Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Talestyring

Startet av MyTess, fredag 11. april 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

MyTess

I forbindelse med en drenering nylig ble det utvendige massasjebadet frakoblet.

Badet hadde en kabel som gikk direkte fra sikringsskapet. Tror det er et krav om at det skal kobles direkte?

Nå gjenstår det mye arbeid i hagen, og det er derfor ingen umiddelbar plan om å koble badet opp igjen.

Tanken var å sette enkel eller dobbel utvendig stikk-kontakt.

Som dere ser av bildet er det ikke akkurat rocket-science å gjøre det, men er det lov?

Hva slag stikkkontakt bør jeg isåfall bruke?

På kabelen står det 2x6/6mm2 og er koblet direkte i sikringsskapet med 16A. Se vedlagte bilder.

JohanH

Er du ikke elektriker så er det ikke lov.

sn0le

Det er lov å sette utvendig stikk, men kun om du er elektriker.
Gjør du det selv så bryter du loven.
I grunn ikke så vanskelig å gjøre, men skulle det oppstå brann pga kontakten
så kan du havne i trøbbel med forsikringsselskapet ditt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

MyTess

Jeg er ikke elektriker, men tar gjerne tips om noen kan anbefale noen som er villig til å ta en sånn jobb i Oslo?

Hva bør det koste? Og hva slags stikk kan jeg montere her?

sn0le

Du kan sette opp vanlig huskontakt (Schuko), enten enkel eller dobbel, eller du kan sette opp blå 230V industrikontakt.
Hva du bør velge er avhengig av hva du skal bruke den til.
Gressklippere f.eks har neppe industrikontakt. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 19:29
Du kan sette opp vanlig huskontakt (Schuko), enten enkel eller dobbel, eller du kan sette opp blå 230V industrikontakt.
Det kan være vanskelig å koble en 6mm2 ledning til en Schoko. På enkelte typer ikke mulig. Så bør en også tenke på høyde over bakken.
1, 5m.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

@Griffel:
Det er sant. I verste fall, med en dobbel påvegg (sprutsikker) Schuko så må man evt trappe ned tverrsnittet med wago eller tilsvarende.
Usikker på om 2,5mm2 passer i wago for 6mm2, men det finnes andre alternativer.
Så lenge sikring er 16A så er 2,5mm2 lovlig.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:29
Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 19:29
Det kan være vanskelig å koble en 6mm2 ledning til en Schoko. På enkelte typer ikke mulig. Så bør en også tenke på høyde over bakken.
1, 5m.

Høydekravet omgås vel greit ved å velge et stikk med lås. Tverrsnitt kan gjøres om i en vanntett koblingsboks over stikket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Jeg ville montert en blå industrikontakt 1,5m opp på veggen.
Alternativt en Saltobox eller KEBA box m/fastmontert kabel for lading av din Tesla.
Vi kan skaffe elektriker om dette er på Østlandet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

Dette var kanskje tilstrekklig med råd til at noen får meg seg at selv ting som i utgangspunktet ser tilsynelatended veldig enkelt ut bør overlates til elektrikker.

(I tillegg til at en altså ikke har lov å gjøre slik selv)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:45
Jeg ville montert en blå industrikontakt 1,5m opp på veggen.
Alternativt en Saltobox eller KEBA box m/fastmontert kabel for lading av din Tesla.
Vi kan skaffe elektriker om dette er på Østlandet.

Ja, hvis kontakten skal brukes til lading av Tesla er det bare å sette opp en blå 32A 3-pins kontakt og bytte sikringen til en kraftigere en. 25A bør gå bra på 6mm2. 32A kan også gå bra men det må elektrikeren se på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Som jeg sa, hva slags kontakt OP burde velge er jo helt avhengig av hva den skal brukes til. :)

Til gressklippern så vil ikke blå kontakt være gunstig.
Til lading av Tesla så vil ikke schuko være gunstig, sammenlignet med alternativet blå 32A kontakt på 25A sikring.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

MyTess

MyTess

Vekker denne igjen, siden det var så mange flinke folk her:)

Siden sist så er det ikke gjort noe, men det ser ut til å bli nødvendig nå for vinteren å få opp dette stikket.

Det virker som blå stikk er det mest aktuelle, men tror ikke sikringsskapey mitt tåler noe mer enn de 16A som den kursen er på.

Første spørsmål er, er det fortsatt lov å sette blå kontakt på 16 A kurs selv om blå kontakt visstnok er ment for 32 A kurs?

Det andre spørsmålet er at dette stikket vil være ca 10-12 meter fra parkeringen. Og jeg lurer på om jeg får kjøpt skjøteledninger for blå kontakter?

Det tredje spørsmålet er at den beste løsningen vil være å føre skjøteledningen i et rør under gresset frem til bilen. og da lurer jeg på om jeg har lov til å sette på den ene endestykket etter å ha ført den gjennom røret?

Olatho

Hvis du først skal legge rør, så få heller montert en enkel stolpe eller noe og sett en fast, blå stikkontakt på den.
Ellers er det helt greit å montere en blå industrikontakt på en 16 A kurs.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA