Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Åre

Startet av Ole Hoff, lørdag 12. april 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

Ole Hoff

Hei har blitt den heldig eier av en nesten ubrukt Buddy 2007 modell kun kjørt 2000 km  8)
Når jeg hente den var bilen helt død, fikk den hjem og plugget i laderen men den bare ula !

Så da var det frem med multimetret og sjekke batteriene alle lå på rundt 5v, så da gravde jeg frem 3 stk. 8 amp. ladere av god Biltema kvalitet... , koblet fra batterier og overvåknings kablene fra CC ladet dem opp i par fikk dem opp på rund 11,5 v og koblet alt tilbake.

Koblet nå til original laderen og den var nå fornøyd og startet ladningen, dagen etter lyste laderen grønt og jeg kunne måle 76v fra batteripakken.

Stor fornøyd med resultatet satte jeg nøkkelen i tenningen og vred om teningen og det ble liv i displayet, testet lys, blinklys, vifte, vindusviskere, dieselvarmer, radio og tuta å alt virket ! men så kom nedturen tråkket inn gassen og ingen ting skjedde  :'(

Har nå lest alt jeg kan komme over av info og el-diagrammer på nettet, så nå er jeg nesten ekspert på Buddy men etter mange timer med feilsøking og resetting av CC har jeg ikke blitt noe klokere på hvorfor den ikke vil flytte på seg !

Har sjekket kablingen og bryterne til bremsepedal, håndbrekk , gasspedal, kontaktoren  og at ledningene på batteriene er koblet riktig, med MC får ikke noe strøm ???

Det eneste som jeg har lagt merke til er at det lyser grønt i Eco metret noe det ikke skal gjøre tror jeg?
er det noen her som har noen tips?










Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Gronbjerg

Hej Ole

Tillykke med din nye Buddy, som jeg tror du bliver glad for (når du får den igang :-) )
Jeg så den godt til salg, men du fik den før mig :-)

Mit gæt er at den får fejlsignal fra speederen!
Det vil sige måske hænger speeder-pedalen lidt eller også er der noget galt med pot-meteret!

Hvis der bliver trykket på speederen imens du sætter tænding på må den ikke køre før du har haft sluppet speederen.

Prøv evt. at trække speederen tilbage manuelt idet du sætter tænding på for at se om du "slipper af" med den grønne lampe i ECO meteret.

Lykke til.

Andreas
Whisper II, Kewet Eljet 2, Kewet Eljet 3, Kewet Citijet 5's, Kewet Citi-van's, Buddy Cab, Buddy M9, Mini-EL, M-Car (Merrild), Citroen AX Electrique

Elektrojuks

Prøv å skru på tenningen da skal du høre et rele slå til bak. 

Hvis ikke du hører denne er det sikkert motorkontrolleren din som har brent opp.  Dette er ikke uvanlig at motorkontrolleren er brent når man kjøper billige Buddyer med "bare" dårlige batterier.  Dårlige batterier gir høye strømmer og resulterer ofte i brent motorkontroller.

Hilsen Elektrojuks
Think 2003 - Buddy 2008

Ole Hoff

#3
Tusen takk for hyggelige og bra svar !

Skal gå ut og sjekke gasspedalen en gang til , men jeg har brukt Ohm meter på den og den gir 0 ohm når den ikke er trykket på og når jeg trykker pedalen inn får jeg riktige verdier i mitt ohm meter så tror ikke det er det som er galt og bilen er jo nesten ikke brukt så den er nokk ikke så sliten.

Når det gjelder MC'n så er jeg mer usikker, det store relet bak i motor styrings boksen slår ikke inn når jeg skru på tenningen, har målt med  voltmeter og burde vel få et høyt signal fra CC'n på pinne 1 uansett om mc er defekt eller ok  ? 



og et lite spørsmål til er dette riktig el-diagram for min bil ?? (oppdatering: den er ikke helt riktig)



Ole
Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Elektrojuks

Hvordan går det?
Tror du må forsone deg med tanken at du må ha nye batterier til 30k og ny motorkontroller til 5k.
Think 2003 - Buddy 2008

Ole Hoff

Er fortsatt ikke så sikker på at jeg må ha nye batterier enda og heller ikke Motorkontroller , skrudde bilen nesten i småbiter i dag :) målt alle batteriene vær for seg etter at lys radio og kupe vifte har stått på i 40 minutter.
alle batteriene viste mellom 12,5 til 12,7 så det er vel noen Km igjen i dem. det lille 12 volts batteriet bak i bilen måler 12.8v.

Gravde meg inn til gasspedalen og koblet til multimetret på bryteren den viste brudd når gasspedalen ikke var påvirket og kortslutning når jeg tråkket den inn, dobbelt sjekket håndbrekk bryteren og den er også ok.

Så nå har jeg skrud ut MC'n og åpnet den opp, ingen brente komponenter og alle transistoren er ok etter måling, jeg vet at det ikke er 100 % sikkert men de fleste transistorene av denne typen kortslutter når de er defekte.

har reparert mye PA forsterkere og andre elektroniske duppeditter for 100 år siden så er lit rusten på feilsøking :)

MC er Curtis 1274 -7401 etter hva jeg kan se ut fra el-diagrammet så skal den ha 72v styre strøm, er dette korrekt ? har ikke veldig lyst til og finne ut at den ikke er det med et kjempesmell !

er det noen som vet hvordan jeg kan få koblet den opp for å se om det er liv i den ??

Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy


Ole Hoff

Supert takker for tipset skal sjekke dette i morgen :)

JP4 Plug Contact - Description

JP4-1 - Motorcontrolle ON / OFF input (K3-COM), +72 V
JP4-2 - Motorcontrolle ON / OFF output
JP4-3 - CUT-OFF input relay (K4-COM), +12 V
JP4-4 - JP4-5 - CUT-OFF relay output (K4-Normal Closed) opens when capacity = 0% or speed> 100km / h
JP4-6 - forward / reverse switch input, reverse = 12V
JP4-7 - Stop signal input drive, = 12V, the charger is switched druchage
JP4-8 - encoding PIN
JP4-9 - ignition switched on, drive = 12V
JP4-10 - Car GND, tubular steel frame
JP4-11 - 12V battery +
JP4-12 - 12V battery -

Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

espenel

Har akkurat samme bil og motorcontroler. Har byttet alle Mosfets i min, oppgradert fra 55A til 120A og har kjøleribbe jeg vil montere, slik den er montert er den uten kjøling. Hadde vel vært like greit å koble bort hele carcontrolleren , den tukler med trottle potmeter signalet og begrenser vel topphastighet og kutter strømmen uten å forklare hvorfor.  Kan du montere en last i form av en 500w arbeidslys feks for å se om det kommer strøm fra controlleren ved gasspådrag ? Er vel bare motoren igjen du ikke har testet ?

Ole Hoff

EUREKA nå har jeg vært på min første kjøre tur !!

I dag vare det ut tidlig og forske videre på problemet, startet med og jekke opp bakhjulene så bilen ikke skulle stikke av mens jeg tukla med styresignalene til Motor kontrollen, fjernet 10A sikringen og koblet +72 v inn på denne for og få liv i motor kontrolleren, fikk det store releet til og slå inn og det ble liv i motor kontrolleren blinket gult 5 + 2 blink. Koblet så + 72V til på inngang  10 (forward), trykket forsiktig inn gasspedalen da ble det fart i sakene gitt !

ok så nå viste jeg at det ikke var noe galt med motor kontrolleren, koblet fra minus kabelen fra batteriet under sete, og  minus kabelen på styrestrøms batteriet bak i bilen,  så begynte jeg og følge den røde kabelen som går fra 10 A sikringen  over  motor kontrolleren. Den ender opp  i JP3 -10 - Forward / reverse input relay, og der var det jo ikke noe strøm når jeg har målt tidligere, tok en titt til på hvor car controllern burde få strøm inn +72v det mest sannsynlige jeg fant var (JP3 -7 - battery monitoring system GND start point for 72V) følget den ledningen videre til et rele som er montert bak på sikrings holderen helt til høyre (se bildet under). dette releet var det +72 v  inn på men ikke ut , så jeg ga det et par slag med skrutrekkeren, og jaggu kobla motor kontrolleren inn.

Så nå er bilen skrudd sammen igjen og kjørt litt med og det var utrolig moro :)

Skal ta meg en tur på biltema og se om ikke de har et sånt rele nå.

Så takker for alle gode tips  selv om de ikke var riktige så var de god motivasjon for og jobbe videre :)


Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Sirka

Godt jobbet! Grattis med ny bil - og jeg ser du har verktøykassa i orden ... :-)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Ole Hoff

He he den var bra SIRKA gaffatape og WD40 er to uunnværlige ting for hobby mekanikerne !

Fant et passende rele på Biltema til kr 39,90.- så da har buddy'n kostet meg 10.039,90 pluss ca. 10 timer med grubling.

Har kjørt en tur på Jeløya nå med en liten stopp på Kiwi for å kjøpe Øl, det er også en uunnværlig ting i verktøys kassa til en hobby mekker  :)

kjørt 19 Km med mange bratte oppoverbakker (40 km maks) og like mange nedover og når jeg parkerte sto måleren på 50% så vil tro at den batteripakken holder en stund til.?

Til Espenel  etter testen i dag så fant jeg ut av at gasspedalen er direkte koblet til motor kontrollen og hastighets begrensningen ligger i den, når jeg hadde den koblet opp uten car controllern og den sto på bukker ga jeg full gass og speedometeret stoppet på 85 km.Kjøle ribber er nok ikke så dumt men husk på at aluminium boksen som den er skrudd fast i fungerer ganske greit som kjøle ribbe.

P.s.. Kjøpte også en støymatte  på biltema og limte den fast under platen i bagasje rommet og det hjalp mye på støyen i kupen.







Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Ole Hoff

Er faktisk en liten ting til som ikke virker og det er Eco metret det lyser grønt når jeg ikke kjører og er mørkt når jeg kjører, noen forslag?
Buddy 2007 - km 1960
Moss - Jeløy

Elektrojuks

Think 2003 - Buddy 2008

RoadRunner

Sitat fra: Elektrojuks på søndag 06. april 2014, klokken 11:52
Gratulerer.  :)
+1!!
Glad-historie dette :-)! Du har tydeligvis greie på å følge ledninger og skjønne sammenhengene! Og så bra at batteri-pakken er intakt. Uvanlig heldig vil jeg si.

Et tips; hvis du mangler taklys og fjernlys, så er det en feil i CarController. Du hører normalt releet slå til når du kobler til CC. Dette er et potensielt symptom på rygge-problem. Du kan se mer detaljer på linken i signaturen under for Kewet-5.
Og hvis du holder deg unna "rødlys-kjøring" så varer batteriene dine lenger enn hvis du tyner de maksimalt:-).
Lykke til med kjøringa!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA