Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-kontroll

Startet av Elias, lørdag 10. mars 2007, klokken 21:21

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: Elias på fredag 09. mars 2007, klokken 12:47
Vakumpumpen til bremsekraftforsterkeren på min P106 har sluttet å virke :'(. Problemet oppsto da jeg bremset for å holde bremsene frie for rust og hindre treghet i mekanismen. Bilen hadde lite strøm igjen, ca 15%. Det gikk å bremse, men jeg måtte tråkke mye hardere på pedalen enn vanlig.

Tilbake til selve saken: Min nyanskaffede P106E sier også ganske høytlydt gnuuuuur når jeg slår på tenningen og etter en nedbremsing. Så det er vakumpumpa? Er slangen det snakkes om den som fremgår av dette bildet?

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Slangen som går inn på den sorte "klumpen", kalt bremseforsterker, er i andre enden tilkoblet vakumpumpen, og en "vakumstat" eller hva det nå kalles. Denne føler vakumet og starter vakumpumpen ved manglende vakum.

Har selv opplevt lekkasje i dette systemet, og la derfor inn en enveisventil til vakumpumpen. Dermed vil lekkasje i nevnte pumpe, ikke medføre tap av vakum, og stadig kjøring av nevnte pumpe.

Ofte kan systemet bli tettere ved å ta vakumslangen av bremseforsterkeren, og spraye noe godstoff ned slangen, mens tenning (og vakumpumpe) er på. Har selv brukt silikonspray, men andre typer kjemikalier kan være bedre egnet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Har tidligere snakket om en vakuumpumpepumpe som bråket mye.
Sprayet noe smørende ned i innsuget, og lyden dempet seg betraktelig.

Nå ser jeg etter et halvt år at årsaken antagelig var at membranen var ganske sliten. I løpet av siste uke gikk det hull, og bremseeffekten ble redusert betraktelig, samtidig som pumpen gikk hele tiden.

Ved bytte av membran fungerer alt normalt igjen, og bremseeffekten er igjen upåklagelig!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Tj

Boogie, fikk du tak i original membran eller laget du en?
Om du laget selv, hvilket materiale brukte du?
Tj
P106, 77000km

Boogie

Ingen av delene. Jeg hadde en ekstra pumpe stående, og brukte membranen fra denne, så vi er nok ikke helt ferdig med denne tråden. Skal se om det går å få tak i ny membran fra produsenten.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#35
Hvis du ikke får tak i membrand, har jeg hørt om folk som har laget et selv. Så åpne opp, og ta en titt da vel.

Og ikke glem å sette på en GUL hette på vakumføleren etterpå. De blå sprekker og lekkerpå  etter ca 5 år.

Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=509.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA