Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av Sveinal, mandag 14. april 2014, klokken 17:39

« forrige - neste »

Sveinal

Har systematisk brukt Kirkebøs overgang fra Schuko til rød adapter og alltid fått 16A. Og de ekstra 3A er fine å ha når jeg lader på jobben.

Men idag opplevde jeg for første gang følgende:
1. Fikk rødt lys når jeg koblet til ladeporten. Skjermen stod på 16A fordi det er det jeg tidligere har brukt på dette stedet. Prøvde tre ganger.
2. Satte ned ladefart til 13A. Da funket alt som det skulle.
3. Prøvde så å skru opp til 16A mens den fortsatt ladet. Det gikk ikke!

Har det skjedd noe med SW nå? Jeg har ikke registrert noen oppdatering på min bil.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Batteritralla

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

mgarm

Kan være noe rusk med strømmen der hvor du er.
Har sett at bilen min hjemme har gått ned fra 13 til 10 på Schuko. Plugget ut og inn, men 10 kom tilbake raskt.

olaover1

Opplever også når vi bruker blå adapter og starter med 32A lading så går den ned til 24A? Noen som vet hvorfor?
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Sveinal på torsdag 03. april 2014, klokken 11:00
Har systematisk brukt Kirkebøs overgang fra Schuko til rød adapter og alltid fått 16A.

Schuko til rødt adapter, hvordan funker det? Schuko til blått er jo greit, men rødt er jo 400V 3fas. Lader bilen med rødt adapter selv om kun en fase er til stede ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Batteritralla

Jeg har en artikkel på gang om denne problemstillingen

Jeg har FW 5.9, og i går testet vi 32A enfas trekk på to biler med FW 5.9

Begge to trakk 32A, den ene med enkel lader, den andre med dobbel lader.

I ditt tilfelle så er det nok spenningen som er ustabil på punktet du er tilkoplet, og bilen
som "skrur ned" strømtrekket.

Ie - begrenset strømtrekk, styrt av bilens software.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Griffel

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:29
Schuko til blått er jo greit,
Schuko til blått er ikke greit. Da vil UMC gi bilen beskjed om at den kan trekke oppti 32A og knerte sikringen.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:29
men rødt er jo 400V 3fas. Lader bilen med rødt adapter selv om kun en fase er til stede ?
Ingen grunn til at den ikke skulle gjøre det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: olaover1 på torsdag 03. april 2014, klokken 12:07
Opplever også når vi bruker blå adapter og starter med 32A lading så går den ned til 24A? Noen som vet hvorfor?

Mulig du får for stort spenningsfall. Hva viser bilen på spenning inn?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:29
Schuko til blått er jo greit,
Schuko til blått er ikke greit. Da vil UMC gi bilen beskjed om at den kan trekke oppti 32A og knerte sikringen.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:29
men rødt er jo 400V 3fas. Lader bilen med rødt adapter selv om kun en fase er til stede ?
Ingen grunn til at den ikke skulle gjøre det.

Vel, det er greit i forhold til at begge deler er 230V enfas, så å lage kabelen er veldig straight forward. Å knerte en sikring er forsåvidt greit det og. Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring og. Vet hva du mener om å lade 16A på schuko, men det er en annen diskusjon.

Når det gjelder rødt adapter så hadde jeg forventet at det faktiskt blir sjekket at det er 3fas tilstede når man bruker det. Tesla er jo så forsiktige med alt annet av spenning ellers....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Schuko til blått er ikke greit. Da vil UMC gi bilen beskjed om at den kan trekke oppti 32A og knerte sikringen.

Synes det egentlig er en langt bedre løsning enn shuko fra rød.

Ja, man må være nøye med manuell styring av amp, men man kjører i det minste enfas hele veien.

At bilen reagererer greit på å bare se spenning på en av tre forventede faser synes jeg er langt ifra noen selvfølge, selv om det ser ut som det går utmerket.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øggen

Prøvde 16A rødt adapter for første gang nå i helgen.
3fas symbolet viste og ladet med 16A, men bare 238V. Er det riktig?? Er jo 400V !!
Rr ikke elektrikker og sorry om dumt sp.mål el OT.

cra

Hva er vitsen med å dille med shucko til noe som helst større? Er det for å tyne ut de siste 3 Amperene fra en 16A kurs?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på torsdag 03. april 2014, klokken 12:47
Hva er vitsen med å dille med shucko til noe som helst større? Er det for å tyne ut de siste 3 Amperene fra en 16A kurs?
Ja.

I tillegg synes jeg laderen ofte henger bedre med rødt/blått adapter, enn med det vinklede schuko adapteret, som gjerne gir en knekk på kabelen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

laumb

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:42
Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring og. Vet hva du mener om å lade 16A på schuko, men det er en annen diskusjon.

Det er ikke lov.

Derimot er det lov å sette 16A sikring på 32A støpsel.
32A sikring på 16A støpsel er livsfarlig.

turfsurf

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:42
Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring og. Vet hva du mener om å lade 16A på schuko, men det er en annen diskusjon.

Det er ikke lov.

Derimot er det lov å sette 16A sikring på 32A støpsel.
32A sikring på 16A støpsel er livsfarlig.

Leser du litt fort nå  ??? Jeg skrev:

"Så vidt jeg vet er det lov å sette 32A støpsel på 16A sikring"
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA