Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firma og offentlig hurtiglader

Startet av JWinterburn, søndag 13. april 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

JWinterburn

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9444523.ece

Hva synes dere om dette da? Jeg for min del farter mye på denne overfarten... Og det var med som en del av regnestykket for å kjøpe tesla.. Hva gjør elbilforeningen og tesla oc med dette?
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Car-El

Hørte om det på NRK nyhetene. Tenkte først at Trønderene er litt trege... 2. April??  :P
Spøk til side. Det er da Staten som har satt insentivene, så da må vel fylkene følge opp. Og det er da bare 24000 elbiler igjen på disse insentivene. Tror målet om 50000 biler kommer lenge før utgangen av 2017. (Hvertfall om Tesla skal fortsette med rekorder.)

Her må vi få så mange medlemmer inn i _EN_  forening så vi kan stå samlet i å få så mange fordeler som mulig.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

SitatKlimaforliket inneholder punktene over med følgende tillegg:
- Nullutslippsbiler, plug-in hybridbiler og andre miljøvennlige biler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff. Elbil- og hydrogeninsentivene fryses ut neste stortingsperiode (dvs. ut 2017) så fremt antall biler ikke overskrider 50000 innen den tid.
-Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler slik som fritak for bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfeltet og gratis parkering må ses i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.
- Plug in hybridbiler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff.

Som du ser i klimaforlikets tekst så er "andre virkemidler" ikke fredet frem til 2017 eller 50.000 elbiler på veien.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/33/45/05b16e03.pdf

Dette har jeg i alle fall tatt hensyn i mine budsjetter. Gratis parkering og fri bomring er ikke vektlagt mye, og tar det som en ren bonus.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Freddan

Det skal også sies at vedtaket om fritak på ferge skaper frustrasjon for fergeselskapene grunnet manglende kompensasjoner. Fergeselskapene blir ikke kompensert for tapt dekkplass der elbiler for reise gratis. Dette gir direkte tap ved fulle ferger.

Denne insentiven sparker bein under seg selv og kommer nok til et fall desverre.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

sindrej

Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.

sigurdi

#5
Fergene får store subsidier fra staten, men når det står biler igjen på kaien så tar de vel neste ferge?

På fergesamband, der større og større del av dagpendlerene kjører elbil merkes dette godt på økonomien til fergeselskapet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Arnt Helge

Sitat fra: sindrej på torsdag 03. april 2014, klokken 09:57
Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.

Flakk - Rørvik har Autopass, og dermed ingen betaling for fører/passasjerer. Det er dette som gjør sambandet så spesielt, og kostnadsbesparelsen ekstra stor.
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

Hamiso

Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Målet er jo å få ein bilpark med mest mogleg nullutslepp, og eit slikt tiltak vil kunna aksellerera den utviklinga.
Eg synes me elbilistar må stå på vidare og forsvara dei fordelene me har. Me har berre så vidt begynt, og er langt frå målet.

"-Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler slik som fritak for bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfeltet og gratis parkering må ses i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt."

Dette tolkar nå eg med at lokale styresmakter kan foreslå endringar, men ikkje at dei kan bestemma det.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

tomrh

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Målet er jo å få ein bilpark med mest mogleg nullutslepp, og eit slikt tiltak vil kunna aksellerera den utviklinga.
Ja, 100% enig! Hvis noen skal betale mer så er det jo fossilbilistene som forurenser, det er i tråd med stortingets miljøpolitikk.

Om elbilene blir ilagt billettpris på Flakk-Rørvik er det en katastrofe med store ringvirkninger. Ikke bare at et helt lokaltsamfunn på Fosen rammes hardt når fler og fler finner ut at de ikke kan pendle lenger og velger å flytte fra bygda (sånn sett burdte senterpartiet kjempet mer for elbil!), men denne saken vil gi presedens senere i andre tilsvarende saker. Vi snakker jo om Trøndelags største ferjesamband her. Bedre blir det ikke av at veien har vært riksvei fram til 2010, det betyr at et byråkratisk pennestrøk kan gjøre alle riksveisamband om til fylkesvei for å få kunne flå elbilistene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Strengt tatt burde både ferger og veiavgift være gratis for alle, dekket over skatteseddelen (siden alle, selv de som aldri har sittet i en bil eller buss) har nytte av/bruker veiene. (Finnes muligens et par unntak på en fjellgård som klarer seg 100% selv.)

Jeg skjønner at det er vanskelig å gjøre det slik "over natta", så da synes jeg at å sette skillet på 0-utslippsbiler er en gre plass å starte, så kan man avvikle veiavgift, bompenger og fergetakster over tid, når alle kjører elektrisk. Intil da kan de som forurenser betale.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Freddan på torsdag 03. april 2014, klokken 09:16
Det skal også sies at vedtaket om fritak på ferge skaper frustrasjon for fergeselskapene grunnet manglende kompensasjoner. Fergeselskapene blir ikke kompensert for tapt dekkplass der elbiler for reise gratis. Dette gir direkte tap ved fulle ferger.

Er helt enig i at staten burde backe opp med økonomisk kompensasjon for de som faktisk tar støyten. Desverre er dette bare et av mange eksempler på vedtak som regjeringa har gjort der andre tar regninga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: Arnt Helge på torsdag 03. april 2014, klokken 11:58
Sitat fra: sindrej på torsdag 03. april 2014, klokken 09:57
Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.

Flakk - Rørvik har Autopass, og dermed ingen betaling for fører/passasjerer. Det er dette som gjør sambandet så spesielt, og kostnadsbesparelsen ekstra stor.

Har aldri tatt ferga der, men ser på nettsidene at prisen er delt opp i to deler: Fergepris (130kr) og bompenger (82kr) for enkelttur uten avtale. Fergeprisen kan de kanskje kreve inn av elbilistene, men bompengefritaket må bli stående så elbilene må ikke betale fullpris enda.

Ellers synes jeg ikke veldig synd på han som frontet nrk sin dekning av saken http://www.nrk.no/trondelag/elbil-bilistene-foler-seg-lurt-1.11645865. Hvis vi plutselig runder 50.000 elbiler i år kan jo fordelene for elbiler bli revurdert, og det er noe man må ta med i regnestykket ved kjøp av elbil. Mange kunne nok spart mer på å kjøpe en billig brukt bensin/dieselbil og betalt bompenger enn å kjøpe en "dyr" ny elbil kun for å kjøre gratis gjennom bommen.


timingbeltkiller

#12
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.
Denne gordiske knuten kan bare hugges over på en av to måter:
- Staten erstatter inntektstapet = garanterer for underskuddene.
- Elbilene betaler likt med, alternativt litt mindre, enn fossilbilene.

Samme problem får vi med mange bomveier.
Enda om elbilen ikke hadde eksistert, er mange nye veiprosjekter med dagens statsandel så dyre,
at kalkulerte bompenger lett blir uakseptable.

Staten må derfor inn med høyere andel av anleggskostnadene.
Og det burde ikke være vanskelig. For Staten bygger i dag veiene helt gratis.
Ettersom dieselavgift + moms  entrepenørene må ut med, utgjør større beløp enn statens andel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Hamiso

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 03. april 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.


Ond sirkel?? At endå fleire går over til elbil?
Byrjar å lura på om dette er eit elbilforum.
Javisst betyr det at endå fleire går over på elbil. Er det ikkje det me vil då?
At me ein dag må betala bompengar er heilt greit. Men ikkje før me er i klart fleirtal.
50.000 elbilar er berre det første steget. Det bør bli langt fleire. Og for å få det til, må det lønna seg mindre og mindre å køyra fossilt. Då kan utviklinga gå endå raskare enn forventa.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

timingbeltkiller

#14
Sitat fra: Hamiso på fredag 04. april 2014, klokken 12:31
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 03. april 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.

Ond sirkel?? At endå fleire går over til elbil?
"sett fra selskapenes side" har øyensynlig gått deg hus forbi.
"Ond sirkel" med og uten dette tillegget har vidt forskjellig meningsinnhold!

Poenget med innlegget du misforstår, var utelukkende å påvise økte fossilbiltakster
er et tveegget sverd med sannsynlig kontraproduktiv virkning som inntektskilde.

Ønsker staten rask overgang til elbiler, kan den ikke oppnå dette med å sette bom-
og fergeselskaper i en umulig økonomisk situasjon. Den må selv betale moroa.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA