Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-kontroll

Startet av Elias, lørdag 10. mars 2007, klokken 21:21

« forrige - neste »

Elias

Vakumpumpen til bremsekraftforsterkeren på min P106 har sluttet å virke :'(. Problemet oppsto da jeg bremset for å holde bremsene frie for rust og hindre treghet i mekanismen. Bilen hadde lite strøm igjen, ca 15%. Det gikk å bremse, men jeg måtte tråkke mye hardere på pedalen enn vanlig.

Jeg ladet bilen til 100%, og bremsene virket til min forbauselse som vanlig igjen. Det varte ikke så mange turene før bremsekraftforsterkeren kuttet ut igjen og bremsene var like harde. Lyden av vakumpumpen er fraværende. Er det noen som har hatt det samme problemet? Tør ikke kjøre med bilen som den er nå..

Boogie

Det kan høres ut som om den har kjørt seg "fast".
Da jeg kjøpte min 106 for et år siden merket jeg at vakuumpumpa bråkte noe voldsomt i forhold til min andre bil, en Ssxo.

Demonterte slangen oppe ved bremseforsterkeren og sprayet inn i slangen mens vakuumpumpen gikk. Dette har jeg gjentatt 2-3 ganger til siden det ikke ble helt bra allerede etter første gangen, men nå lager bilene omternt samme "støy".

Siden vakuumpumpa ikke går lenger, kommer vel dette tipset litt for seint.
Men jeg tror jeg ville prøvd å demontere pumpa og se om det går an å bevege på den. Se om du kan få smurt den.
Er den ikke til å bevege på har den antagelig skåret seg, hvis ikke det er den elektriske motoren som har gitt opp.

Lykke til.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elias

Takk for tips, Boogie! Jeg løsnet slangen og sprayet WD-40 inn i den. Ingen umiddelbar virkning, får se når oljen har virket en stund. Jeg har kanskje mest tro på at den elektriske motoren eller en føler/trykkbryter (hvis det finnes) har tatt kvelden. Forbereder meg på å demontere pumpen. Andre tips mottas med takk!  :)

Elias

I dag ble vakumpumpen skrudd av bilen. Litt trangt og vanskelig, men fikk den da ut etterhvert. Skrudde selve luft/vakumpumpen fra hverandre og alt ser bra ut på innsiden. Elmotoren virker også når jeg kobler 12V direkte på motoren.  Den virker derimot IKKE når motoren får strøm via vakumbryteren/styreenheten (den største på bildet). Regner derfor med at vakumbryteren er gåen. Forespørsel om ny bryter er sendt til en forhandler i Tyskland.

Fortsettelse følger..

elektrolux

Veldig bra presentert med bilder etc.

Du er sikkert klar over at Enviro har alle deler til Elbil. Hvis ikke er du det nå. :)

Undersøk pris hos han også.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elias

#5
Ved forespørsel til Enviro fikk jeg til svar at de selger deler kun til kunder som har kjøpt bil hos dem. Min bil er ikke kjøpt hos dem, så jeg har henvendt meg via mail til forhandlere av styreenheten/pumpen i Tyskland og Frankrike. Har ikke fått svar fra dem ennå, men har derimot kommet i kontakt med en hyggelig, engelsktalende tysker som har en hel del deler til PSA-biler. Han hadde den rette delen, den ble bestilt og dukker forhåpentligvis opp i posten etterhvert.

Forresten , styreenheten og pumpen er av merket Pierburg. Link til siden hvor jeg fant delen: http://www.elektroauto-forum.de/  (ersatzteile)



elektrolux

Sitat fra: Elias på onsdag 14. mars 2007, klokken 16:50
Ved forespørsel til Enviro fikk jeg til svar at de selger deler kun til kunder som har kjøpt bil hos dem.

har derimot kommet i kontakt med en hyggelig, engelsktalende tysker som har en hel del deler til PSA-biler.

Forresten , styreenheten og pumpen er av merket Pierburg. Link til siden hvor jeg fant delen: http://www.elektroauto-forum.de/  (ersatzteile)




Underlig at Enviro etter å ha kjøpt opp nesten hele delelageret til PSA, fraskriver seg salg til alle som ikke har kjøpt bil via han. Høres ikke helt stuerent ut.

Ser ut til at vi må prøve å klare oss uten Enviro. Takk for link til alternativt delelager. Det kan uansett være greit å sammenligne prisene før kjøp også for eiere av biler solgt av Enviro .

Heldigvis har en kolege en bil Enviro for lenge siden solgte til Bergen. Dermed er deletilgang sikret. Dette med mindre Enviro kun selger til førstegangskjøpere, og at bilen må via Enviro ved videresalg for at en skal være sikret deletilgang. Noen som vet mer om dette?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Hei

Enviro elbilsalg, er som alle andre som driver butikk nødt til å gå med overskudd. De har funnet ut at i markedet for elbiler, er det folks usikkerheten rundt elbilene, teknologi og holdbarhet på deler/batterier som har vært det store usikkerhetsmomentet, all den stund dette er ny teknologi folk har liten erfaring med.

De har derfor valgt å legge seg på "den omvendte Gilette modellen", (der høvel nesten er gratis, mens blader er svindyrt). De selger altså bilene med en grei fortjeneste, men gir en ekstra sikkerhet for kundene ved at de kan få reparert eventuelle feil til greie priser. Dette synes jeg er en helt grei måte å gjøre det på, og noe vi ikke burde være sure for. 

Det er som du sier mulighet til å få deler fra andre steder, enten dyrt via BOS/Citroen Norge, eller på nettet via Tyskland. Flott at du har begynt en tråd for å samle dele-lenker :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Kan Enviro gjøre dette? Hvis de har varen tror jeg ikke de kan nekte noen å kjøpe den.

En bilimportør er forpliktet til å selge alt noen ber om, også verkstedhåndbøker og spesialverktøy.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Jeg tror faktisk ikke private bedrifter må selge til kunder de ikke ønsker å selge til, men korriger meg gjerne.
Det som er sikkert er at de selv kan bestemme prisen, så kan man ev. kreve å få kjøpt en vare til høyere pris enn andre selger den for.

Bilimportører er regulert av EU/EØS-direktiver og kan ikke sammenlignes med en bruktbilforhandler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#10
Det er supert at at det kommer pekere til alternative leverandører av deler på disse sidene. Vil det være mulig å få dette samlet i en et slags register, slik som elektrolux har begynt med, og at det ikke legges noe annet der enn slike lenker :)?.

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. mars 2007, klokken 21:40
Kan Enviro gjøre dette? Hvis de har varen tror jeg ikke de kan nekte noen å kjøpe den.

Ja dersom det er saklig grunn. Saklig grunn kan for eksempel være: at Enviro som seriøs bruktimportør føler ansvar for å hjelp de som har kjøpt bil hjennom dem, men ikke har kapasitet til å hjelpe andre uten at det går ut over de faste kundene.

Enviro opererer jo heller egentlig ikke som del forhandler, med de samme forpliktelser som en fabrikkrepresentant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. mars 2007, klokken 08:32

Heldigvis har en kolege en bil Enviro for lenge siden solgte til Bergen. Dermed er deletilgang sikret. Dette med mindre Enviro kun selger til førstegangskjøpere, og at bilen må via Enviro ved videresalg for at en skal være sikret deletilgang. Noen som vet mer om dette?


Jeg kjøpte en P106 for et år siden som opprinnelig kom fra Enviro. Snakket da med Sigmund om dette, og fikk til svar at billige deler opphørte ved videresalg. Men etter litt diskusjon gikk han med på at jeg skulle få beholde rettighetene allikevel.

Forøvrig kan nevnes at da jeg kjøpte min første bil kontaktet jeg Enviro. Ville gjerne ha en 5-dørs utgave. Dette hadde han ikke. Fikk tak i en Saxo privat. Synes allikevel det er urimelig at jeg får deler til normal pris for den ene bilen, og ikke den andre siden jeg hele tiden ønsket å handle fra Enviro, men at de ikke kunne levere det jeg ønsket!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Silkefot

Boogie, det dilemmaet hadde jeg også, bare at når jeg skulle kjøpe hadde de ikke biler med fire seter en gang! Stod et år på venteliste men måtte til slutt ha en bil og kjøpte en saxo privat. Et halvt år etter kunne de levere bil, men da var det jo litt sent...

Har ikke konfrontert Enviro med problemstillingen enda så vi får se den dagen jeg behøver hjelp...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

HHF

Jeg synes denne forskjellsbehandlingen er helt vanvittig og understreker bare hvor galt det går i monopolverdenen! Svineri, spør du meg!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Sitat fra: HHF på fredag 16. mars 2007, klokken 13:52
Jeg synes denne forskjellsbehandlingen er helt vanvittig og understreker bare hvor galt det går i monopolverdenen! Svineri, spør du meg!

Hvilke deler er det kun Enviro selger? Jeg trodde alle deler var tilgjengelig fra Peugeot og Citroen?
Jeg trodde også det fantes en rekke uorginale deler tilgjengelig til PSA-bilder?

Det eneste Enviro har "monopol" på er brukte PSA-bilder. Dette kun fordi ingen andre ønsker å selge disse bilene. -Det er svineri, spør du meg!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA