Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Saleen Model S :)

Startet av atkhobby, mandag 14. april 2014, klokken 20:16

« forrige - neste »

atkhobby

Hei,

Det ble en diskusjon om monteringen av vinterdekkene i en annen tråd så jeg starter denne for at ikke diskusjonen skal fortsette OT i den andre tråden.

Min egen mening er at det har betydning for vannplaning at dekke monteres riktig vei, men jeg er åpen for motforestillinger om dette.

Her er slik jeg oppfatter det:

Jeg har fokus på drenering av vann her og kun det konkrete i3 vinterdekket, ikke sommerdekket eller andre dekk konstruksjoner.

Jeg mener at dersom først mønsteret er konstruert med en bestemt rulle-retning fra produsenten slik at det har diagonale V-spor så vil vannet som møter fronten av dekket i høy hastighet bli drenert langs med disse sporene. Dersom dekket er på feil vei vil det skape et høyere press i dreneringen når vannet blir stående "fanget" inni sporet.

Når dekket er plassert "baklengs" vil den ytterste (og gjerne bredesete) delen av V - sporene i dekket møte asfalten først, og vannet vil da fylle denne furen med vann. Siden det er en viss anleggs flate på dekket mot bakken vil ikke vannet kunne drenere bakover umiddelbart, men blir i furene i dekket eller under dekket (vannplaning). Dette vannet kan selvfølgelig fortsatt i en stor grad klare å drenere ut til siden, men vil også søke innover mot midten av dekket siden vannet møter en diagonal i mønsteret.

Så min konklusjon er at risikoen for vannplaning øker nå dekket er monter mot anbefalt rulle-retning.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Nå var det sommerdekkene og felg 429 som var diskutert i det andre forumet du refererer til - og sommerdekkene (Ecopia EP500) har IKKE rulle-retning...

...men ellers er jeg enig i alt du sier om vinterdekkene, ja - for de HAR rulle-retning :)

Klykken

Var en som påsto at rulleretning var fanteri og kun handlet om kosmetikk. Derfor det ble diskusjon av det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

#4
Vinterdekkene har markert rulleretning.  De er også like på alle felger.

På sommerdekkene er det ikke rullretning (har fått bekreftet det, selv om de er litt forskjellige), men innside , utside på hjulet, samt foran og bak (bredere bak).

Jeg har også fått bekreftet at hvilken veil felgene monteres på sommerdekkene kun er estetisk, det er ikke kritisk for kjøling av bremser og lignende.  Dette gjelder turbineke felgene (de to midterste i bildet nedenfor) 

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02Henning

Siden jeg fortsatt er uenig i konklusjonen deres vedrørende rulleretning og vanndrenering så kan jeg godt gjenta min påstand fra den omtalte tråden:
Rulleretning betyr ingenting for vanndreneringen på retningsbestemte dekk.

Grunnen til dette er kort og godt at det ikke er noen "baugbølge" når du er i hastigheter hvor vannplaning er aktuelt.

Hvis du er en vanndråpe på veien som blir overkjørt av et bildekk så har du ingen føling med hvilken retning bilen har. Kontaktflaten presses rett ned på deg for så å løftes rett opp igjen. Hvis trykket er høyt nok, vil du bli presset ut til siden.

Det finnes sikkert noen YouTube snutter elns som viser dette i praksis, jeg kan jo lete frem når jeg får tid.

Altså: Et bildekk er ikke baugen på en båt og rulleretning er kun viktig hvis du skal grave i løst underlag (gjørme, snø e.l.).

atkhobby

Hvorfor er det ikke en baugbølge? Fordi om hjulet ruller betyr det ikke at det tar unna alt vannet som møter fronten på dekket med drenering.

Jeg liker å overdrive problemstillingen når jeg skal analysere et problem som dette. Tenk at du har et dekk like bredt som hele bilen. Så kjører du dette dekket mot en vannansamling som er si 5 cm dyp. Hva vil skje. Vil alt vannet forsvinne under dekket eller vil det bli brøytet forran og ut til sidene? Jeg mener bestemt at det er det siste. Selv i lave hastigheter vil dette skje.

atkhobby

Trykket litt for kjapt på send så her er resten av resonnementet:

Selv om dekket nå lages smalere vil bare effekten bli mindre, den vil ikke bli borte. Den vil også øke når hastigheten økes.

Kjell Leaf

Sitat fra: 02Henning på lørdag 05. april 2014, klokken 14:13
Siden jeg fortsatt er uenig i konklusjonen deres vedrørende rulleretning og vanndrenering så kan jeg godt gjenta min påstand fra den omtalte tråden:
Rulleretning betyr ingenting for vanndreneringen på retningsbestemte dekk.

Grunnen til dette er kort og godt at det ikke er noen "baugbølge" når du er i hastigheter hvor vannplaning er aktuelt.

Hvis du er en vanndråpe på veien som blir overkjørt av et bildekk så har du ingen føling med hvilken retning bilen har. Kontaktflaten presses rett ned på deg for så å løftes rett opp igjen. Hvis trykket er høyt nok, vil du bli presset ut til siden.

Det finnes sikkert noen YouTube snutter elns som viser dette i praksis, jeg kan jo lete frem når jeg får tid.

Altså: Et bildekk er ikke baugen på en båt og rulleretning er kun viktig hvis du skal grave i løst underlag (gjørme, snø e.l.).
Vannet presses frem og ut i et retningsbestemt dekk. Det er faktisk en mening med det.
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=188
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

atkhobby

Akkurat denne artikkelen har vært diskutert på andre forum. Den starter med å diskutere vannplaning og avslutter med en test som ikke presser dekket til vannplaning og derfor er meningsløs å bruke til å vurdere dette. Det de tester er veigrep så lenge vannplaning ikke har inntrådt.
De skriver forsåvidt dette også selv, men litt langt nede i teksten så det er lett å trekke feil konklusjon hvis en bare ser kjapt over.

02Henning

Alle bildekk er et kompromiss mellom forskjellige egenskaper som tilpasses forventet bruksområde. For vannplaningsmotstand så er det kapasiteten på dreneringsrillene som er viktigst, sammen med overflaten på kontaktflaten (gummi) mellom disse rillene. Dess større ubrutte gummikladder, dess raskere vannplaner dekket. Dette kan kompenseres med å ha dypere/bredere riller i mellom flatene. Som nevnt treffer dekket vanndråpene rett ovenfra (det skyver ikke på noenting) og vannet vil da naturlig søke til nærmeste lavtrykksområde. Er du heldig, er det nok restkapasitet her til at dekket fortsatt klorer seg fast i asfalten, hvis ikke så vil de løfte seg opp på vanntrykket og flyte ukontrollert avsted = vannplaning.

Altså: Smale gummiflater og brede kanaler er det som skal til. Har et slikt mønster så noen ulemper? Ja, opptil flere. Et slikt dekk blir veldig lite retningsstabilt, slites raskt, støyer en del og gir veldig dårlig bremseeffekt. Altså ikke noen testvinner.

Kan disse ulempene kompenseres uten å miste for mye av de gode våtegenskapene? Ja, til en viss grad, ved å skråstille dreneringskanalene. Da vil du både forbedre våtgrepet, retningsstabiliteten og redusere støyen. Ulempen er at du må skrå symetrisk for at ikke bilen skal krabbe sideveis under fart. Vips - du har et asymetrisk dekk som lager forskjellig avtrykk alt etter rulleretning.

Hvis nå ikke kundeserviceavdelingen er dimensjonert til å svare på utallige spørsmål fra sluttbruker om hvilken vei som er den rette så gjør du det enkelt for deg selv: Trykk en liten pil på siden for å markere rotasjonsretningen og problemet er løst.

Hvis noen har lyst til å sjekke hvor viktig rotasjonsretningen er for et dekk så gjøres dette raskest og enklest ved å bruke en latmannsarm, en liten jekk og en stor våt parkeringsplass. Lag deg en sirkel og kjør rundt denne til bilen begynner å miste grepet. Bytt så om på venstre og høyre hjul på en aksel og gjenta. Ble balansen i bilen endret? For de som ikke gidder å teste selv så kan jeg avsløre at svaret er nei. Og hva forteller det oss? Jo, at rotasjonsretningen ikke betyr noe for vannplaningsegenskapene eller grepet på våt veibane.

Fortsatt skeptisk? Gå ut og prøv selv. Det har jeg gjort opptil flere ganger. Da selvsagt på lukkede baneanlegg og med en bil med nøytral balanse på grensen av sidegrepet. De fleste originalbiler er naturlig understyrte så graden av understyring kan være vanskelig å bedømme. Et tips er da å sette "feil" rotasjonsretning på bakhjulene for å gjøre bilen mer overstyrt - gitt at rotasjonsretningen skulle ha betydning.

Lykke til! :-)

Kjell Leaf

#11
Jeg er alltid skeptisk til hjemmetestere som med et par private tester er skråsikre på at de vet mer enn en hel verden av dekkingeniører.  ;)
Dette er ikke noe man kan finne ut av å kjøre i ring på en parkeringsplass.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 07. april 2014, klokken 19:01
Jeg er alltid skeptisk til hjemmetestere som med et par private tester er skråsikre på at de vet mer enn en hel verden av dekkingeniører.  ;)
Dette er ikke noe man kan finne ut av å kjøre i ring på en parkeringsplass.
Og med dette mener du å si at det ikke er dekkingeniører som har laget dekkene til i3?
Jeg hadde ikke tenkt å poste noe i denne tråden, men dette blir litt for dumt. Det er heller ikke første gang i historien at det mange trodde, viste seg å ikke stemme.
At retning ikke spiller noen rolle for å presse vann ut under trykk, er vel ikke akkurat noen sensasjon..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på mandag 07. april 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 07. april 2014, klokken 19:01
Jeg er alltid skeptisk til hjemmetestere som med et par private tester er skråsikre på at de vet mer enn en hel verden av dekkingeniører.  ;)
Dette er ikke noe man kan finne ut av å kjøre i ring på en parkeringsplass.
Og med dette mener du å si at det ikke er dekkingeniører som har laget dekkene til i3?
Jeg hadde ikke tenkt å poste noe i denne tråden, men dette blir litt for dumt. Det er heller ikke første gang i historien at det mange trodde, viste seg å ikke stemme.
At retning ikke spiller noen rolle for å presse vann ut under trykk, er vel ikke akkurat noen sensasjon..
Nå har vel ikke jeg nevnt noe om dekkene til i3.
Jeg har heller ikke sagt at dekk uten rulleretning er dårligere enn de med.
Det jeg mener er at for de dekkene som er laget med rulleretning er det høyst sannsynlig at det vil ha en eller annen negativ innvirkning å snu dem. Det ville jo vært helt usannsynlig at alt var 100% likt uansett hvilken veg de var montert.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Obba

Sitat fra: LMOR på mandag 07. april 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 07. april 2014, klokken 19:01
Jeg er alltid skeptisk til hjemmetestere som med et par private tester er skråsikre på at de vet mer enn en hel verden av dekkingeniører.  ;)
Dette er ikke noe man kan finne ut av å kjøre i ring på en parkeringsplass.
Og med dette mener du å si at det ikke er dekkingeniører som har laget dekkene til i3?
Jeg hadde ikke tenkt å poste noe i denne tråden, men dette blir litt for dumt. Det er heller ikke første gang i historien at det mange trodde, viste seg å ikke stemme.
At retning ikke spiller noen rolle for å presse vann ut under trykk, er vel ikke akkurat noen sensasjon..
Den forstod jeg ikke. Vinterdekkene til i3 er vel merket med rulleretning? Det som diskuteres i tråden er etter hva jeg forstår om dette kun er av kosmetiske grunner, eller om ingeniørene har en mening med merkingen av rulleretning. Jeg er ikke dekkingeniør, men synes det virker merkelig at rulleretning på dette vinterdekket ikke skal ha betydning:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA