Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av 19quiz76, tirsdag 15. april 2014, klokken 14:15

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:31
Hmmm. Må nesten åpne panotaket neste gang jeg skal feste takstativet, bare for å se at det ikke tar nedi.
Hvor hardt man strammer festene vil til en viss grad avgjøre avstanden mellom stativ og tak.
Sikkert greit å montere med taket åpent. Da ser du hvor mye klaring du har uten å belaste taket om det blir for lite.

Sent from my PadFone Infinity using Tapatalk

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fredag 04. april 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:31
Hmmm. Må nesten åpne panotaket neste gang jeg skal feste takstativet, bare for å se at det ikke tar nedi.
Hvor hardt man strammer festene vil til en viss grad avgjøre avstanden mellom stativ og tak.
Sikkert greit å montere med taket åpent. Da ser du hvor mye klaring du har uten å belaste taket om det blir for lite.

Sent from my PadFone Infinity using Tapatalk
Var det jeg mente, bare litt klønete forklart :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76


Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:31
Hvor hardt man strammer festene vil til en viss grad avgjøre avstanden mellom stativ og tak.

Tenkte på det samme - men mener jeg nettopp *ikke* strammet skruene like hardt denne gangen. Veldig rart..
Har du også Skiguard-boks?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 04. april 2014, klokken 10:24

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:31
Hvor hardt man strammer festene vil til en viss grad avgjøre avstanden mellom stativ og tak.

Tenkte på det samme - men mener jeg nettopp *ikke* strammet skruene like hardt denne gangen. Veldig rart..
Har du også Skiguard-boks?
Tror jeg har samme boksen ja. Kjøpt ny nå hos Autoload. Men jeg skal åpne taket før jeg monterer takstativet til uken. Tror boksen også skal på nå før påske, så det blir spennende å se hvilken klaring jeg får.
Fikk nylig de oppdaterte festebrakettene til whispbar-stativet (anbefaler ikke bytte om man har plass til L-brakettene), og med de kommer stativet bittelitt lenger ut på sidene. Mao. blir vel stativet bittelitt lavere på midten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

Sikkert lurt å montere med åpent tak ja, men kanskje sjekke at taket ikke bygger enda høyere akkurat idet det passerer "vent"-posisjon?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bjoris

Er det ett krav at en luke skal kunne åpnes når det er bøyler på? Tviler på at dette går på min A6, men der er bryteren i taket, men den går heller ikke ann å slå av... Jeg er enig i at det burde gått i en Tesla å deaktivere siden det er SW alt sammen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mippen

#21
Skibokser bygger også ulikt. Noen ligger mer oppå takstativet mens andre ligger mer ned mot taket. Tesla har vel ikke ansvaret dersom man har montert en takboks som ligger tett mot taket, ei heller hvis man kjøper takboks som ikke er standard utstyr.  Hvis man har masse pø oppi skiboksen også vil avstanden mot taket bli redusert. Mange har gjerne for mye i takboksen også. Er viktig å sjekke at man ikke laster for mye. Maks taklast står i vognkortet. Må også se i manualen for takstativet hvor mye det tåler. Takstativet vil svikte litt og kan bli bøyd nedover med overlast. Har selv opplevd at soltak tar oppi skiboksen men gikk heldigvis fint. Beste er å unngå å bruke soltak eller panoramatak når man har taklast. Håper uansett det ordner seg.
Fremtiden er elektrisk.

19quiz76

Ser at det går an å se dette fra flere sider, tipper jeg bare lar være å bruke taket hvis de krever at jeg dekker kostnader for et bytte. Likevel surt å ha betalt 10K kun for fire skruehull i så fall ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Mippen

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 04. april 2014, klokken 12:44
Ser at det går an å se dette fra flere sider, tipper jeg bare lar være å bruke taket hvis de krever at jeg dekker kostnader for et bytte. Likevel surt å ha betalt 10K kun for fire skruehull i så fall ;)

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 04. april 2014, klokken 12:44
Ser at det går an å se dette fra flere sider, tipper jeg bare lar være å bruke taket hvis de krever at jeg dekker kostnader for et bytte. Likevel surt å ha betalt 10K kun for fire skruehull i så fall ;)

Dyre skruehull såfall. :P

Glemte å si angående taklast. Hvis taklasten på mange biler er bare 50kg. Da vil det bety at det gjelder alt som er på taket inkludert takstative og boksen. Hvis takstativet veier 5kg og skiboksen veier 20 da er det bare lov å ha
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 04. april 2014, klokken 12:44
Ser at det går an å se dette fra flere sider, tipper jeg bare lar være å bruke taket hvis de krever at jeg dekker kostnader for et bytte. Likevel surt å ha betalt 10K kun for fire skruehull i så fall ;)

Dyre skruehull såfall. :P

Glemte å si angående taklast. På mange biler er det maks 50 kg på taket. Hvis takstativet veier 5kg og skiboksen veier 20, da er det bare lov å ha 25kg til sammen i boksen. Har du et par slalomski så er du nesten på maks alt.

Taklasten gjelder alt som er på taket. Du må da regne med boksen og vekten av takstativet. Bare et tips. :)
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 04. april 2014, klokken 12:44
Ser at det går an å se dette fra flere sider, tipper jeg bare lar være å bruke taket hvis de krever at jeg dekker kostnader for et bytte. Likevel surt å ha betalt 10K kun for fire skruehull i så fall ;)

Jeg ser det helt klart i fra den siden at hvis du prøver å åpne takluken uten tilstrekkelig klaring og den tar i noe, så er det brukerfeil. Når det er sagt, så har jeg gjort tilsvarende på andre biler uten at det skjedde så veldig mye galt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

19quiz76

Og jeg ser det fra denne siden;
Hvis man må skifte hele taket etter å ha gjort noe så alminnelig som å åpne takluken med korrekt montert skiboks (som ikke er uvanlig å bruke hele året), bør dette utførlig advares mot eller teknisk umuliggjøres. Eksempelvis med trykksensorer som kjører taket tilbake når det møter motstand (som bakluka), eller sensorer i skruehullene som kobler ut åpning av panotaket. Eksempelet med felgene er søkt, all den tid de ikke kan monteres feil vei, og/eller det klart vil fremstå som feil bruk av utstyret.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

snurrehue

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 04. april 2014, klokken 15:19
Hvis det skal være sensorer eller advarsler for ALT man IKKE kan gjøre, måtte man hatt en manual som var større enn bilen.

Det er jo tross alt en amerikansk bil. Og amerikanere er kjent for?

Når det er sagt så er jeg litt stemt for skyld-deling her. All den tid Tesla selv selger dette tilleggsutstyret, sier de mer eller mindre indirekte at bruker ikke skal oppleve problemer tilknyttet dette, slik som problemer med åpning av panotaket.

MEN så er spørsmålet: har takstativet blitt montert korrekt? Det er vel mest sannsynlig et meget marginalt design slik at man i utgangspunktet har lite å gå på i monteringen versus selve panotaket?

P85D+

Når jeg legger pudderskiene på takstativet med bindingene ned så har jeg Ca 1 cm klaring uten avstandklossene på stativet. Hvis jeg er så "dum" at jeg åpner taket rett i bindingene, er dette også en kostnad Tesla skal dekke?
Hvis bindingene blir ødelagt, skal Tesla erstatte de?
Hvis jeg ikke skrur stativet riktig på eller ikke hardt nok og det faller Av?

Uten å si noe mer ........
P85D og 85D

19quiz76

Tror jeg skal la være å svare noe mer, og bare konkludere med det samme som i første post; forsiktig med pano og takboks, folkens :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA