Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Talestyring

Startet av MyTess, fredag 11. april 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

MyTess

Ja, det er nok en mulighet. Jeg tenkte at siden kabelen allerede ligger der, og kun trenger en stikkontakt i enden ville det være billigst å gjennomføre. Dersom elektrikeren skal strekke ledninger etc blir det nok dyrere, så derfor lurte jeg på en rimelig løsning med skjøteledning.

Olatho

Om du selv legger rør - og evt trekker kabel (med riktig dimensjon osv) trenger bare elektriker å koble den til. Det tar ikke mange minuttene.

cra

Svaret på om du kan sette på "enden" igjen på skjøteledning mener jeg er ja. Man kan bytte kontakter og brytere på løse ledninger (lampetter, skjøteledninger osv) som ikke er ment for fast instalasjon selv. I ditt tilfelle blir det da kanskje "gråsone", siden du nakker om å installere den "fast".

Tror det beste er som nevnt å legge skikkelig kabel i røret og sette opp stolpe med kontakta i. Da har du et skikkelig opplegg som du ikek får noe trøbbel med seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Er rimelig sikker på at en skjøteledning gjennom et rør ikke er lov.
Vet at det i alle fall ikke er lov å klippe av et støpsel på f.eks en fryser, føre kabelen gjennom veggen og så sette på støpsel på ledningen igjen før den kobles i en stikkontakt.
Ledningen skal kunne fjernes uten bruk av verktøy.

Sikkert noen med mere peiling enn meg som kan bekrefte/avkrefte antagelsen min.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

MyTess

Ser ut til at blått stikk 1.5m over bakken og blå skjøteledning fra biltema, liggende over plenen, som blir billigste lovlige løsning...:)

jkirkebo

Sitat fra: MyTess på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:52
Ser ut til at blått stikk 1.5m over bakken og blå skjøteledning fra biltema, liggende over plenen, som blir billigste lovlige løsning...:)

Biltema har bare 16A utgavene, skal du bruke disse? I så fall vil du trenge en adapter fra 1-fase 16A han til 1-fase 32A hun da blått UMC adapter er 32A (mao. fysisk større).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ELbilist1

Har du mulighet for å gå igjennom husveggen?
Da ville jeg satt boks der, koblet en ny kabel til parkering 2 x 6
og en tynn 2 x 2,5 til en utekontakt på huset.
I andre enden (parkeringa) ville jeg satt opp en stolpe,
kan kjøpes eller lages...
Satt opp både 32A og utestikk SHUKO her.
Kabel etc, kan du sjekke på Elektroimportoren.no
Prisene er ikke så gale der...

Med vennlig hilsen....
:) Ren nytelse, hvær dag!

Griffel

Sitat fra: MyTess på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:52
Ser ut til at blått stikk 1.5m over bakken og blå skjøteledning fra biltema, liggende over plenen, som blir billigste lovlige løsning...:)

DSB:
Sitat
    Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger,.........
    Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluft.
    Skjøteledninger som brukes der barn ferdes bør ha barnevern.
    ..
Ikke  bruk skjøteledninger eller forgrener som en permanent tilkopling eller forlengelse av det eksisterende elektriske anlegget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:09
Sitat fra: MyTess på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:52
Ser ut til at blått stikk 1.5m over bakken og blå skjøteledning fra biltema, liggende over plenen, som blir billigste lovlige løsning...:)

DSB:
Sitat
    Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger,.........
    Ikke legg skjøteledning fra rom til rom. Unngå også å legge skjøteledning inne fra huset og ut i friluft.
    Skjøteledninger som brukes der barn ferdes bør ha barnevern.
    ..
Ikke  bruk skjøteledninger eller forgrener som en permanent tilkopling eller forlengelse av det eksisterende elektriske anlegget.

Nå er det nok ikke 32A skjøteledning med CEE stikk og kraftig gummikabel som DSB først og fremst tenker på her, men schuko-skjøteledninger av relativt ymse kvalitet. Dessuten mye myntet på eldre hus (rom til rom eller ut er uproblematisk om alle kurser har jordfeilbryter). Så om man vet hva man gjør kan man bruke skjøteledning til lading uten at det blir en sikkerhetsrisiko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#24
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:03
om man vet hva man gjør kan man bruke skjøteledning til lading uten at det blir en sikkerhetsrisiko.
Ja, i et hvertfall en moderat sikkerhetsrisiko. Alikevell blir det feil, som her, å anbefale skjøteledning som en permanent løsning.
CEE stikk har ikke barneværn så sørg for at den befinner seg utenfor rekkevidd for barn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MyTess

Dette er en midlertidig løsning, og det kommer en elektriker på mandag for å se nærmere på det. Vi får se hva han sier.

Og mens jeg har sånne flinke folk her, så lurer jeg inn ett ekstra spørsmål:)

På inntakskabelen til strømmen på huset, kan jeg lese at det står:
00199      x    mkt     cables    x     PFXP     4    G     16     1KV.

Hvis vi ikke tar hensyn til hva trafo etc i området tåler, så lurte jeg på om det f.eks kan oppgraderes til 3x63, uten å oppgradere inntakskabelen?

Hovedsikringen min er pr idag på 40 A, og på måleren står det
"Måler for trefase 3-leder nett
ZFD 120A Ser53 F03
3x230v
r53: 2Wh/imp"

Mulig måleren med denne teksten også må byttes hvis det legges inn mer strøm?

Leif1

Kabelen din skal nå holde for 63A etter mitt enkle hode.
Samme som min det tror jeg. Og der er det 63A inntakssikring.

Konvertitt fra S til X

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på søndag 19. oktober 2014, klokken 00:13
Kabelen din skal nå holde for 63A etter mitt enkle hode.
Samme som min det tror jeg. Og der er det 63A inntakssikring.

I rpinsippet ja, men det forutsetter nok at kabelen ikke går inne i isolert vegg om jeg ikke tar feil. En gjennomføring utenfra og inn rett gjennom isolert vegg er normalt ok, men ikke forlengning inne i isolert vegg. I så fall er det mulig at 56A er maks. Men elektrikeren har tabellene for dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MyTess

Det var jo godt å høre, så da er jeg godt rigget for å utvide. Kabelen går rett inn til skap, og ikke gjennom noe isolert vegg annet enn ytterveggen.

Ja, måleren er relativt ny, så det er fint å slippe bytte av den:)

Nå lurer jeg bare på om jeg nå betale hafslund får å få mer strøm. Skulle tro de har dimensjonert nok i Oslo? Noen som har erfaring med evt kostander rundt dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA