Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefeil, Think city

Startet av haavardhun, søndag 13. april 2014, klokken 11:47

« forrige - neste »

haavardhun

Vi har for kort tid siden kjøpt vår første elbil, en leaf som vi er veldig fornøyd med, den har tatt over rollen som hovedbil her i familien. Vi har funnet ut at det er jo ekstremt sjelden man trenger å kjøre lengre enn innebygd rekkevidde, så vår andre bil, en skoda yeti, står mye stille. Det er forsåvidt en dyr bil å ha stående, men vi har behov for to biler enkelte dager. Drømmer om tesla, men den kan ikke forsvares rent økonomisk for vår del, målet er jo et billig helhetlig bilhold. Regnet litt på det i dag og hvis vi hadde kjøpt en e-up og byttet ut vår skoda, hadde vi spart ca 59 000kr i året, dette er utifra fullfinensiering på begge biler, driftsutgifter, forsikirng osv.

Behovet for lengre rekkevidde kommer ca 4-5 ganger i året når vi drar til hytten i sverige, samt kanskje 1 tur til mine foreldre i ålesund. Dit kan vi med fordel fly, og på hytteturene tenker jeg man kunne klart seg med leiebil, dette bør ikke bli mer enn 10-15 tusen i året.

Tenker jeg riktig at det er lurt å kvitte seg med dinosaurbilen, eller er det noe jeg glemmer i regnestykket mitt?
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

hma

#1
Husstanden min (5 stk) har kjørt 100% elektrisk i 4 år nå, begge elbilene våre har en praktisk rekkevidde fra 100-160km. Jeg har en fast kjørerute på 145km, men takket være den gode rekkevidden på Th!nk greier jeg meg med elbil til all vanlig kjøring året rundt.

Som trådstarter har jeg heller aldri hatt behov for lengre rekkevidde, bortsett fra ved ferieturer. Siden disse begrenser seg til en håndfull per år har jeg prøvd litt forskjellige løsninger som Trondheim Bilkollektiv og leiebil markedet. Der konkluderer jeg med at sistnevnte er rimeligst.

I fjor leide jeg stasjonsvogn hos Budget ved to anledninger (3-4 dager leie per gang). Den en turen var på ca 900km og kostet kr 1300, mens den andre turen var på 250km og kostet kr 1'000 (+ drivstoff, bom og ferge).

Ser på Budget sin nettside at de leier ut en Skoda Octavia 1,6 i 3 uker om sommeren for kr 7'300,- Det er omtrent det samme man risikerer å betale i forsikring for en Tesla Model S.

Jeg mener det absolutt er god økonomi å kjøpe en rimelig elbil, stor nok til å utføre de daglige oppdrag, og basere øvrig "ekstremkjøring" på leiebil.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

koffeld

Vi lurte på elbil en god stund før vi slo til på en Leaf for nå to år siden.  Siden vi bor i byen, har det aldri vært tvingende nødvendig med to biler, så vi har alltid klart oss med en.  Vi kjørte rundt i en vanlig dieselfamiliebil før vi skiftet og for oss var vi helt avhengig av å se at vi kunne klare oss kun med elbil om vi skulle skifte.  Tungen på vektskålen ble tilbude BNH kjørte i februar 2012 hvor vi ved kjøp av Leaf fikk med en pakke med 10 gratis leiebildager per år i tre år. 

Dette har fungert veldig greit for oss.  Vi har brukt opp dagene hvert år, men det er rimelig (500 kr/døgn) å leie dager utover det som er inkludert i pakken. 

Nå har vi kjøpt oss hytte på fjellet, så spørsmålet har kommet veldig fort om det ikke nå var på tide å få en "hyttebil" i tillegg.  Etter litt regning ser jeg imidlertid at leiebilordningen fortsatt er veldig gunstig.  Selv med en rimelig og gammel SUV til 60-70 000, vil utgiftene kun ved å ha denne bilen (inkl verditap) finansiere 50 døgn med leiebil!  Og da leier vi ny og fin bil i stedet for noe gammelt skrammel.

Har imidlertid satt meg opp på en model X, så ikke helt utenkelig det blir hyttebil etterhvert likevel, da :)
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Zero-talent

Sitter med lignende tanker selv. Vi trenger to biler, og har foreløpig en nedbetalt Toyota i tillegg til Leafen. Bortsett fra hytta er det vel ingen steder som er helt umulig å nå med Leaf eller kollektiv, men det blir fort noen turer i året hvor dieseldyret er kjekt å ha for å få plass til barn og vogn og alt annet vi drasser med oss. Det frister heller ikke å ta opp nok et lån for en trilling eller lignende. Kanskje en brukt Think/Buddy hadde vært noe som bil nr to?

Venter i spenning på at den første stasjonsvogna/MPV-en med minst 30 mil rekkevidde skal dukke opp (til vanlig familiebil-pris).
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Trond Arve

Utvilsomt lønnsomt. Om man i tillegg kan byttelåne med [foreldre|søsken|nabo|kollega|venner] er jo det supert for alle parter. Byttelånte Leaf mot Berlingo med naboen da jeg skulle på Golsfjellet forleden. Fin fyr!  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

#5
Sitat fra: haavardhun på onsdag 02. april 2014, klokken 16:08
Vi har for kort tid siden kjøpt vår første elbil, en leaf som vi er veldig fornøyd med, den har tatt over rollen som hovedbil her i familien. Vi har funnet ut at det er jo ekstremt sjelden man trenger å kjøre lengre enn innebygd rekkevidde, så vår andre bil, en skoda yeti, står mye stille. Det er forsåvidt en dyr bil å ha stående, men vi har behov for to biler enkelte dager. Drømmer om tesla, men den kan ikke forsvares rent økonomisk for vår del, målet er jo et billig helhetlig bilhold. Regnet litt på det i dag og hvis vi hadde kjøpt en e-up og byttet ut vår skoda, hadde vi spart ca 59 000kr i året, dette er utifra fullfinensiering på begge biler, driftsutgifter, forsikirng osv.

Behovet for lengre rekkevidde kommer ca 4-5 ganger i året når vi drar til hytten i sverige, samt kanskje 1 tur til mine foreldre i ålesund. Dit kan vi med fordel fly, og på hytteturene tenker jeg man kunne klart seg med leiebil, dette bør ikke bli mer enn 10-15 tusen i året.

Tenker jeg riktig at det er lurt å kvitte seg med dinosaurbilen, eller er det noe jeg glemmer i regnestykket mitt?
Tja. Vi har faktisk endt opp med 3 biler. Vi beholdt vår gamle Spacewagon og fikset det vi måtte for å kunne bruke den videre. Ut fra alder nærmest et "vrak", verdt nesten null, men den perfekte langkjøringsbil med 7 seter, 4x4 og hengerfeste. Skrudde ned kjørelengde til det minimale (6000 km), og kun ansvarsforsikring. Spørs om det den koster å ha forsvarer langturene rent prismessig, men med hele fammen på tur (2 voksne + 2 tenåringer + 1 barn) blir det fort mye i fly + kollektivt/leiebil. Må uansett ha den til hytteturer om vinteren - da er Leafen for knapp, og når vi skal transportere større ting til/fra hytta.

Poenget mitt er at to elbiler må lønne seg i forhold til det daglige m/pendling og småkjøring. Så må utgifter til langkjøring og ferier settes opp ekstra m/alternativ transport. Fint om en av elbilene delvis kan brukes til dette (i vårt tilfelle kan Leafen brukes til hytta vår/sommer/høst), men ellers kommer jo disse utgiftene i tillegg og spiser fort opp gevinsten med den andre elbilen. I vårt tilfelle lønte det seg faktisk å beholde gammelbilen til dette formålet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

GammeltFossil

Vi tenker også i disse baner.
Pr nå har vi en diesel og en bensin-bil, men vi har lyst til å bytte ut begge disse bilene i elbiler. Vi har sett på brukt e-up og Think fra 2010. Har regnet en del på dette, og selv om vi melder oss inn i bilkollektiv og tar 12-helgturer i året så er det mye penger å spare. Ser nå at vi også må se på om vi skal leie bil isteden for å melde oss inn i bilkollektiv.

Thomas Parsli

Den avhenger jo av hvor ofte man trenger fossilbil og hva alternativet er.

Når jeg regnet på det for et par år siden var det lønnsomt å selge fossilbilen (Avensis stasjonsvogn) og heller kjøre to Leaf -men siden vi bor litt usentralt (mellom Heggedal og Slemmestad) blir det mye mas med leiebil eller bilkollektiv.

Kommer det et bilkollektiv i Asker kan det hende vi selger fossilbilen :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

En stor forskjell ved å ha to elbiler kontra bare én er at en av dem alltid har "nok" strøm. Med bare fossil + elbil hendte det ikke få ganger på ettermiddagene/kveldene at elbilen ikke hadde rukket å lade seg opp nok, så fossilen ble likevel brukt til småkjøring (aktivitetskjøring, handling etc).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på lørdag 04. oktober 2014, klokken 22:08
En stor forskjell ved å ha to elbiler kontra bare én er at en av dem alltid har "nok" strøm.

Et godt poeng. Vi har nå en til elbillist i familien etter at Jr. fikk B sertifikat.  "Trikset" er å ha en elbil mer enn brukere. Altså nå rullerer 4 elbiler og minst en av dem vil til enhver tid være fulladet og klar til lengre turer.

Det er også greit å ha litt forskjellige biler. Gjerne en "billigbil" som en trygt kan parkere på handlesenter og kjøre bås til resirkulering med i tillegg til en finbil når en har lyst på litt ekstra luksus.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

haavardhun

vi endte opp med en tesla som nå skal være på vei over dammen..
sykt dyr bil, men fant ut at det blir best for oss, pga ny jobb må begge kjøre hver dag
ikke akkurat mye billigere nå enn å beholde fossilbilen, men regnestukket over tid er ganske pent
også har jeg jo LYST på en tesla da...
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

kos

Hei
Har nå satt opp et regnestykke med bruk av 2 elbiler. Har bestilt hurtiglader hjemme til Zoe og teslaen og har dermed en tilgjengelig bilpark hele tiden innenfor 2 timer lading.

Har kvittet meg med alt av bensin og ser frem til at motor sykkelen forsvinner ut av garasjen.

Det er dyrt å ha bil i Norge, men elbil med både lang rekkevidde og bil 2 med god rekkevidde er et eksempel på at man klarer seg fint på elbil. Alternativ flere bensinbiler er dyrt og når fordelene med elbilen som bensingutta ikke tenker på er: Når jeg har det svært travelt om morgenen så kunne du skrive opp at bensinbilen var så godt som tom. Tid til tanking var det ikke og man starter dagen med at alt ble forskjøvet resultat STRESS. Nå våkner jeg til full bil alltid. Varm bil om morningen og full kontroll på mobilen at bilen er varm når jeg kommer ut.

Lave drifts kostnader, og det eneste jeg savner er hengerfeste. Men for å være ærlig - det går år mellom vær gang det behovet melder seg.

Ser på løsninger med elmotor på båten ( hybrid) og snip snapp snute hydrokarbonet er ute.

Råde

Her i gården dreier det seg om bekvemmelighet. Fossilbilen er beholdt (må ha to biler) nettopp fordi det kan være mye styr med å leie bil. For en weekendutflukt (til fjells eller lignende både 10 og 30 mil - 15 ganger i året) er det fryktelig masete å skulle hente leiebil fredag ettermiddag 15km borte og levere mandag morgen. For meg er det verdt mange penger å slippe slikt.

Nå skal det sies at med riktig rekkevidde, 4x4 og hengerfeste hadde det latt seg gjøre. Så, hadde Tesla innfridd dette for 1,5 år siden hadde ikke dieselen stått i garasjen nå.
e-Golf | X75D

valvolainen

Dess mer man kjører, dess bedre blir økonomien.
Vi ser litt på muligheten nå. Men jeg tipper vi vi beholder bensineren et års tid til, da jeg har tilhenger og holder på med et gammelt prosjekt vekk hjemmefra. Det er greit å ha en stygg gammal verdiløs arbeidsbil stående selv om den koster 3000 i årsavgift og 1500 i forsikring.
For oss erstatter elbil nr. 2 3100,- i tog samt 1500,- i bensin /mnd. To nye biler gir også et veldig nøyaktig utgiftsbilde mtp servicer og  utgifter til bilhold. Fra før har vi 20.000,- i året til dette. Og det holder sjeldent.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

pwb

Sitat fra: haavardhun på onsdag 02. april 2014, klokken 16:08
Vi har for kort tid siden kjøpt vår første elbil, en leaf som vi er veldig fornøyd med, den har tatt over rollen som hovedbil her i familien. Vi har funnet ut at det er jo ekstremt sjelden man trenger å kjøre lengre enn innebygd rekkevidde, så vår andre bil, en skoda yeti, står mye stille. Det er forsåvidt en dyr bil å ha stående, men vi har behov for to biler enkelte dager. Drømmer om tesla, men den kan ikke forsvares rent økonomisk for vår del, målet er jo et billig helhetlig bilhold. Regnet litt på det i dag og hvis vi hadde kjøpt en e-up og byttet ut vår skoda, hadde vi spart ca 59 000kr i året, dette er utifra fullfinensiering på begge biler, driftsutgifter, forsikirng osv.

Behovet for lengre rekkevidde kommer ca 4-5 ganger i året når vi drar til hytten i sverige, samt kanskje 1 tur til mine foreldre i ålesund. Dit kan vi med fordel fly, og på hytteturene tenker jeg man kunne klart seg med leiebil, dette bør ikke bli mer enn 10-15 tusen i året.

Tenker jeg riktig at det er lurt å kvitte seg med dinosaurbilen, eller er det noe jeg glemmer i regnestykket mitt?

Hei, har du regnestykke med hvordan dere kan spare så mye som 59.000,- ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA