Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør batteriene lades til 100% av og til?

Startet av bkv, mandag 14. april 2014, klokken 12:53

« forrige - neste »

bkv

Betalte nylig 4290 hos MF på Billingstadsletta for 2. års service. Synes det er dyrt.
Mitsubishi i-Miev 2012.

breitling

Sitat fra: bkv på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:49
Betalte nylig 4290 hos MF på Billingstadsletta for 2. års service. Synes det er dyrt.

Jeg synes at halvprisen av det er dyrt. Og bremsevæska har ikke gjort mye jobb i siste to år. Bremseklosser er fine, skiver er passe rustne. Batteri er som nytt, styring funker som f. Ingen ulyder, unormal oppførsel eller antydning til karosseri korrosjon. Med andre ord, sjekk her, mål der, vask bilen, fyll på spylevæske og det er det. Har lyst til å gjøre den jobben selv.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

svingen

Sitat fra: breitling på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:33
Har fått prisestimat fra BOS Skøyen; de vil ha 5500 for service inkl. skift av bremsevæske. Batterikapasitet blir testet men ingen rapport. Kan bistå med lånebil.
Håper at Snap Drive gutta skaffer seg utstyr og kunnskap for service av elbiler.

ta kontakt med bos lillestrøm,dem kan hente ut batterikapasitet hvis du gir besjed i forkant,fikk hverfall jeg beskjed om etter jeg fikk tilbake bilen,så jeg fikk det ikke da jeg var får "sein" med det.

fikk og leiebil 2 dager her,1700 kr veldig bra folk der og virker det som :)
ta og hør med dem :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: breitling på tirsdag 13. mai 2014, klokken 19:05
Jeg synes at halvprisen av det er dyrt. Og bremsevæska har ikke gjort mye jobb i siste to år. Bremseklosser er fine, skiver er passe rustne.

Bremsevæska skal vel bli bytta pga. alder? Den vil trekke til seg fuktigheit etter ei tid, som kan føre til dampbobler, som gir bremsesvikt.

På elbil brukes normalt aldri bremsene over lenger periode, dvs. dei blir ikkje ofte varme, det er sikkert trygt og utsette til 3. år i staden for 2. år mellom skifte.

Men, i garanti perioden kan det raskt oppstå "feil" pga. manglende service.... i følge forhandler  :o ?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Har bare en service igjen, så er jeg FRIIII!  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Husk at alle biler har en liten elbil inni seg:

Nemlig startmotoren. Denne er i stand til å kjøre bilen vekk fra togskinner eller ut av et lyskryss.

Sammenlign gjerne servicepunktene på denne delen av en vanlig bil med en elbil som mangler alt det andre slik som fossilmotor med alt av hjelpemoduler som drivstofpumper, olje, register, eksosanlegg, luftfilter etc.

Har aldri lest at startmotoren med batteri og sterkstrømskabler har et serviceintervall/behov. Stort sett fungerer disse delene uten tilsyn, og ses nærmere på om de skulle vise behov for det. På Think Classic nevnes heller ingen service på annet enn batteriet som på denne bilen i motsettning til alle nye biler ikke er vedlikeholdsfritt, og bytte av bremseveske hver 3 år og kjøleveske hvert 8 år. Og ( for å finne på et servicepunkt: bytte av vannpumpe hvert 2. år )

Skulle tro at tilsvarende service også var tilstrekkelig også for nyere elbiler, og at prisen på dette burde være nede i sub 1000 kr tross alt biarbeide i form av kundemottak, bokføring, etc.

Selv har jeg på de nye elbilene våre valgt å forholde meg til EU kontrollen, og bilens eget diagnosesystem som gir beskjed om der er noe uregelmessigheter og tar det derfra. Blir luften i kupeen tett, byttes selvfølgelig pollenfilteret, noe vi enda har til gode å måtte gjøre. Ser en på disse trådene her er det omtrent ikke måte på hvor mye penger jeg sparer på en slik edruelig holdning. Kan jo kjøpe en brukt Elbil bare på det jeg sparer på et 1 år om en ser på bilparken jeg har og som kunne kostet meg en formue i service. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

breitling

Sitat fra: svingen på tirsdag 13. mai 2014, klokken 19:39
ta kontakt med bos lillestrøm,dem kan hente ut batterikapasitet hvis du gir besjed i forkant,fikk hverfall jeg beskjed om etter jeg fikk tilbake bilen,så jeg fikk det ikke da jeg var får "sein" med det.

fikk og leiebil 2 dager her,1700 kr veldig bra folk der og virker det som :)
ta og hør med dem :)

Jeg fikk et lignende tilbud fra BOS Lillestrøm. Ca 5200 blanke norske inkl. batteritest, kupefilter, bremsevæske, kabeltest, osv. Bilen må overnatte hos dem.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

svingen

@breitling kan du legge med hva du skal betale? er det her "hovedservice" dvs 2 år gammel bil eller?
Når det gjelder pollen filter kan du bare kjøpe det selv til 300 kr,fort gjort og montere. (samme som på støvsugeren din)
Vidus visk som dem skal ha 800 kr per stk kan du og bare kjøpe på biltema til 59 kr mener jeg.
spyleveske kan du og fylle selv.

spør hva dem skal ha da :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

breitling

Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Pg

Hadde 3 års / 60.000 service i vinter og betalte Kr. 3.414.- ink mva og leiebil hos Motorforum Drammen - en helt grei pris synes jeg.

bkv

Sitat fra: Pg på onsdag 14. mai 2014, klokken 12:08
Hadde 3 års / 60.000 service i vinter og betalte Kr. 3.414.- ink mva og leiebil hos Motorforum Drammen - en helt grei pris synes jeg.

3. års service koster mindre enn 2.åfs service, ble jeg fortalt.
Mitsubishi i-Miev 2012.

breitling

Sitat fra: bkv på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:47
3. års service koster mindre enn 2.åfs service, ble jeg fortalt.

Riktig. 2 års service er såkalt Hovedservice. Pluss bremsevæske. Men at batterikapasitet skal testes 1, 3, 5 osv.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Marecat

Fikk tilbud over telefon fra Vestfold elektro diesel  på 20000 service for under kr. 2000 inkl filter.  Ifølge kundebehandler var det ca 1 times jobb ?     http://www.vestfoldelektrodiesel.no/

svingen

Sitat fra: Marecat på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:45
Fikk tilbud over telefon fra Vestfold elektro diesel  på 20000 service for under kr. 2000 inkl filter.  Ifølge kundebehandler var det ca 1 times jobb ?     http://www.vestfoldelektrodiesel.no/

Eneste du ikke får da er Batteri testing,men spørs jo hvor mye poeng det er og eventuelt software opptateringer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Phuc

3900,- hos MF Oslo for 2. gangsservice.

Batterisjekk, bytta bremsevæske, pollenfilter og diverse andre standardsjekker.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA