Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-kontroll

Startet av Elias, lørdag 10. mars 2007, klokken 21:21

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#15
Sitat fra: HHF på fredag 16. mars 2007, klokken 13:52
Jeg synes denne forskjellsbehandlingen er helt vanvittig og understreker bare hvor galt det går i monopolverdenen! Svineri, spør du meg!

Det er da ikke snakk om noe monopol. Til PSA finnes det 2 offisielle importører: Bertel O Steen og Citroen Norge.

At et annet firma (Enviro Elbilsalg) finner disse prisene for høye, og da velger å ta inn deler til sine kunder, for å sikre kundene en god oppfølging bør være helt greit. Firmaet er tross alt en bruktbil importør, med verksted, ikke et grossistfirma eller rekvisitabutikk. Men hvorfor Elbilsalg ikke ser det som forretningsmulighet å selge delene til eksterne kunder, til en fornuftig pris vet jeg ikke, kanskje på grunn av kapasitetsproblemer..

Det som derimot er trist er de/den som importerer elendige elbiler fra Frankrike og selger dem i Norge med god fortjeneste etter å ha avertert dem på finn.no. Etter salget blir de umulige å få tak i når det viser seg at motor er gåen, og batteriene defekt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

HHF

Det er nok riktigere å bruke et begrep som "monopollignende" marked - greit.

Er klar over at P og C også selger deler til PSA-el'ene og noen til og med billigere enn Enviro (ihvertfall om det ikke er elbil spesifikke deler). Det er imidlertid Enviro som sitter på det som kan kalles noe volum av deler til slike biler her i landet. Da er det naturligvis også her det er billigst og jeg kjøper jo helst deler der det er billigst, men betaler også gjerne for god service når det står på "menyen". Her har jeg forsåvidt opplevd Enviro som imøtekommende og raske til å ta bilen til rep, men jeg kjenner det skriker i meg hver gang jeg betaler mer enn andre for samme varen. Det liker jeg ikke og kommer aldri til å bli komfortabel med det. Et normalt marked er ikke slik og jeg kan ikke komme i tanker om noe tilsvarende på andre varer. At de som har kjøpt bil der synes dette er en grei ordning forstår jeg jo godt ...

Jeg har ikke noe problem med at Enviro gjør business - tvert imot - jeg håper det er lønnsomt også å drive i denne bransjen som er god for miljøet. Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Da kan vi vel konkludere med at vi er uenige....

Jeg synes praksisen til Enviro Elbilsalg er grei, all den stund det er stor usikkerhet rundt elbil-teknologien i bilene. Da er det viktig for kundene å betale litt mer for bilen, og få billigere deler, (som en liten forsikring). At noen velger å importere billige elbiler selv/ kjøpe biler som har vært solgt gjennom de offisielle kanalene, og så venter at de skal nyte godt av Enviros "forsikring" synes jeg både er litt drøyt og litt frekt. Jeg tror heller ikke du har fått deler veldig mye dyrere enn Enviros egne kunder.

Se på hva Ford gjorde. De solgte Think billig, men skrudde opp prisene noe vannvittig når folk kom tilbake med batterier og lader som ikke holdt mål. Er det noe man burde bruke krefter på å irritere seg over, så er det BOS, Citroen Norge og Ford, ikke Enviro Elbilsalg.

Lars

(For ordens-skyld vil jeg si at jeg i fjor valgte å kjøpe en Citroen Saxo av Enviro Elbilsalg AS. Dette gjorde jeg til ordinær pris på lik linje med andre kunder. Jeg vet jeg kunne kjøpt samme bil, billigere via andre kanaler i Frankrike, men valgte å kjøpe elbilen hos Enviro Elbilsalg for å nyte godt av den "totale pakken" med oppfølging og deler til rimelige priser som Enviro Elbilsalg gir, dersom det skulle vise seg å være nødvendig senere).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

HHF

Jepp, vi er uenige og jeg vil gjerne slippe å bli kalt frekk av den grunn!!!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Sitat fra: HHF på fredag 16. mars 2007, klokken 14:13
Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen.

Da må du reagere veldig ofte...

Det er normalt å behandle kunder bedre enn ikke-kunder.
Det er normalt å gi rabatter til gode kunder.
Det er normalt å underprise enkelte varer til gode kunder.
Det er normalt å bruke penger på å beholde gode kunder.

Gode kunder gir som regel flere gode kunder, derfor bruker man penger og ressurser på å gjøre kundene fornøyde.
En god kunde tjener man penger på over tid, å selge deler til selvkost tjener man ikke penger på -selv ikke over tid.

Du trenger ikke å like det, men slik fungerer nå et fritt marked.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HHF

Ja, jeg er en type med stor rettferdighetssans og reagerer på mye. Naiv? Mulig det, men ikke frekk!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Enviro har valgt å bruke penger på å subsidiere enkelte deler, slik at kundene deres skal finne det økonomisk forsvarlig å kjøpe brukt elbil hos de.
Det er ikke vanlig å selge deler til innkjøpspris eller selvkost så det må kunne kalles en subsidiering, eller tap av inntekter.

I realiteten gir Enviro rabatt til de som har brukt mye penger der  tidligere.
Å forvente den samme rabatten uten å har brukt mye penger der  tidligere er vel det Lars kaller "litt frekt".

Forventer du bonuspoeng fra flyselskapene uten å ha flydd med de?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HHF

Tror jeg velger å avstå fra denne debatten videre. De som vil forstå min mening om dette temaet her har forstått den og flisespikkerier utover dette har jeg ikke tid til. Livet er for kort til det. Gjentar bare at jeg forstår at de som har kjøpt der synes dette er en fremragende ide, mens det for oss andre, som også har brukt flerfoldige titusener der og anser oss for kunder i aller høyeste grad, mener det er en merkelig forretningspolitikk. Og for ordens skyld - jeg har da også diskutert dette med Sigmund og han og jeg er også enige om å være uenige om dette temaet.

Mvh HHF (som fortsatt forlanger å ikke bli kalt frekk (heller ikke lite) )   >:(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

EL CAR LØS

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. mars 2007, klokken 09:51
Hei

Enviro elbilsalg, er som alle andre som driver butikk nødt til å gå med overskudd. Lars

Humm???
Da er saken biff - Det er bare selger deler til "ALLE" da blir det god fortjeneste  ;D

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 16. mars 2007, klokken 14:09
Men hvorfor Elbilsalg ikke ser det som forretningsmulighet å selge delene til eksterne kunder, til en fornuftig pris vet jeg ikke, kanskje på grunn av kapasitetsproblemer..

Det som derimot er trist er de/den som importerer elendige elbiler fra Frankrike og selger dem i Norge med god fortjeneste etter å ha avertert dem på finn.no. Etter salget blir de umulige å få tak i når det viser seg at motor er gåen, og batteriene defekt.

Lars

Dette begynner å ligner A og B gjengen, og vi blir sannsynligvis aldri enige.

Det er ikke noe tvil at Enviro har meget å gjøre med sine egne biler dvs. at de også er av dårlig kvalitett  ::) eller er det fag engenskapene som er problemet her?

Når dette er sagt, så er det helt klart at Sigmund (Enviro) har virkelig stått på og hjelper sine egne kunder, noe som er helt rimelig.

Men jeg tror nok de må ha en bedre plan hvis kundene skal behandles riktig og "fair" og er det slikk at egne kunder også merker at det er stor press på verkstedet og at feil kan oppstå er helt naturlig, men når kunder ber om å utføre service og ettersyn av evt feil og ting blir ikke gjort og senere oppstår en feil da syns jeg at de har et mangel i systemet og er også rimelig at de er åpen til kommentar fra kundene sine og ta dem på alvor, ikke bare henviser dem til andre etc..

Det er tross alt det de lever av eller  ???  men her ser det helt annerledes, det er kundene som "overlever" at Enviro kan betjene oss?

Hvis man tror at fordi man er "egen" kunde er automatisk safe så er det kanskje en feil følelse, den dagen det skjer med dere vil dere merker presset også, bare håper jeg tar feil "igjen"  :-X

hens

Slutt med skittkastingen omkring Enviro.

Ved å være restriktive på å selge billig til andre, kan de sikre de som har kjøpt bil av dem en sikker tilgang på deler.
Delene til elbil er en begrenset ressurs, og jeg ser det positivt at de  tar vare på sine egne kunder. Så får heller de som importerer billig selv sitte med skjegget i postkassen når det tar slutt.

Det er alltid penger å tjene  på å importere selv, og det er en risiko.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Boogie

Vil nok si meg enig med tidligere uttalelse om at vi i utgangspunktet er kunder alle sammen!!!

Jeg kjenner ikke til noen andre bilforhandlere/merkeverksteder som binder kundene sine på den måten Enviro gjør.

For noen få år siden var det mye diskusjon rundt privatimporterte fosilbiler som merkeverkstedene ikke ville håndtere.
Dette måtte de faktisk gå tilbake på, og alle måtte tas imot som likeverdige kunder.

Jeg trodde ikke at det var om å gjøre å ha så få kunder som mulig. Markedet her er i utgangspunktet lite, og ingen skal fortelle meg at Enviro ikke tjener penger på deler og service til sine "trofaste" kunder.
De driver ikke veldedighet.

Men når det er sagt så er vi også evig taknemlig for at vi har Envro. Uten dem ville vi ikke hatt så mange elbiler på veiene som vi har.

Men det vi kunne tenkt oss var at alle elbileiere ble behandlet likt. Enviro får nok solgt sine biler i fremtiden også selv om prisen for "gode" kunder gikk litt opp, og kansje litt ned for fremtidige gode kunder.

Dette regner jeg også ville bli mye enklere for Enviro selv som nå opererer med minst to prislister...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

EL CAR LØS

Sitat fra: hens på fredag 16. mars 2007, klokken 17:50
Slutt med skittkastingen omkring Enviro.

Jeg driver ikke med skittkasting, men tror jeg kjenner "Enviro" org bedre enn deg!

Ikke misførtår meg, jeg har "Stor" respekt for Sigmund, jeg syns han er en rollefigur, meget livs erfarn og en meget stor ressurs innen flere felt. Jeg har meget gode miner med Sigmund og "Enviro" både som tidligere ansatt og venn, men desverre som alt også mange dårlige.

Hvis Sigmund i morgen ringt og sagt at det var problemer og trengte hjelp, så ville jeg stilt opp. Det kan høres dumt men det skyldes at jeg det jeg er og det vet Sigmund godt hva jeg snakker om.
                         "Nå (hens) ikke, tro at jeg søker om jobb. Har en fast og interessant jobb" ;)

Når jeg skriver det jeg skriver er ikke i utganspuktet for å skade "Enviro" eller Sigmund, men allikevel kan ting diskuteres selv om jeg enten er u/enig med Sigmund og måte "Enviro org" drives. Derfor har vi et "Forum", når det er sagt så er det helt klart at
vi har ansvar for å holde oss til riktige "opplysninger" fordi enkelte ting kan oppfates feil.

Vi mennesker er forskjellige fra hverandre "takk gud for det", og vi lever den veien "path" vi velger oss.
Jeg velger den jeg gjør og vet at hadde jeg trengt hjelp fra Sigmund, så hadde jeg trolig fått det selv om jeg ofte er uenig med ting han gjør eller har gjort, men også kommentere og sier i fra om de gode.

At ham slitter og står på, det er korrekt, har ikke sett maken på lenge fra en som er så entusiastisk om sitt prosjekt, elbil er hans barnet og jeg håper det ordner seg for Enviro, selv om det ser ut som det går bra, så er det ikke noe tvil at bedre er bedre, eller?


El rayo

Sitat fra: Boogie på fredag 16. mars 2007, klokken 17:57
Jeg kjenner ikke til noen andre bilforhandlere/merkeverksteder som binder kundene sine på den måten
Da har du fulgt dårlig med, Boogie. Det er helt vanlig at store importører "nekter" å serve/selge deler til privatimporterte biler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. mars 2007, klokken 22:17

Da har du fulgt dårlig med, Boogie. Det er helt vanlig at store importører "nekter" å serve/selge deler til privatimporterte biler.

Det er mulig, men jeg husker ihvertfall at både Volkswagen/Audi og Volvo holdt igjen så lenge de kunne, men tilslutt ble bedt om at alle skulle behandles likt uansett. Hvem som gav denne beskjeden vet jeg desverre ikke.

En helt annen ting er garantier osv. De gjelder normalt ikke ved overførsel/import fra et land til et annet.

Jeg kjøpte en Volvo i Sverige fra Volvo i Gøteborg rundt denne tiden, og mitt lokale Volvo verksted tok meg imot uten noen problemer.
Et år tidligere da jeg hadde planer om å ta inn denne bilen ville de ikke høre om den!!

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Jeg vil også framheve at Sigmund til tross for rare uttaleser om at han ikke vil hjelpe andre enn egne kunder, alltid har stillt opp på når det trenges deler til Stavanger.

På lik linje med Sigmund så plages jeg over de kostnadene PSA og til dels Think kunder risikerer ved problemer, og forsøker å holde gang på bilene som finnes her i distriktet.

Selv driver jeg på hobbybasis, rett og slett fordi dette er interresant, og har ikke behov for å leve av dette. Ofte er det batteriet som lager kluss, og skal en være sikret en holdbar reperasjon, må alle blokkene gjennom en omfattende testprosedyre for å luke ut de som ikke har gode utsikter.

Som på alle områder er det ikke hele laderen, eller hele motoren eller hele batteriet som ryker når noe går galt, og ved å bruke litt ektra tid, og ved hjelp av hverandre, bl.a. på dette forumet kan bilene holdes i gang for helt andre kostnader enn det Citroen og spesielt Peugeot vil ha oss til å tro.

Denne servicen mener jeg er med på å holde flere biler på veiene, holde interressen for bilene ved like, samt sikre at bilene oppretholder en viss verdi.

Dersom det virkelig var slik at alle biler må innom Enviro for å sikre seg tilgang til deler for fornuftige priser, ville vi vært i en situasjon der bilene var verdiløse etter kjøp. Dette kan ikke være gunstig for Enviro heller. Ingen ønsker å kjøpe noe som ikke har en annenhåndsverdi. Vi liker å tro at vi har investert  i noe som kan realiseres tilbake til kontanter i neste omgang.

Tror derfor det er behov for noen slike Reodor felgen typer som meg og andre her på forumet som sammen med Sigmund holder bilene i drift, ellers blir disse fantastiske bilene parkert grunnet ulønnsome driftskostnader.

Det er også viktig at de bilene som tross alle forsøk på gjennoppliving, ikke er lønnsomme å sette tilbake på veien, blir brukt som donorbiler. Oppfordrer derfor alle til å huske på at en defekt del eller bil, er en resurs for en annen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA