Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Mippen, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Mippen

Var å prøvekjørte en tesla i dag. Når jeg gikk spurte jeg hvordan det var med å bestille den på nettet. Da sa selger at de anbefalte å bestille i butikken for da kan de gå gjennom alt med kunden. Hva mener dere? Er det ikke like greit å bestille på nett?
Fremtiden er elektrisk.

rene

Ikke for å være frekk, men du har som allerede påpekt startet en del tråder med ulike spørsmål. Ved bestilling (på nett) i butikken/hos Tesla vil du kunne få svar på alt dette underveis, slik at du ikke går glipp av noe du egentlig kunne tenkt deg.

alexander

TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

hma

Jeg bestilte i butikken, men tror det like fint kan gjøres på nett.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tai

Helt klart en fordel å bestille i butikken. Da kan du få en "second oppinion" hvis du er i tvil om du skal kjøpe et ekstrautstyr.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Mippen

#5
Kan man egentlig gå i noen felle hvis man bestiller selv? Har egentlig bestemt meg for hva jeg veil ha. P85 multibelegg hvit. Alt utenom barnesete, utvidet nappa pakke, alcantara innertak og interiørbelysning. Klarer meg også med 19" felger da jeg kommer til å kjøre en del på dårlige veier og vil ikke bekymre meg for felgene når jeg treffer på et stygt høl i veien.

Det eneste jeg ønsker utenom som ikke er på nettet er takstativ. Kjøper man det hos tesla eller hos andre?

Når jeg bestiller kan jeg velge mnd for levering på nettet ser jeg. Kan det være bilen kommer før også? Bestiller jeg nå ønsker jeg levering etter sommerferien min slik at jeg har litt tid på å selge de to andre bilene jeg har. Ikke så giret på å sitte med 3 biler en periode.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Tai på lørdag 05. april 2014, klokken 17:45
Helt klart en fordel å bestille i butikken. Da kan du få en "second oppinion" hvis du er i tvil om du skal kjøpe et ekstrautstyr.

Tai
I beg to differ. Sjekk eks den norske Tesla FB-siden nå. En kar ble frarådet av selger å kjøpe dobbeltlader, fordi det var så dyrt å legge opp den effekten hjemme. Nå skal han på langtur og passerer 22kW uttak som hadde vært perfekt for å fylle på den skvetten han trenger, men ender opp med dobbel ventetid pga selgeren! Lytt gjerne til selgere, men gjør for guds skyld grundig research selv!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Er vel kjent at selgere i Norge også fraråder dobbeltlader, har de dårlig inntjening på denne eller ikke helt satt seg inn i fordelene det innebærer?

Blir som at hus selger anbefaler bare et bad når en skal bygge hus. Skjelden i bruk, er ikke ofte en får utnyttet kapasiteten og er bare å vente litt de få gangene en har behov for to.

Den dagen du står dritatreng utenfor en låst dør, kunne du gitt alle penger i verden for det ekstra toalettet, isteden for å vente i noe som føles som en evighet. Ettermontering er svært dyrt :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Tai

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. april 2014, klokken 07:52
I beg to differ. Sjekk eks den norske Tesla FB-siden nå. En kar ble frarådet av selger å kjøpe dobbeltlader, fordi det var så dyrt å legge opp den effekten hjemme. Nå skal han på langtur og passerer 22kW uttak som hadde vært perfekt for å fylle på den skvetten han trenger, men ender opp med dobbel ventetid pga selgeren! Lytt gjerne til selgere, men gjør for guds skyld grundig research selv!

Det er jo en fordel å vite hvilke behov man har på forhånd. De fleste har valgt vekk dobbeltladeren og det er ikke mange som angrer på det. En selger sitter på informasjon om hvilket utstyr som passer til gitte behov. Gir du selger feil informasjon så vil han bomme på rådene sine.

Kjøper man Elbil må man inngå visse kompromiss. Da tar du en runde med deg selv og gjør litt research i forhold til hva du trenger, hva som er kjekt å ha og hva du kan klare deg uten.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tai

Sitat fra: sigurdi på mandag 07. april 2014, klokken 08:29
Blir som at hus selger anbefaler bare et bad når en skal bygge hus. Skjelden i bruk, er ikke ofte en får utnyttet kapasiteten og er bare å vente litt de få gangene en har behov for to.

Har du en familie på 4 så vet du at du trenger det ekstra toalettet. Da velger du det ikke vekk. Hvis nevnte person fra FB sidene hadde sagt at han kjørte mye langkjøring hadde ikke selger frarådet dobbeltlader.

Denne saken har garantert to sider, jeg nekter å tro at en selger for Tesla har frarådet en person dobbeltlader hvis kjøper har ytret at han har behov for det.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Tai på mandag 07. april 2014, klokken 11:45
Det er jo en fordel å vite hvilke behov man har på forhånd. De fleste har valgt vekk dobbeltladeren og det er ikke mange som angrer på det. En selger sitter på informasjon om hvilket utstyr som passer til gitte behov. Gir du selger feil informasjon så vil han bomme på rådene sine.

Kjøper man Elbil må man inngå visse kompromiss. Da tar du en runde med deg selv og gjør litt research i forhold til hva du trenger, hva som er kjekt å ha og hva du kan klare deg uten.

Tai
1. Nei, de fleste kjøper dobbeltlader. I hvert fall i følge statistikken her
2. Det er definitivt en del som angrer på at de valgte bort dobbeltlader. Har sett flere eksempler både her på forumet og på FB
3. Selgeren frarådet denne personen å kjøpe dobbeltlader fordi det var så dyrt å legge opp tilførsel hjemme.

Problemet er at folk flest ikke vet hvilket tempo 22kW punkter spretter opp i. Man vet heller ikke hvor langt bilen går i praksis før man har litt erfaring. Og når denne erfaringen er på plass samt kunnskap om tempoet for 22kW utbygging vil nok mange velge dobbeltlader som egentlig hadde tenkt til å skippe den.
Men som sagt - de fleste har gått for dobbeltlader iht. statistikk, så det er mindretallet som sitter med enkeltlader.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

#11
Jeg kommer til å velge dobbeltlader på min bil uansett hva selgeren eller andre sier. Når jeg kjøpte leafen min fikk jeg ikke opplyst om at det var mulig med lader som støttet 32A på bilen min. Jeg har derfor standard 16A. Jeg kunne ha ladet bilen min opp dobbelt så fort helt ned i 3 timer fra 0-100. Det er jo akkurat hastighet på lading som er en av ulempen på elbil. Hvis man kan lade raskere der det er mulighet er det enorm stor frihet.

Den dagen man er på langtur og det ikke er en superlader i nærheten så blir man glad dersom man kan benytte seg av dobbeltladeren. Tull å måtte stå der dobbelt så lenge når man kan betale noen få lapper ekstra og lade raskere. Hva er 10k på en bil til mellom 480 og 800.000 liksom? Hadde heller sløyfet noe annet framfor dobbeltladeren om det er pengene det står på.
Fremtiden er elektrisk.

Tai

Var under inntrykk at de fleste har droppet dobbellader, fins der en poll på det eller ligger det noe statistikk et sted? Har ikke sett så mange som angrer, tror flertallet ikke har et kjøremønster som krever denslags. Hva som kommer i fremtiden er noe annet men skal man på tur planlegger man uansett.

Jeg ser for meg at selgeren i dette tilfelle har spurt om kjøremønster og kjøper har sagt at han kjører 2-8 mil for dagen. Da har du ikke behov for dobbellader. Jeg kan være med på at det er kjekt å ha i spesielle tilfeller men mange strekker seg når de kjøper denne bilen og da må man prioritere. Å velge vekk noe man kun bruker 2-3 ganger i året for å spare 10 000,- synes jeg er helt kurant.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jkirkebo

Sitat fra: Tai på mandag 07. april 2014, klokken 23:35
Jeg ser for meg at selgeren i dette tilfelle har spurt om kjøremønster og kjøper har sagt at han kjører 2-8 mil for dagen. Da har du ikke behov for dobbellader.

Da har du ikke bruk for 85kWh batteri heller for å si det sånn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA