmåleren mens jeg har trykket pedalen i bånn. Det må jeg prøve på neste gang.

310kW er vel effekten motoren yter, måleren viser trolig belastningen på batteriet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 07:26
Ok - så det du her kaller motordrift er omformeren? Jeg er enig i at omformeren ikke "dytter" strøm inn i motoren. Omformerens jobb er vel bare å omforme strømmen fra batteriet til det motoren trekker.
Jeg kaller det for motordrift fordi omformer er så mye rart. Standardmessig heter det vel justerbar frekvens drift, noen ganger styrt hastighets drift, styrbar motordrift har jeg også sett. Saken er at den skal regulere hastigheten til motoren, det gjøres ved å styre frekvens og spenning til motoren, så trekker motoren det en trenger, trekker den for mye reduseres pådraget ved hjelp av spenning og frekvens.


Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 07:26
Det jeg ikke forstår er at du her skriver at batterispenningen er konstant. Mulig jeg feiltolker det du skriver, men det er jo ikke riktig i situasjonen vi diskuterer? Det er jo et vesentlig fall i batteriets spenning? Ikke momentant, men som en konsekvens av SOC?
Slik kan det gå når jeg prøver å forenkle, dette kunne missforstås. Det jeg mente var at motordriften regulerer spenningen til motoren, uavhengig av batterispenningen som er det den er akkurat da. Batterispenningen er som du skriver påvirket av SOC. Det betyr at det kun i et lite fartsområde der driften utnytter full batterispenning at batterispenningen har betydning. (Spenningen til motor ligger også da en del lavere enn batterispenningen dette har med amplitude og effektivverdier å gjøre, men det orker jeg ikke å gå løs på). Siden den maksimal spenningen og frekvensen er det som bestemmer strømtrekket også i fulleffekt området kan en vanskelig kompensere redusert spenning med mer strøm.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 07:26
Fulladet har batteripakken en spenning på rundt 390 volt (fingern i været). Utladet kanskje 275 volt. 
Nå tar jeg utgangspunkt i at arbeidsområdet for omformeren er bredt nok til å håndtere spenningsvariasjonene, men mulig det også er irrelevant.
Om vi ser bort fra tap i batteri, drift motor etc. er dreimoment x vinkelhastighet = strøm x spenning fra batteriet, og dreimomentet er ca. konstant x strømmen. Altså opp til en viss hastighet merkes ikke batterispenningen, (strømmen holdes omtrent konstant) så de som tester akselerasjon ved ulike SOC merker nok lite i starten men at den blir tregere fra f.eks. 70-80 og fra 90-100. Så spørs det litt hvordan motoren og motordrif er designet P har full effekt ved et lavere turtall enn S, så fra dette punktet vil strømmen (derimomet reduseres), P bør derfor merke reduksjon i akselerasjon ved en noe lavere hastighet enn S, men det betyr på ingen måte at Sen vil ta igjen P, men at P eiere føler SOC tydligere enn S eiere.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 07:26
For å gjøre det helt enkelt (jeg må ha det inn med teskje :) Det du skriver er altså:
- Omformeren kan ikke kompensere for fallende pakkespenning i Model S, selv om den ved 390V 1200A input er kraftig overdimensjonert?
- Dvs. at når spenningen på batteriet faller, så vil trefase induksjonsmotoren i Model S ikke kunne yte like mye uavhengig av omformerens dimensjonering?
- Motorstyringen kan ikke kompensere for fallende pakkespenning ved å få motoren til å øke strømtrekket, noe som kun er mulig med veldimensjonert omformer?
Dette er helt avhengig av hvilke reserver Tesla har bygget inn i sin design. Men jeg synes det virker selvinlysende at i forhold til batteriet som er likt på de to 85kWh modellene vil S ha en større margin i forhold til hva batteriet tåler enn P. De kunne ha lagt begge så lavt i ytelse at SOC ikke spilte noe rolle for noen av dem.

Nå har jeg ingen detaljer om motor og inverter designen til Tesla, men antar at de har forsøk å optimalisere denne i forhold til batteri, og om de vil skåne batteriet gir det seg på en måte selv at S er snillere og at skåning derfor skjer senere. Dette er hovedgrunnen til at jeg vil bli forundret om om ikke forskjellen i ytelse ved ulike SOC er større for P enn for S, men uten at det betyr at at S vil ta igjen P før batteriet er tomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snoopy2005

Uansett hvor lenge dere diskuterer P=U*I, hvor kommer reportasjen?

Jon
P85D og en KIA SOUL EV

Bjørn

Sitat fra: snoopy2005 på mandag 07. april 2014, klokken 14:08
Uansett hvor lenge dere diskuterer P=U*I, hvor kommer reportasjen?

Jon

Hehe.. ja, Enig! :D D må da vel være lov å si *hvordan* magasin dette kommer ut i..?! d kan da umulig gjøre noe annet enn mersalg..? :)
Uanz.. jeg tipper Broom.. kanskje vi kan lage en avstemming om dette også..? :P

Batteritralla

Jeg har fått lov av Journalist til å si såpass som at:

Bladet er AUTOFIL :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bjørn

Sitat fra: Batteritralla på mandag 07. april 2014, klokken 15:49
Jeg har fått lov av Journalist til å si såpass som at:

Bladet er AUTOFIL :-)

Aaah... Takk! for de forløsende ord..!  ::) da vet man hva man skal se etter i hyllene..!  ;D

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: snoopy2005 på mandag 07. april 2014, klokken 14:08
Uansett hvor lenge dere diskuterer P=U*I, hvor kommer reportasjen?
Å så jeg da gitt som trodde diskusjonen gikk på om en tror at: P85P SOC 100% - P85P SOC 80% >  P85S SOC 100%  -  P85S SOC 80%
Beklager, så feil kan en ta :-[.

(forøvrig er nok ikke P=U*I om du måler P i Dynapack Bergen)
Så nå gleder vi oss til fasiten i Autofil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Var en som postet på facebook at bilen hadde 100hk mindre i rangemode. Vel det har/hadde jeg ikke tru på. Men i dag prøvde jeg flere gang(har lagt om til sommer dekk) og hver eneste gang fikk jeg mere effekt med range mode av ??? Har aldri hørt om dette før, og tror fortsatt at det må være tilfeldig. Men det hadde vært artig å målt i benk.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Freddan

Her er det mye teoretiske tilnærminger. Siden jeg ikke er så sterk på Ohms lov velger jeg den praktiske tilnærmingen. Å gjøre teoretiske tilnærminger der man ser bort ifra begrensinger i batteri, omformer og motor blir ganske irrelevant ettersom dette er sakens kjerne.

Motorstyringen er garantert programmert til å beskytte svakeste ledd i kretsen mot varmegang ved økte strømmer pga lavere SOC. Å diskutere om P85 eller S85 vil ha størst tap blir derfor ganske meningsløst uten å kjenne svakeste ledd i kretsen og motorstyringen i detalj.

Jeg henger meg på alle som venter i spenning på Autofils vurdering. Jeg antar vinklingen blir om kundene får levert etter spesifikasjoner og hvor mye ekstra moro man egentlig får ved å velge P85...

Bjørns spørsmål er ganske spennende. Hvordan påvirker hard akselerasjon batterilevetiden?
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Cowboystrekk

Sitat fra: D.O på mandag 07. april 2014, klokken 23:44
Var en som postet på facebook at bilen hadde 100hk mindre i rangemode. Vel det har/hadde jeg ikke tru på. Men i dag prøvde jeg flere gang(har lagt om til sommer dekk) og hver eneste gang fikk jeg mere effekt med range mode av ??? Har aldri hørt om dette før, og tror fortsatt at det må være tilfeldig. Men det hadde vært artig å målt i benk.
Ser ikke noen forskjell på effektmeteret i bilen, men kan hende det er det, men 100 hk hørtes ganske mye ut. Hva leser du av av tall når du akser med og uten RM?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:42
Sitat fra: D.O på mandag 07. april 2014, klokken 23:44
Var en som postet på facebook at bilen hadde 100hk mindre i rangemode. Vel det har/hadde jeg ikke tru på. Men i dag prøvde jeg flere gang(har lagt om til sommer dekk) og hver eneste gang fikk jeg mere effekt med range mode av ??? Har aldri hørt om dette før, og tror fortsatt at det må være tilfeldig. Men det hadde vært artig å målt i benk.
Ser ikke noen forskjell på effektmeteret i bilen, men kan hende det er det, men 100 hk hørtes ganske mye ut. Hva leser du av av tall når du akser med og uten RM?

Nei dette må være tøv/synsing.. jeg "testet" litt igår

file:///C:/Users/BJRN'S~1/AppData/Local/Temp/VTTrip4182264587598496084.html

Og dro 276kw uten varmeaperat på og i range mode.. det skulle bli 370hk - tap. 100hk er ca 75 kw.. så det burde vises kraftig..

Cowboystrekk

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:42
Sitat fra: D.O på mandag 07. april 2014, klokken 23:44
Var en som postet på facebook at bilen hadde 100hk mindre i rangemode. Vel det har/hadde jeg ikke tru på. Men i dag prøvde jeg flere gang(har lagt om til sommer dekk) og hver eneste gang fikk jeg mere effekt med range mode av ??? Har aldri hørt om dette før, og tror fortsatt at det må være tilfeldig. Men det hadde vært artig å målt i benk.
Ser ikke noen forskjell på effektmeteret i bilen, men kan hende det er det, men 100 hk hørtes ganske mye ut. Hva leser du av av tall når du akser med og uten RM?

Nei dette må være tøv/synsing.. jeg "testet" litt igår

file:///C:/Users/BJRN'S~1/AppData/Local/Temp/VTTrip4182264587598496084.html

Og dro 276kw uten varmeaperat på og i range mode.. det skulle bli 370hk - tap. 100hk er ca 75 kw.. så det burde vises kraftig..
Hadde vært litt trist om Tesla "nerfa" ytelsa i Range Mode uten å si noe om det når du skrur på Range Mode så håper det du sier er korrekt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tho

Bjørn: Du må laste opp den fila en plass slik at vi kan se den. Vi kan som kjent ikke hente den fra din lokale disk :P
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA