Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av Sveinal, mandag 14. april 2014, klokken 17:39

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:42
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Schuko til blått er ikke greit. Da vil UMC gi bilen beskjed om at den kan trekke oppti 32A og knerte sikringen.
Vel, det er greit i forhold til at begge deler er 230V enfas, så å lage kabelen er veldig straight forward. Å knerte en sikring er forsåvidt greit det og. Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring og. Vet hva du mener om å lade 16A på schuko, men det er en annen diskusjon.
Nå mener jo jeg noe om adaptere ren generelt, men som sagt det er en annen diskusjon.
Med blått adapter er jo valget mer komplekst enn 16 og 32 A du kan f.eks lade med 18-20A en stund uten å at sikring går, og selv om sikring går kan du skade schukoen før det.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:42
Når det gjelder rødt adapter så hadde jeg forventet at det faktiskt blir sjekket at det er 3fas tilstede når man bruker det. Tesla er jo så forsiktige med alt annet av spenning ellers....
Husk at når du kobler til en type 2 - type 2 kabel må bilen selv finne ut av om det er 400V 3 fas eller 230 V enfas.
Hvorfor skulle det være annerledes fra en UMC enn fra en veggboks?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:42
Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring og. Vet hva du mener om å lade 16A på schuko, men det er en annen diskusjon.

Det er ikke lov.

Derimot er det lov å sette 16A sikring på 32A støpsel.
32A sikring på 16A støpsel er livsfarlig.
Hehe. Dere skriver jo nøyaktig det samme :) 32A stikk på 16A kurs er lov. 16A schuko på 32A kurs derimot....
Støpsel er for øvrig pluggen på ledningen, ikke boksen på veggen :)

232-6 er det folk bør montere på veggen hjemme der de skal lade fast (om det er 16A kurs de har tilgjengelig). Da får du skikkelig dimensjonert stikk som holder igjen adapteret og du kan belaste 16A (såfremt du vet at kursen er i god stand!).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 13:01
232-6 er det folk bør montere på veggen hjemme der de skal lade fast (om det er 16A kurs de har tilgjengelig). Da får du skikkelig dimensjonert stikk som holder igjen adapteret og du kan belaste 16A (såfremt du vet at kursen er i god stand!).

Enig. Å justere ned til 16A den ene gangen greier vel de fleste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman


cra

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:48
I tillegg synes jeg laderen ofte henger bedre med rødt/blått adapter, enn med det vinklede schuko adapteret, som gjerne gir en knekk på kabelen.

Ja, den adapteren kunne med fordel hatt en liten halvmeter med vanlig ledning og støksel, i stedet for en slik "trafo-boks" størrelse sak.  :-\  Skulle tro at slikt var en kjent problemstilling selv for amerikanere?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. april 2014, klokken 13:14
Kanskje lasken i overgangen som trådstarter bruker er løsnet?
Tråstarters løsning er uten lask, (så tråstraters observasjon er software sak).
Men rent bortsett fra at slike adapere (Shuko->noe) ikke er noen god løsning, er et adapter Schuko->rødt ikke en  like dårlig løsning som Schuko -> blått.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 13:24
Tråstarters løsning er uten lask, (så tråstraters observasjon er software sak).

Er ikke Kirkebøs adaptere med lask ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: janmb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:45
Synes det egentlig er en langt bedre løsning enn shuko fra rød.

Ja, man må være nøye med manuell styring av amp, men man kjører i det minste enfas hele veien.

At bilen reagererer greit på å bare se spenning på en av tre forventede faser synes jeg er langt ifra noen selvfølge, selv om det ser ut som det går utmerket.

Bilen "forventer" ingenting mhp. antall faser. Det er ingen signalisering fra rødt adapter om at "her skal komme trefas", kun 16A maks. Blått adapter signaliserer heller intet annet enn 32A. Ikke noe som helst info om antall faser. Det samme gjelder offentlige Type 2 stolper. Så det er helt opp til bilens ladesystem å detektere antall faser, evt. lasket enfase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 13:35
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 13:24
Tråstarters løsning er uten lask, (så tråstraters observasjon er software sak).

Er ikke Kirkebøs adaptere med lask ?

Jo. De 16A adapterne jeg lager som ender i rød plugg er alle lasket over to faser slik at man får 16A også med enkeltlader. Det gjelder:

Schuko
16A CEE 1-fase
16A CEE 3-fase
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sveinal

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. april 2014, klokken 13:52
Sitat fra: janmb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:45
Synes det egentlig er en langt bedre løsning enn shuko fra rød.

Ja, man må være nøye med manuell styring av amp, men man kjører i det minste enfas hele veien.

At bilen reagererer greit på å bare se spenning på en av tre forventede faser synes jeg er langt ifra noen selvfølge, selv om det ser ut som det går utmerket.

Bilen "forventer" ingenting mhp. antall faser. Det er ingen signalisering fra rødt adapter om at "her skal komme trefas", kun 16A maks. Blått adapter signaliserer heller intet annet enn 32A. Ikke noe som helst info om antall faser. Det samme gjelder offentlige Type 2 stolper. Så det er helt opp til bilens ladesystem å detektere antall faser, evt. lasket enfase.

Det var mange innlegg jeg burde svare på. Slik er det når man forlater tråden noen timer. Takk til dere alle for utvist interesse.

La meg ta de viktigste punktene:

Jeg har enkeltlader, og Kirkebøs latching gjør at man kan bruke to av tre ladere i bilen og dermed komme unna 13A-begrensingen i en lader.

Sikringen er 16A og rød kontakt signalisererer 16A strømtrekk. Altså intet probllem (tror jeg?).Tross alt har dette virket lenge.

Spenning i bilen: Den korte tiden det gikk før jeg fikk rødt gjorde at jeg ikke vet hvilken spenning bilen fikk. Men etter at strømstyrke var redusert til 13A er spenningen 229V.

Blå eller rød: rød er native 16A og blå er 32A. Mest trygt med rød (?, tror jeg).

Dårlig kontakt mellom skjøtekabel og UMC-kabel: Neppe, for da burde jeg ikke lykkes med 13A heller (?).

Hensikt: 16A vs 13A er signifikant når du står et sted og lader i si 5 timer. Og schuko ladepunkter er det overalt. Jeg har alltid sjekket etter 30 min at støpsel eller kontakt ikke er varm, og ingen av de stedene jeg har prøvet har dette vært noe problem. Mine elektrikervenner sier riktignok at sikringsskapet kan være en større utfordring i denne sammenheng enn ladestolpen, og på det punkt skal jeg innrømme min brøde. Jeg har jo slett ikke overalt tilgang til sikringsskapet.

(På hytta lader jeg med 9A fordi jeg er usikker på kabelfremføringen. Kursen er på 10A, men jeg har prøvet noen minutter på 12A uten at sikringen gikk).

Men hvorfor funket 16A ikke idag? Er det at jeg ikke fikk skrudd opp fra 13A (displayet reagerte ikke) en sentral opplysning?

Bilen lader fortsatt på 13A, og alt ser normalt ut.

Edit: PS: I en liten radius rundt min Tesla står det fire andre Teslaer. Tre lader med 13A og en med tredjeparts UMC-erstatningsom gir inntil 16A.



Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

jkirkebo

Mitt tips er at det var noe krøll med strømmen der i dag. Spenningsvariasjoner eller noe sånt. Bilen er litt følsom på det etter FW 5.8 og vil i så fall justere ned strømtrekket noe. Jeg fikk f.eks maks 17A engang fra en 22kW boks der jeg egentlig skulle fått 26A. Ei heller der gikk det å justere opp manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sveinal

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. april 2014, klokken 15:21
Mitt tips er at det var noe krøll med strømmen der i dag. Spenningsvariasjoner eller noe sånt. Bilen er litt følsom på det etter FW 5.8 og vil i så fall justere ned strømtrekket noe. Jeg fikk f.eks maks 17A engang fra en 22kW boks der jeg egentlig skulle fått 26A. Ei heller der gikk det å justere opp manuelt.

Gikk ned og prøvet på nytt nå. Samme problem fortsatt.

Men, nabobilen, også en Tesla, ladet. Jeg så plutselig at den viste grønt ladelys. Den må ha stått der urørt i flere timer. Da burde det ikke vært lys (?). Det kan vel ikke væe noen trådløs-signaler som smitter? Den bilen hadde umc og ladet på 13A med standard Tesla-kontakt.

Jeg flyttet så bilen til en annnen Schuko-kontakt i nærheten og da funket alt som vanlig med 16A og 235V. Spenningen var altså 6V høyere der.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Bjørn

Sitat fra: Øggen på torsdag 03. april 2014, klokken 12:47
Prøvde 16A rødt adapter for første gang nå i helgen.
3fas symbolet viste og ladet med 16A, men bare 238V. Er det riktig?? Er jo 400V !!
Rr ikke elektrikker og sorry om dumt sp.mål el OT.

Mange her som har lurt på dette ja.. bilen viser bare spenningen mellom N-leder og fasene.. ikke mellom fasene.. da får du dette resultatet.. du kan si at 3 tallet står for 3x de kw som vises på skjermen, bruker du km't så ser du jo at dette gir ca 3x hastigheten som 16A på enfas.. altså ca 50km't :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA