Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Påsketur - Sverige - Danmark - Norge

Startet av ghsdevel, mandag 14. april 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

ghsdevel

Jeg fikk min El-Focus levert i januar i år. Som førstegangseier av elbil fikk jeg en veldig overraskelse når temperaturen sank til -15 C etter å ha hatt bilen en ukes tid. Den første langturen (ca 10 mil) med hele familien ble nok ikke den hyggeligste da vi måtte velge mellom varme og det å ikke bli stående. Vi kom oss hjem til slutt ved å stoppe å lade litt på ladestasjoner langs veien.

En annen utfordring for meg var at jeg skulle benytte bilen i jobben. Jobben min innebærer at jeg kanskje må besøke flere kunder. Noe som betyr at jeg må forta flere «kaldstarter» i løpet av dagen. Noe som gjorde at jeg var helt avhengig av offentlige ladeplasser.

For meg var bilen på vei til å bli en nummer 3 bil. Noe jeg kunne bruke om våren og sommeren. Denne frustrasjonen ble uttrykt titt og ofte ovenfor de som hadde solgt meg bilen (Røhne og Selmer på Slependen). Heldigvis tok forhandler/selger problemet mitt på alvor. De må berømmes for å ikke gi opp før de kom frem til en skikkelig løsning.
Løsningen ble å ettermontere en dieseldrevet varmer i bilen. Jeg fikk en time for å levere bilen og etter en uke var det installert klart til bruk.

Resultatet var helt fantastisk. Dette var noe jeg hadde sett for meg skulle hjelpe til på kaldeste dagene. Men nå som temperaturen ligger på ca. 0 - 4 merker jeg en utrolig forskjell.
Den første man merker (hvis man flikker gjennom de forskjellige instrumentene) er indikatoren for strømforbruk til klima. Denne går som regel opp til +5KW når man starter bilen. Etter hvert går den ned til 2-3 KW (jeg kjører aldri med varmen slått av). Med ekstravarmeren tilkoplet er den som tidligere, ved oppstart. Men etter ca 15 sek går den ned til 0 og der forblir den resten av kjøreturen.

Jeg prøvde selvfølgelig en lengre testtur første kvelden. Jeg bor i Åros i Røyken så jeg la ut på en utfordrende tur rundt Oslofjorden. Turen gikk Drøbak-Mosseveien-Oslo-Sandvika-hjem. Østsiden av fjorden er forholdsvis flat, mens vestsiden er alt annet en flat. På runden er det noen skikkelige «el-bil» utfordringer, som oslofjordtunnelen og spesielt i området Asker-Røyken-Hjem. Fartsgrensa er alt fra 40-90. Temperaturen var -1 til 3. Hele turen gikk i fartsgrensa med 23 grader auto på klimaanlegget. Kjørte heller ikke spesielt «el-bil vennlig».
Da jeg kom hjem hadde jeg ca 25% igjen på SOC. Turen var på 9 mil, med et gjennomsnitts forbruk på 130wh/km. Noe jeg anser som fantastisk på denne runden.

Jeg har ikke tatt turen uten varmer påslått, men jeg vet at jeg ville vegret meg for å ta en slik tur.
For meg har det blitt som å ha fått en ny bil. Den går lenger jeg har behov for å kjøre på en dag og tilfredsstiller mine krav uten problemer.

Røhne og Selmer må også berømmes som løste problemet så elegant. Varmer følger garanti på bil. Jeg var litt redd for en Reodor Felgen løsning, men installasjon var helproff, og det ser ut som en del av bilen.
Kan anbefales!
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

Focus

Hva måtte du betale for denne gleden. Jeg gjorde det samme med min forrige bil en Miev. Det kostet nesten 30000 så det hadde vært artig å høre hva du måtte betale.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

ghsdevel

Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

Ford Electric

Interessant hvor mange kw er varmeren på?  er den koblet til kjølevesken? Og hvilken løsning er brukt på drivstoff tanken? Vurderer og handle en focus så dette hørtes lovende ut,  hadde vært snilt om du kunne ta noen bilder.
Ford Focus Electric 02.05.14

afo

Hvordan styrer du effekten på webastoen? Styrer du effekten ved å stille temperaturen på det originale klimaanlegget?

ghsdevel

Sitat fra: afo på fredag 04. april 2014, klokken 23:37
Hvordan styrer du effekten på webastoen? Styrer du effekten ved å stille temperaturen på det originale klimaanlegget?

Sånn som jeg har fått forklart det så fungerer det omtrent sånn: Bilen har et varmtvannsreservoar. Det er tre sløyfer koplet til dette reservoaret: klima, batteri og motor. Når det er behov for oppvarming på en av disse sløyfene hentes det varmt vann fra reservoaret. Dieselvarmeren er tilkoplet dette reservoaret og hjelper til med oppvarming. Noe som betyr at ekstravarmeren hjelper til både på kupevarme og batterivarme. Dette gjør også at klimaanlegget fungerer helt som tidligere. For å kontrollere dieselvarmeren er det en bryter installert nedenfor rattstammen. Den har en av/på funksjon. Ved siden av er det en lampe som lyser når du har lite diesel.

Sitat fra: Ford Electric på fredag 04. april 2014, klokken 22:31
Interessant hvor mange kw er varmeren på?  er den koblet til kjølevesken? Og hvilken løsning er brukt på drivstoff tanken? Vurderer og handle en focus så dette hørtes lovende ut,  hadde vært snilt om du kunne ta noen bilder.

Varmeren er en Eberspächer Hydronic D4WS, her er link:http://www.eberspaecher.com/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/images/je_wasserheizungen_tab01_no.jpg

Hos meg ser det sånn ut. Du ser ikke selve varmeren på blide, kun tank og lokk:
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

torgrand

Jeg må si denne løsningen gjorde at Fokusen hoppet ganske mange hakk opp i "status".
Skulle ønske dette kunne være mulig på Golfen....

offpist

De veit å ta seg godt betalt.

Eberspächer Hydronic D4WS kan man få for rundt 7000 kr inklusiv universalt monterings Kit om man handler i utlandet.

Eksempel:
http://www.ebay.com/itm/Eberspacher-Hydronic-D4WS-heater-12V-for-diesel-cars-vans-/271297887541

Så trenger man tanken utenom.
En timer eller fjernkontroll er heller ikke dumt å ha med.

Golfen har kanskje ikke vannbasert varmer?
Ellers ville det ikke være noe problem å montere det i den også.

Monterte en slik i diesel bilen i fjor, er gjort på en kveld.
Men forstår at ikke alle vil holde på med slikt selv.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Ford Electric

Nå fikk jeg enda mer lyst på focus, ser veldig lovende ut, likte tanken med varsling.
Ford Focus Electric 02.05.14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA