Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader i Lyngdal Montert!

Startet av OleJA, søndag 13. april 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

HolyDiver

Feil på strømmålere er faktisk mer vanlig enn netteierne ønsker å innrømme. Hvis det avdekkes en viss feilprosent på en bestemt måler, så utløser det krav mot netteier om at alle målere av denne typen må byttes. Så her går de stille i dørene.

Selv hadde jeg plutselig et mer-forbruk på over 140.000kWh på 1.5 år (!) Det kom i tillegg til et årlig forbruk på rundt 25.000kWh. Fjernavlest måler som bestemte seg for å ikke la seg avlese lenger, og samtidig koble inn turboen ...

Netteier kom og konstaterte feil på måleren og byttet - men jeg må si at jeg har igrunn fått flere spørsmål å tenke på enn svar etter den episoden.

Anew

Jeg har nettopp lest av strømmen for første hele måned som Tesla-eier, og konstaterer at månedsforbruket i mars 2014 var 180kWh lavere enn i 2013.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Øyvind.h

Dedikert måler på stikket/kursen du lader på (om intet annet belaster kursen) er det eneste interessante. Hva det står på husstandens hovedmåler er ikke på noen måte en god indikator på bilens forbruk, hvis man ikke vil late som at bilen ikke bruker strøm. Jeg har eksempelvis dobbelt forbruk på hovedmåleren mars 2014 sammelignet med mars 2013, selv om bilen belaster en annen hovedmåler.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stenmark

Kjører stort sett samme distanser hver måned. T/R jobben er ca 13 mil.
Jeg har egen måler for den kursen som jeg lader Tesla på. Statistikken siden installasjon:

Fra dato Til dato    Avlest Forbruk 
08.01.14 01.02.14    560    560     
01.02.14 01.03.14    1493   933     
01.03.14 01.04.14    2274   781     
01.04.14 01.05.14    2992   718     
718kWh / (20dg * 130km) ~ 276 w/km

WilliamNilssen

Følg med på strømforbruket er viktig, ikke bare fordi man kjører elbil.

Jeg bruker er produkt som heter ELIQ, da kan jeg følge med på forbruket minutt for minutt.
Sjekk ut denne siten, Eliq Online . www.eliq.se
Jeg har brukt denne for å sjekke hva jeg har i maks og minimums forbruk. Jeg kjøpte både display og online løsning, og ser i ettertid at online løsningen er den jeg bruker.
Løsningen krever at man har strømmåler med diode, og internett tilgang.

Dersom man benytter et slikt produkt så er det enklere å finne strøm forbrukeren, statistikk oppdaterer seg hvert 15. sekund, så det er bare å slå av sikkringer til man finner den kursen som man har belsatingen på.

I tillegg så får man fine døgn og måned statistikker.
Produktet anbefales  ;D
Enkel installasjon og bruk.

Denne koster ca 1055kr og kan kjøpes på www.tretti.no eller på cdon.no/eliq-energy-online-p21862351?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no
Tesla S85 Perlehvit, 19", Luft, Tech, Park, Lyd, Lys, Tekstil/Sort

OleJA

Sitat fra: OleJA på onsdag 02. april 2014, klokken 14:03
En 'Tesla bekjent' opplever et veldig høyt strømforbruk avlest på husets strømmåler. I løpet av de 2 siste kvartalene har strømforbruket økt med 5000kWt hvert kvartal i forhold til tidligere år, dvs totalt 10.000kWt i merforbruk. I løpet av denne tiden har bilen gått ca 7000km. Dvs forbruket er ca 5 ganger større enn forventet!
Er det noen gode teorier om hva dette kan skyldes? Andre som opplever tilsvarende overforbruk?
En liten oppdatering:
Som flere på forumet foreslo, så viste det seg å være strømmåleren som var moden for utskiftning  :D
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TKL

Jeg kan bekrefte meldingen fra OleJA. Det var min strømmåler som var omtalt. Nå har jeg hatt ny strømmåler i 33 dager, og den oppfører seg ganske normalt. Jeg vet jo ikke eksakt hvor mange kWh som faktisk trekkes fra nettet når man lader. Men jeg har estimert at i alle fall er det 10% mer enn det som netto går ut som energiforbruk fra batteriet og som man kan lese av på bilens kontrollpanel. Så med den vurderingen har jeg kommet til at forbruket både til lading og til huset er helt normalt igjen.

Er det noen som har gjort eksakte målinger av hvor my energi som går med ved hver lading? Tesla Motors er ikke særlig informative om dette. Jeg kunne jo rigge meg til med en effektmåler mellom bilen og veggkontakten min. Men det er en del ekstra plunder med en slik løsning. Så om noen har gjort en slik måling ville sikkert mange synes det var interessant å vite.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

Leif1

Om du prøver kalkulatoren på lading på nettsiden til Tesla vil du se at kostnaden for
lading varierer med hvilken spenning og effekt du legger inn. Det tyder på at de har lagt
inn en tapsfaktor her. Det blir billigere dess mer futt du lader med.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: TKL på torsdag 08. mai 2014, klokken 12:01
Er det noen som har gjort eksakte målinger av hvor my energi som går med ved hver lading?

Mener å huske at Kirkebø gjorde noen målinger da han fikk bilen og snakket om en ca 88% effektiv lading (altså ladetap på ~12%). Hvor eksakt denne målingen var vet jeg ikke, og heller ikke om noe i bilen er endret siden den gang.... Eller om jeg rett og slett husker feil :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:23
Sitat fra: TKL på torsdag 08. mai 2014, klokken 12:01
Er det noen som har gjort eksakte målinger av hvor my energi som går med ved hver lading?

Mener å huske at Kirkebø gjorde noen målinger da han fikk bilen og snakket om en ca 88% effektiv lading (altså ladetap på ~12%). Hvor eksakt denne målingen var vet jeg ikke, og heller ikke om noe i bilen er endret siden den gang.... Eller om jeg rett og slett husker feil :)

Det stemmer at jeg gjorde noen målinger. Har måler på ladekursen med to desimaler, og sammenlignet det med hva bilen rapportert av forbruk i kWh og typical km. Kom fram til ca. 88% med 13A schuko og 89% med 26A Type 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA