Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Mippen, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Sitat fra: Tai på mandag 07. april 2014, klokken 23:35
Var under inntrykk at de fleste har droppet dobbellader, fins der en poll på det eller ligger det noe statistikk et sted? Har ikke sett så mange som angrer, tror flertallet ikke har et kjøremønster som krever denslags. Hva som kommer i fremtiden er noe annet men skal man på tur planlegger man uansett.

Jeg ser for meg at selgeren i dette tilfelle har spurt om kjøremønster og kjøper har sagt at han kjører 2-8 mil for dagen. Da har du ikke behov for dobbellader. Jeg kan være med på at det er kjekt å ha i spesielle tilfeller men mange strekker seg når de kjøper denne bilen og da må man prioritere. Å velge vekk noe man kun bruker 2-3 ganger i året for å spare 10 000,- synes jeg er helt kurant.

Tai
Ja det ligger poll her på forumet. De fleste velger dobbeltlader, og jeg ser titt og ofte både på forumet og på FB folk som angrer på at de droppet dobbeltlader. Disse kommer naturligvis i tillegg til de som angrer i det stille, og de som bare har hatt bilen noen uker/måneder som ikke har oppdaget enda at de angrer. For folk flest aner jo ingen ting om hvor 22kW punkter finnes, at de spretter opp fort og at de er geniale rekkeviddeforlengere på en del turer der folk ikke trodde de trenger å lade/trengte å kjøre/trodde det ikke fantes ladepunkter.

Hvor langt man kjører hver dag er helt irrelevant for langtur-behovet. Men hva du tror selger har sagt er heller ikke viktig. Men det er ganske drøyt om selger anbefalte å droppe dobbeltlader fordi kunden bare skulle kjøre 2-8 mil hver dag. Selger har ikke klart å avdekke kundens behov. Det kan godt være kunden har holdt tilbake info, men fikk ikke inntrykk av det i denne konkrete saken der selger var tydelig på at dobbeltlader var unødvendig fordi det var dyrt å installere hjemme.
Vi snakker elbil her. Rekkevidde og ladehastighet bør være svært høyt på prioriteringslisten. Men det gjenspeiles også i at snaut 60% velger dobbeltlader, og ca 40% dropper (hvorav en del av dem også angrer, enten pga behov eller pga ettermonteringskost som sender bruktverdien ned).

Men for å gå tilbake til topic: jeg ville gjort grundig research først. Man kan gjerne bestille i butikken og lytte til selgere, men gjør research rundt bilen og egne behov. Tenk et par år frem i tid. Sjekk lade-infrastruktur etc. Tenk turmuligheter og bruksområder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Grundige undersøkelser har jeg alt gjort så føle jeg vet ganske mye om hva som er greit å ha med. Er det mulig å bestille bilen uten emblem bak? Folk trenger ikke å vite at det er en p85. Ser det så klart på bremsene og den karbonspoileren bak, men liker ikke å ha logo bak.

Er det lurt å ha med barnesete? Kommer aldri til å bruke det tror jeg. Har ikke unger ennå uansett og når det eventuelt kommer en liten tass eller to har de blitt så store at når jeg skal kjøre halve fotballaget har jeg sikkert byttet bil igjen. Hvor store barn er det som passer i setet eventuelt?
Fremtiden er elektrisk.

MyTess

Jeg ble frarådet dobbeltlader av selger. Han spurte ikke om behovet mitt, men om jeg hadde 400v stikk hjemme. Da jeg sa nei, sa han at da kunne jeg uansett ikke bruke det, og at det også var sjeldent med 400v sånn jevnt over i Norge.

Jeg hadde ikke tatt med dobbeltlader i første konfigen min. Etter litt lesing her på forum bestilte jeg det likevel, og er veldig glad for det.

Praten med selger på alna var i sept ifjor.

Mippen

Jeg lurer litt på denne alarmpakken. Er ikke det slik at det er alarm som standard også? Er det bare bevegelsessensorer som forskjell på den standard alarmen? Noen som har den og har erfaring med de ulike alarmene? Tenker for eksempel på ferge hvis det er litt bølger. Kan man eventuelt slå av sensorene?
Fremtiden er elektrisk.

alexander

Ta tur innom til din nærmeste tesla butikk. Spør de på det du lurer på og er usikker på ;)
TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

Olatho

Vi begynner å bli veldig klare for å bestille.  Noen få ting som gjenstår før vi bestemmer oss 100%, men vi kommer nok til å gjøre det i butikk.  I hovedsak fordi jeg tror det vil gi oss en litt mer personlig service.
Jeg tror nok likevel vi vet nok til at vi ikke trenger hjelp til hvilke valg vi skal gjøre - det handler med om følelsen ved en såpass stor handel.

Men det er to ting jeg fortsatt er usikker på når det gjelder utstyrspakka.
a) Den type2 ladekabelen de tilbyr.  3600 er mye for en type2-kabel, når f.eks. Grønn kontakt selger en for 1990 (http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel). Er det noen som helst grunn til å kjøpe Tesla sin?

b) Vinterhjul.  Jeg er ingen dekk/felg-fantast. Vi skal ha en bruksbil, og selv om utseendet er bra, så er ikke felger noe vi kommer til å legge mye penger i bare for at det skal se enda bedre ut.  Så jeg er mest opptatt av om prisen på 23 100,- for R2 (som jeg oppfatter er de beste dekkene for vårt bruk) ferdig på felg levert fra Tesla er en investering som er likegreit å gjøre når vi evt bestiller, eller om vi får et bedre tilbud på "samme pakka" om vi går til en dekkforhandler til høsten. 

Olatho

Takk. Da blir jo den initielle investeringen enda noen kroner mindre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA