Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny bil, forskjellig farge på fremre og bakre panoramavindue..

Startet av Quintilian, mandag 14. april 2014, klokken 23:46

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

I morgen formiddag skal jeg, madammen og 8-månedingen kjøre fra Sandnes til Oslo.... På Søndag skal vi en tur innom Gardermoen hvorfra jeg flyr hjem til Stavanger og dama kjører videre til Trondheim...

Første langtur med elbil er jo litt uvant, så vi har begynt å planlegge ladeprosessen litt..

Så langt tenker vi:
- Starte fra Sandnes med 90 % på tanken og lade tilbake til 100% ved Cindarella - 323 KM
- Kjøre videre til Oslo via en snarvisitt i Drammen - 220 KM
- Oslo -> Gardermoen (55 KM)
- Gardermoen -> Lillehammer (150 KM)....

Altså blir det ca 425 KM å kjøre fra Superladeren ved Cindarella til Lillehammer, og vi bør lade litt i Oslo for å være på den sikre siden.... Men hvor og hvordan?

Jeg har forsøkt å søke en del både i dette forumet, samt på Google men finner bare tvilsom info om RFID-brikker, Saltobokser, overgangsledninger til Schuko (fordi Teslas' variant ikke passer), Mennekes, Type-2 (med og uten integrert kabel?) og fandens oldemor!.... Hadde satt pris på om noen kunne gitt meg noen veldig simplifiserte tips for hvordan best lade i hovedstaden :-)

Vi er utstyrt med Teslas ladekabel m. schuko, rød og blå adapter og skal bo i en leilighet noen kvartaler syd for Sofienberg kirke under oppholdet (Lakkegata)... Altså kunne kanskje et parkeringshus i nærheten med lading vært verd å prøve...? Men passer kabelen? Trenger jeg schuko-skjøteledning? Må jeg betale? RFID-brikke?.... :/

Vennlig hilsen forvirret stakkar som snart skal på tur :-)

Nuvolari

Hei,

Da ville jeg ladet i parkeringshuset på Vulkan mens jeg spiste lunsj eller middag inne på en av mathallens mange gode spisesteder.

Du trenger en type 2 kabel til kr 2000,-. Har du dobbeltlader får du da 22kW (11kW med enkeltlader).

http://www.mathallenoslo.no/finn-frem
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Parkeringshuset ved Vulkan/Mathallen har 22kW punkt. Stopp der, lad og handle en times tid? Så har du tanket opp bra :) Husk type 2 kabel.

Alternativt er det gratis 22kW punkter hos Sønnico ved Alnabru/Karihaugen, men der er det ikke så mye å ta seg til. En park rett i nærheten som barna kan leke i en times tid?
Det begynner å bli en del 22kW punkter i Oslo!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Høgis

Last ned Appen "Lade nå" der får du god oversikt. Du kan også se på ladekameratene.no
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Spinner

Mathallen hadde type 2 kabler hengende (og skrudd fast i veggen) sist jeg var der, har de fjernet disse?

Ellers ville jeg startet på 100% istedenfor 90% :)

Nuvolari

Sitat fra: Sbr på torsdag 03. april 2014, klokken 13:18
Mathallen hadde type 2 kabler hengende (og skrudd fast i veggen) sist jeg var der, har de fjernet disse?

Ellers ville jeg startet på 100% istedenfor 90% :)

Da henger de nok der fremdeles :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Espen Hugaas Andersen

Ja, start med 100%. Og ikke lad til mer enn 90% på SC, om du ikke absolutt føler for det/trenger tiden til å spise ferdig. Ta i stedet litt lengre ladepause i Oslo. Forskjellen på SC og 22 kW lader er lik null over 90% SOC, og 22 kW lader er nok raskere ved lav SOC enn SC ved høy SOC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Quintilian

Takk for gode tilbakemeldinger!

Tror jeg får stå i en type-2 kabel med en gang da (hadde håpet å vente litt).... Kan noen tipse meg om hvor jeg får kjøpt dette enten i Sandnes, Oslo eller imellom? :-)

Chlangum

Har ladet på Vulkan ved 2 anledninger. Kan absolutt anbefales. Husk at man må betale for parkering men selve ladingen er gratis. Du finner type 2 boksene i den nederste garasjen (P3) langs veggen på høyre side når du entrer porten til P-huset. Europark som driver her.

Og som sagt tidligere. Man trenger ikke å ha med Type 2 kabel her.

Masse god mat å finne rundt omkring og bare 10-15 min gåtur ned til Karl Johan hvis man føler for å strekke litt på beina.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

fredag

Hvis du skal være i Oslo en stund, så kan du lade gratis på enhver kommunal ladestolpe i Oslo. For noen Oslo-stolpene er schuko-adapteret for litt for stort, så du må bruke en liten skjøtekabel som du feks kan kjøpe på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Du finner plasseringen av ladestolpene på http://ladestasjoner.no/ eller du kan laste ned iPhone appen "Lade nå!"
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. april 2014, klokken 13:45
Tror jeg får stå i en type-2 kabel med en gang da (hadde håpet å vente litt).... Kan noen tipse meg om hvor jeg får kjøpt dette enten i Sandnes, Oslo eller imellom? :-)

Du kan se om de har det inne hos Salto på Skøyen, Hoffsveien 40.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pagal

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. april 2014, klokken 13:45
Takk for gode tilbakemeldinger!

Stavanger:
              http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Mode 3 type 2 ladekabel for lading med inntil 3 faser og 32A fra de nye ladestolpene:

Disse kablene gir inntill 22 kW lading til f.eks Tesla S Vi tilbyr disse fra anerkjent kinesisk produsent. God kvalitet, 4 meter eller 6 meters lengder og kunkurransedyktig pris.

4 m Varenr. 3224323

Pris: 2000 kr

6 m Varenr. 3226323

Pris: 2200 kr

Early CHAdeMO adapter Jæren

Quintilian

Igjen takk for alle hyggelige svar :-)

Det ble til at jeg avtalte med Salto å stikke innom dem i morgen og plukke med meg en 4-meters type-2 kabel... Denne trenger jeg i fremtiden uansett. De anbefalte meg å lade på deres Nye ladestasjon med "mange ladere" et lite stykke bortenfor kontoret deres.... SMS-betalingen var visstnok operativ nå...

Er det slik at man bør parkere i p-hus i Oslo, eller finnes det trygge områder å sette fra seg bilen utendørs? (I Stavanger er det aldri noe problem å gå fra bilen på gata, men har blitt anbefalt å ikke parkere den langs veien i Grönerløkkaområdet...?

fredag

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. april 2014, klokken 16:45
Er det slik at man bør parkere i p-hus i Oslo, eller finnes det trygge områder å sette fra seg bilen utendørs? (I Stavanger er det aldri noe problem å gå fra bilen på gata, men har blitt anbefalt å ikke parkere den langs veien i Grönerløkkaområdet...?

Jeg parkerer min på Løkka stadig vekk. Ikke noe problem for meg. Det eneste problemet er at bilen er bred, og at det må være plass for trikken.

På kveldstid kan det skje mye rart på Løkka, folk som pisser eller spyr på bilen, blomsterpotter som faller ut av vinduene overfor, osv... :-) Men jeg ville ikke vært veldig bekymret.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thomas Parsli

Sitat fra: Quintilian på torsdag 03. april 2014, klokken 16:45

Jeg ville ikke vært redd for å parkere i området rundt Lakkegata, men forsikre deg om at det ikke ligger verdisaker fremme. Gratis lading i Trondsheimsveien 7 og Kirkegårdsgata (ved Sofienbergparken) -begge i gangavstand.
Vulkan er et stykke unna...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA