Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør batteriene lades til 100% av og til?

Startet av bkv, mandag 14. april 2014, klokken 12:53

« forrige - neste »

bkv

Hei

Jeg fikk nettopp et tilbud på kr 4250 for 2. års service på min iMiev fra MF i Asker. Jeg synes det ligger høyt
i forhold til priser jeg har sett på forumet her tidligere.
Er det noen som har ferske priser på service for iMiev?
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

bkv

Mitsubishi i-Miev 2012.

elektrolux

Ville bedt  Motorforum spesifisere hva den prisen innbefatter punkt for punkt.

Kanskje du kan hoppe over noen punkter og spare litt.

Etter nyttår vil EU kontrollen ta for seg omtrent alle servicepunktene på en elbil, så tar du EU kontrol og bare topper opp med pollenfilter og bremseveske / oppsmøring av bevegelige deler slipper du kanskje unna med 2000-2500.- for alt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bkv

Mitsubishi i-Miev 2012.

TB

Sitat fra: bkv på torsdag 03. april 2014, klokken 09:35
Hei

Jeg fikk nettopp et tilbud på kr 4250 for 2. års service på min iMiev fra MF i Asker. Jeg synes det ligger høyt
i forhold til priser jeg har sett på forumet her tidligere.
Er det noen som har ferske priser på service for iMiev?
-Bjørn

Dette er vel innanfor "normalen". Her er punkter som skal bli utført: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11901.msg170890.html#msg170890

Ved service 20 000 km / 1 år:
- Kontroll inne i bilen (horn, parkeringsbrems osv.)
- Holdbarhetsdato til sett for dekkreparasjon.
- Kontroller under bilen:
  - kontroll når det gjelder sikkerhet (bremser, styring)
  - miljøkontroll (tetthet kretser, reduksjonsgir osv.)
Kontroller rundt bilen (dekkenes og lyktenes tilstand
Kontroller under panser, inkludert etterfyllinger av væsker om nødvendig. (spylervæske osv.)
Utskiftning av kupéfilter
Diagnostisering av computere.
Prøvekjøring av bilen

Ved service 40 000 km / 2 år:
- Oljeskift reduksjonsgir
- Utskiftning av bremseveske
- Kontroll av høyspenningsledningsens tilstand.

"Kontroll av driftsbatteriets ladekapasitet skal bli utført etter 1 år, deretter hvert 2. år."
Dvs, denne kontroll er ikkje ein del av 2 år service.

Skifte av olje og bremseveske vil dra opp prisen litt i forhold til 1 og 3 år service. Det har vore rapportert om meir enn 6000 kr for 2. år service her på forumet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

#6
Sitat fra: TB på torsdag 03. april 2014, klokken 18:51

Dette er vel innanfor "normalen". Her er punkter som skal bli utført: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11901.msg170890.html#msg170890

Ved service 20 000 km / 1 år:
- Kontroll inne i bilen (horn, parkeringsbrems osv.)    Tas på EU kontrollen
- Holdbarhetsdato til sett for dekkreparasjon.                        ditto
- Kontroller under bilen:                                                     ditto                                           
  - kontroll når det gjelder sikkerhet (bremser, styring)          ditto
  - miljøkontroll (tetthet kretser, reduksjonsgir osv.)        Vil anmerkes på EU om det er et problem.
Kontroller rundt bilen (dekkenes og lyktenes tilstand    Tas på EU kontrollen
Kontroller under panser, inkludert etterfyllinger av væsker om nødvendig. (spylervæske osv.)   Ikke EU punkt, men noe eier i følge intruksjonsboka skla kunne gjøre selv.
Utskiftning av kupéfilter
Diagnostisering av computere.                                      Er det feil vil bilens instrument varsle. Ellers trenger en ikke styre med dette om en ikke er spesielt interresert i historiske feil.
Prøvekjøring av bilen.                                             Også noe eier av bilen bør kunne gjøre selv. Du kjører jo bilen selv hver dag?

Ved service 40 000 km / 2 år:
- Oljeskift reduksjonsgir.                                           Gjøres ofte for 1 kr om en kjøper oljen samme plass
- Utskiftning av bremseveske                           Utrolig enkelt å gjøre. Velg selv om dere vil bruke 1/2 time på dette selv f.eks ved dekkbytte, eller vil jobbe en hel dag for å betale verkstedsregningen på samme jobb. Kjøp en Haynes bok på Biltema og les dere opp hvordan bremseveske byttes eller se på youtube.
- Kontroll av høyspenningsledningsens tilstand.    EU punkt. Eller bør i alle fall være det.

"Kontroll av driftsbatteriets ladekapasitet skal bli utført etter 1 år, deretter hvert 2. år."  Gjøres hver gang du kjører, eller lader. Bruk gjerne en Clas Olson kWt måler og se hvor mye bilen lader inn på batteriet.  Svekkes batteriets ladekapasitet merker en det på rekkevidden.
Dvs, denne kontroll er ikkje ein del av 2 år service.

Skifte av olje og bremseveske vil dra opp prisen litt i forhold til 1 og 3 år service. Det har vore rapportert om meir enn 6000 kr for 2. år service her på forumet. OK . Vurder om du vil jobbe en hel uke for å betale verkstedsregningen eller bruke 1/2-1 time av egen fritid på jobben selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Tror ingen verksteder foreløpig har skiftet olje på reduksjonsgiret. Har vel noe sånt som 100.000km-intervall.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 04. april 2014, klokken 16:12
Tror ingen verksteder foreløpig har skiftet olje på reduksjonsgiret. Har vel noe sånt som 100.000km-intervall.. 8)

Det er mulig, eg siterer servicehefte som fulgte min C-Zero. Mulig rutinene er endra etter dette hefte vart trykt?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Hmmm... Citroën opererer med 2 typer intervaller avhengig av om bilen benyttes under "vanskelige forhold" eller ei. Skal sjekke serviceheftet mitt i morgen.  :) "Deltok" på en 40.000-service på en mjau i dag. Intet oljeskift på den.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

skal ta 3 års service på min ION på Lillestrøm,kostet 1700 kr

1100 kr i "system service" og 640 kr får "batteri service" får og en elbil gratis leie bil,levere inn bilen tidlig på morgene og henter igjen etter Arbeidstid neste dag.

så er veldig fornøg siden jeg får leie bil :)

skulle ha 1000 kr får og bytte filter men det får jeg heldighvis kjøpe av en her på forumet til en billigere penge ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

breitling

Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

svingen

import bil så det ble gjort i danmark,har kun stempel i boka fra verksted ikke pris dessvere :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

breitling

Har fått prisestimat fra BOS Skøyen; de vil ha 5500 for service inkl. skift av bremsevæske. Batterikapasitet blir testet men ingen rapport. Kan bistå med lånebil.
Håper at Snap Drive gutta skaffer seg utstyr og kunnskap for service av elbiler.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

tomrh

Sitat fra: breitling på tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:33
Har fått prisestimat fra BOS Skøyen; de vil ha 5500 for service inkl. skift av bremsevæske.
Det var dyrt!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA