Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av Statoil Norge, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Asarin på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:53
Hm. Blir det da slik at en Tesla med dobbeltlader får dobbelt så mye for penga enn det en "normal" Telsa får, siden det går kun på tid? Om maskinen klarer 22kW that is.
Nå er det vel mindretallet som er levert med enkeltlader. Så om noe skal defineres som normalt, så er det 22kW og dobbeltlader.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

er bra de bygger ut men har  ikke sett noen bruke de på statoil  hva med å prise seg noe ned s det blir litt  mindre overskud hvær gang noen bruker det  men at folk bruker det så det blir totalt noe intekt  å de da kunne fått  lade veier i norge men en må ned  i pris  en elbil som står 20  min eler en 1 eller fler bruker penger på annet og så da blir det vinn vinn  men står utstyret bare får de ikke noe inn

emil

Jeg synes det er viktigere å få bygget ut et nettverk av hurtigladere først og så får man ta priskrigen etterpå.

Leon

Er helt enig. Er vel også lettere for leverandørene å sette ned prisen, eventuelt å bruke inntjening på nye installasjoner, når/hvis kostnadene for eksisterende installasjoner er inntjent.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Asarin

#64
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. juni 2014, klokken 23:40
Sitat fra: Asarin på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:53
Hm. Blir det da slik at en Tesla med dobbeltlader får dobbelt så mye for penga enn det en "normal" Telsa får, siden det går kun på tid? Om maskinen klarer 22kW that is.
Nå er det vel mindretallet som er levert med enkeltlader. Så om noe skal defineres som normalt, så er det 22kW og dobbeltlader.

Ja, kunne vel brukt "basic" eller noe i stedet for "normal". Ble slik siden dobbeltlader er tilvalg (har bestilt det på min TMS etter å ha lest her inne).

4kr kWh er litt mye ja, håper det er rom for justering her etter at nettverket har blitt bygget opp.


Edit:

I følge teslarati (http://www.teslarati.com/most-popular-tesla-model-s-configurations/) så er det 37% som velger dobbeltlader. Fun fact.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

sigurdi

Dersom du ser på teslarati er det ikke mye som stemmer med virkeligheten.
Dette er bassert på forum spørreundersøkelse med alt for lite deltakelse til at det blir et gjennemsnitt å lage noe som helst statestikk på. :-)
1% av Model S solgt til Norge - fakta 5000 solgt i Norge av ca 40 000 (estimert) totalt i verden. (12.5%)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Louise

Sitat fra: Statoil Norge på torsdag 03. april 2014, klokken 21:32
Vi får ofte spørsmål om hvor vi har ladere, hva slags ladere, og om de blir utvidet med nye standarder osv. Her er en oversikt:

Fornebu
50 kw Chademo og CCS. 43 kw AC Type2

Majorstua:
22 kw Chademo, CCS og AC Type2

Økern
50 kw Chademo
22 kw flexilader. Type2 til type2 og type2 til type1. Type2-kabler henger på veggen sammen med laderen.

Minnesund og Sekkelsten
50 kw Chademo
22 kw flexilader. Type2 til type2 og type2 til type1. Type2-kabler kan lånes på stasjonen ved å henvende seg til betjeningen.

Gardermoen/Hervakrysset (den stasjonen som ligger på hovedveien mot Hønefoss)
22 kw flexilader

Anders Kleve Svela
Senior Fuel Product Manager
Statoil Norge

Det er flott !! Men kommer det noen i Bergen snart ???

Lynet

Kjempebra at Statoil endelig begynner å røre på seg når det gjelder hurtiglading.
Men hvorfor tar dere betalt for antall 30-minutter det lades?
Det er ca halvparten av de som har elbil som kjører Leaf og det er kun den jeg har hurtigladet med og der er erfaringen at man aldri kommer opp i 50kW. Hvis batteriet er over 25grader kan man komme opp i 45kW hvis batteriet er nesten tomt. Lader du fra 10% til 80% er snitteffekten på knapt 30kw. Og er det på vinteren og batteriet holder ned mot 0 grader går snitteffekten fort ned til under det halve, altså 15kW. Da blir hurtigladingen veldig dyr på kWh.
Så hvorfor vil ikke Statoil ta betalt pr kWh?
Dere greier jo å få fjernavlesning på bensinpumpens så da må dere også stille det som krav til hurtigladerne og få det rett inn i kassasystemet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Louise

Dette er det nok flere som lurer på....

Ona IX

Er nok billigste og enkleste løsningen de har valgt, sikkert mulig å ha likt system som med pumpene, men det må lages løsninger for, og det kan jo tenkes at Statoil/abb/salto etc holder på å lage en slik løsning som fungerer. Vi får bare være flinke til å si ifra på en ordentlig måte om vårt ønske, ikke rope og oppføre oss som små barn. Jeg tror en hyggelig mail til ledelsen er bedre enn 10 stykker som skriver i capslock på Facebook siden. Man kommer en lang vei med respekt!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

cito13

Synes at Transnovas siste tildeling er noe underkommunisert (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3339-her-kommer-40-nye-hurtigladere). Her har Statoil fått tilsagn om støtte for 14 ladestasjoner. Nærmere bestemt:
Statoil F&R    Feiringvegen 23,    2092    Minnesund
Statoil F&R    Bryggevegen    2821    Gjøvik
Statoil F&R    Ølensvåg    5582    Ølensvåg
Statoil F&R    Bedringens vei 1    8536    Evenes
Statoil F&R    Storgaten 88,    8200    Fauske
Statoil F&R    Verkstedveien 3,    8624    Mo i Rana
Statoil F&R    Olderneset    8646    Korgen
Statoil F&R    Petroleumsvn 1    4033    Stavanger
Statoil F&R    Nordre Brurås 2    5131    Nyborg
Statoil F&R    Prestmoen    3946    Porsgrunn
Statoil F&R    Torbjørn Brattsvei 13    7032    Trondheim
Statoil F&R    Tertminalgata 24    9019    Tromsø
Statoil F&R    Rakkestadveien 50    1830    Askim
Statoil F&R    Grelland 1    3080    Holmestrand

Særlig hyggelig at man satser på en korridor mot nord, selv om det gaper et hull i Nord-Trøndelag. Jeg tror at Statoils gjennomføringsevne er noe større enn hos enkelte andre aktører som lover hurtigladere i øst og vest.

Et annet spørsmål kan jo være om et selskap som hadde i 2013et overskudd på 39 millarder bør ha offentlig støtte til noe som helst.

Øyvind.h

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:20
Er nok billigste og enkleste løsningen de har valgt, sikkert mulig å ha likt system som med pumpene, men det må lages løsninger for, og det kan jo tenkes at Statoil/abb/salto etc holder på å lage en slik løsning som fungerer. Vi får bare være flinke til å si ifra på en ordentlig måte om vårt ønske, ikke rope og oppføre oss som små barn. Jeg tror en hyggelig mail til ledelsen er bedre enn 10 stykker som skriver i capslock på Facebook siden. Man kommer en lang vei med respekt!
Statoil vil sikkert ha elbil-kundene inn på stasjonen, for det øker sannsynligheten for mersalg. Men det medfører også at ladetid kastes bort helt unødvendig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynet

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:20
Er nok billigste og enkleste løsningen de har valgt, sikkert mulig å ha likt system som med pumpene, men det må lages løsninger for, og det kan jo tenkes at Statoil/abb/salto etc holder på å lage en slik løsning som fungerer. Vi får bare være flinke til å si ifra på en ordentlig måte om vårt ønske, ikke rope og oppføre oss som små barn. Jeg tror en hyggelig mail til ledelsen er bedre enn 10 stykker som skriver i capslock på Facebook siden. Man kommer en lang vei med respekt!

Det var ikke meningen fra min side å rope å oppføre meg som små barn hvis det blir oppfattet slik!
Det var kun faktaopplysning og et enkelt spørsmål om det var mulig for Statoil å stille et slikt krav til sine leverandører av ladestasjoner. Og i dagens tekniske samfunn må det da være rimelig enkelt å få til!
Jeg betaler gjerne 2 kroner pr kWh på hurtiglading, og da har Statoil over 100% fortjeneste på levering av ren elektrisk energi.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:52
Sitat fra: Ona IX på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:20
Er nok billigste og enkleste løsningen de har valgt, sikkert mulig å ha likt system som med pumpene, men det må lages løsninger for, og det kan jo tenkes at Statoil/abb/salto etc holder på å lage en slik løsning som fungerer. Vi får bare være flinke til å si ifra på en ordentlig måte om vårt ønske, ikke rope og oppføre oss som små barn. Jeg tror en hyggelig mail til ledelsen er bedre enn 10 stykker som skriver i capslock på Facebook siden. Man kommer en lang vei med respekt!
Statoil vil sikkert ha elbil-kundene inn på stasjonen, for det øker sannsynligheten for mersalg. Men det medfører også at ladetid kastes bort helt unødvendig.

Hvis jeg må inn for å få betale og starte lading vil jeg ha det unnagjort så fort som mulig så da vil jeg ikke kjøpe noe annet samtidig. Vil da sansynligvis ikke gå inn igjen for å handle noe etterpå.

Electrix

Jeg synes faktisk det er helt greit at man må inn for å betale hvis dette gjør installasjonen billigere og annen omsetning øker og dermed fører til at det blir flere stasjoner med slikt tilbud. Men det er da unødvendig at verdifull ladetid kastes bort. Det burde ikke være noe problem å starte lading umiddelbart for deretter å gå inn og betale på same måte som man kan gjøre med bensin og diesel? Det er jo mindre fare for at folk stikker fra regninga fra en hurtiglader enn fra en pumpe pga at man må stå der lengre tid og dermed blir lettere observert, samtidig er verdien man kan ta mye mindre for ikke å snakke om at tapet for stasjonen vil være minimalt (kostpris for en ca 18kWt strøm I forhold til 60 liter bensin).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA