Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kø på Lillehammer ? i påske trafikken.

Startet av Kvikken, lørdag 12. april 2014, klokken 11:56

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg har lest at det er skadelig for batteriet å lade ofte til 100% samt at det skal være skadelig at den ofte står fulladet? Stemmer dette og hva er konsekvensen og årsaken?

I tillegg, hvor skadelig er det å hurtiglade?

Jeg lader ofte til 100% over natten (spesielt i vinter) da jeg ikke har lademuligheter på jobb og det gir meg rom til litt mer innfallsskjøring fremfor å bare dra hjem igjen etter jobb.

Er det mer skadelig at jeg lader hver dag til 100% enn at jeg lader fast til 80% og hurtiglader ved innfallskjøring? (større ulempe på sistnevnte).

gbzdoc

#1
Du skal ikke være redd for å lade til 100% så lenge du ikke lar bilen stå flere dager ferdig ladet. Høres ut som din lading er rimelig lik min, og jeg har fortsatt 98,9% SOC etter snart 2,5 år og over 30.000 km på telleren.

Men jeg lader f.eks. aldri til 100% på fredag om neste tur trolig er først på mandag.

Hurtiglading skal du heller ikke frylte, men det er vel ikke anbefalt å belage seg på det i det daglige. Det Nissan fraråder er hurtiglading flere ganger om dagen, men jeg har flere ganger hirtigladet tre ganger på langtur uten at det har påvirket SOC foreløpig.

Det er viktig at batteriet ikke blir for varmt, noe det kan bli med kombinasjonen motorvei og gjentatt hurtiglading. Men heldigvis er temperaturene i Norge veldig ideele for elbil batteriene og leveriden.

Bilen bør forøvrig heller ikke topplades fra høy SOC for ofte, så vent med å plugge inn til du har brukt minst 20% av batteriet. Og ikke la den stå lenge med veldig lite strøm, da bør du plugge den i så fort du har anledning.

Ladetimeren kan være til stor hjelp dersom bruken er liten i f.eks. helgen.


LeafSwe

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 02. april 2014, klokken 06:43
og jeg har fortsatt 98,9% SOC etter snart 2,5 år og over 30.000 km på telleren.

So you have 277-278 GIDs on a 100% charge? Do you have the p3227 update?

My Leaf(26month 37000km) have 257gids on full charge, droped rapidly after p3227 update :-/
3P+
3SR+

fws

Jeg kan jo legge til at Nissan har lagt inn en sikkerhetsmargin de også. Man får ikke ladet opp til mer enn ca. 90% av batteriets egentlige kapasitet. Så vi får presset batteriet til maks uansett, men det er ikke dumt å følge "kjørereglene" som Gbzdoc skriver over.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Allman

Hei,

Jeg antar det er greit med 100% parkert i ca. 8-16 timer, men etter det bør man kjøre eller sette på varme/kjøling. Bør ikke stå flere dager med 100%. Samme gjelder lavt nivå: bør ikke stå for lenge under 20%.

Leste her på forumet at hurtiglading flere ganger samme dag er greit. Hvis jeg forstår det riktig er det daglig hurtiglading som frarådes.

Kjørte selv ca. 252 km i februar med 3 hurtigladinger samme dag (tur: 30 min, destinasjon: 20 min og på retur: 30 min). Detaljer: startet med 100%, mesteparten motorvei i 80-110 km/h, ca. -5 Celsius, pigg, OK føre, varme på, kun fører, ingen last. Hadde det travelt så forbruket var noe høyere enn vanlig. ECO av ved forbikjøringer, ellers på. Brake modus / regenerering ved behov (istedenfor bremsing og mot slutten av "store" nedoverbakker).

Etter hvert som temperatur på batteriet økte (pga. konstant høy fart og hurtiglading) fikk jeg mer ut av de siste to hurtigladingene kontra den første. Batteritemperatur lå til slutt ca. i midten (5 streker) - og jeg opplevde gunstigere forbruk med "lunken" (varm?) vs. kald batteripakke; men det kan også være pga. at retur var etter 22:00, dvs. lite trafikk => jevn fart => OK forbruk. Apropos det, nok en viktig faktor: ujevn kjøring = rekkeviddedreper de-luxe, særlig på motorvei. Best når man har god fart / moment og klarer seg med 10-20 kW, men dette oppdager de fleste etter hvert som de blir kjent med bilen.

Merk: dette er antakelser / synsing, jeg har ingen referanser eller konkret info som støtter påstandene.  ::)

Allman

Kvikken

#5
Takker da fikk jeg verdifulle inspill.

Jeg har faktisk noen helger hatt den stående på 100% tilkoblet lader så her skal jeg endre rutinene med en gang.

I vinter var jeg også bortreist i nesten 2 uker hvor jeg lot den stå tilkoblet laderen, men det bør jeg altså ikke gjøre? Så det betyr at hvis jeg skal reise på feire uten elbilen så bør jeg sette den fra meg med 50% batterikapasitet uten å være tilkoblet lader?

Kan jeg ha skadet noe i vinterferien når den stod fulladet i garasjen hjemme? Synes det er rart BNH ikke informerte meg om slike viktige ting når jeg hentet den.

gbzdoc


Sitat fra: LeafSwe på onsdag 02. april 2014, klokken 08:32
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 02. april 2014, klokken 06:43
og jeg har fortsatt 98,9% SOC etter snart 2,5 år og over 30.000 km på telleren.

So you have 277-278 GIDs on a 100% charge? Do you have the p3227 update?

My Leaf(26month 37000km) have 257gids on full charge, droped rapidly after p3227 update :-/

I don't have Leaf Spy, I have the "good old" hardware based SOC meter with cable and display. It's only able to show me SOC in percent, not GIDs and other battery info. (It can tell power usage and other info, but no battery healt related info.)

I have used it in many Leafs, both new and used. My car has been showing 98,9 and even up to 99,2 % SOC depending on the conditions since I got the meeter two years ago.

Other cars I've teted it on have showed between 96% to 99,4%. 96% was on a brand new "loaner" from BNH.

jsa061

Det er knapt noen forskjell på å hurtigglade eller lade på vanlig måte med tanke på batterislitasje. Ref denne artikkelen:

http://ecomento.com/2014/03/18/dc-fast-charging-electric-car-wont-unnecessarily-damage-battery/

jkirkebo

Sitat fra: glennha på onsdag 02. april 2014, klokken 10:57
I vinter var jeg også bortreist i nesten 2 uker hvor jeg lot den stå tilkoblet laderen, men det bør jeg altså ikke gjøre? Så det betyr at hvis jeg skal reise på feire uten elbilen så bør jeg sette den fra meg med 50% batterikapasitet uten å være tilkoblet lader?

Det er det absolutt beste du kan gjøre ja. Ikke bare for batterilevetid, men da er jo f.eks risikoen for feil pga. lynnedslag i strømnettet også mer eller mindre borte. Mange anbefaler jo at man drar ut f.eks TVen om man er bortreist på tider der tordenvær kan forekomme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Takk, da skal jeg følge disse retningslinjene. Helger blir noe usikkert da jeg ikke alltid vet om jeg må ut å kjøre tidlig en lørdag eller ei, men jeg kan uansett la den stå på 80% til lørdag.

MindViruz

Sett ladetimer fra kl 00:00 til kl 00:00 med 80% hver dag. Slå av lang levetidsmodus i menyen.

Da lader den alltid til 80%. Hvis du trykker på knappen for direktelading til venstre for rattet, eller start lading på telefonen blir ladetimeren deaktivert og dermed lader den til 100%.

Jeg synes dette er praktisk ihvertfall :)

Kvikken

Stemmer, husker det når du nevner det og tror jeg gjør det slik fremover :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA