Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av zimba07, fredag 11. april 2014, klokken 18:45

« forrige - neste »

zimba07

Hei,

jeg angrer på valget m/enkeltlader. Ble nærmest frarådet å velge dobbeltlader av ansatt i butikken på Alnabru høsten 2013 siden det bare var ett av ladevalgene (det høyeste på 400V) som dobbeltlader hjalp for den gangen. Hvis jeg bodde i et gammelt hus med 230V var det ikke noe vits med dobbeltlader ble jeg fortalt. I ettertid viser det seg nå at

a) det påvirker også lademulighetene m/type 2 32A lading
b) antall 22KW ladepunkter øker og vil sannsynligvis øke kraftig i tiden som kommer

Dette skal ikke være en tråd med fordel/ulempe på ladere, men jeg lurer nesten på om jeg skal

1. bestille ny bil m/dobbeltlader og selge den gamle (med en liten fortjeneste?) på finn.no om 3-4 måneder...
2. bite i det sure eplet og ettermontere dobbeltlader
(3. leve med enkeltlader og satse på at Supercharger-utbyggingen dekker mitt behov.)

Jeg bestilte rett før prisendringen og en nesten fullspekket S85 u/perfomance koster ca. 45.000,- mer i dag. Ettermontering av dobbeltlader koster omtrent det samme (???) og da skulle det i teorien lønne seg å kjøpe ny bil, forutsatt at jeg får solgt den gamle til noen utålmodige kjøpere utpå sommeren...

Luksusproblem - ja....men interessant problemstilling for de som vurderer å ettermontere dobbeltlader.
(Det er også litt fristende å vente til en oppgradert S kommer med innebygd radar for nødbrems/adaptiv cruise )osv.

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

rene

Jeg har stor tvil på at du får solgt dagens bil for det samme som du ga for den hvis den er kjørt i 3-4 mnd. Enda mer tvilsom til at du får enda høyere pris. Husk at etter 2 mnd kommer det også omreg-avgift som er på rundt 20.000 NOK.

zimba07

Enig i at det er en risiko...målet mitt er ikke å spekulere i kjøp/salg av Tesla med fortjeneste, men å få oppgradert til dobbeltlader på best mulig måte.

Derfor et lite tankeeksperiment i forhold til ny bil vs ettermontering dersom jeg konkluderer med at dobbeltlader blir viktig for meg. Fordelen er at man i samme slengen kan gjøre om på farger/interiørvalg og ikke komme så galt ut av det, men omreg avgiften ødelegger nok mye i dette eksperimentet.

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

sn0le

Har du vært i situasjoner der du har hatt begrenset ladehastighet pga manglende dobbeltlader da?
Ikke misforstå, jeg har selv bestilt med dobbeltlader, men lurer på om livet med enkeltladeren er så surt at du vurderer en såpass høy kostnad på å få det.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

zimba07

Aldri hatt behov for hittil. Godt poeng. (Venter fortsatt på type 2 kabel og planlegger sommerferien).

Ser med gru frem til den dagen jeg står på 22kw ladepunkt mens kona slår ihjel tid inne på kjøpesenter. Kan fort bli dyrt det også....jeg vingler mellom behov/ikke behov. Beste råd er kanskje å vente en sesong og vurdere behovet da.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

sn0le

Jeg ville personlig ha avventer litt.
Kan hende at man klarer seg uten det i 90-99% av gangene man lader på tur.
Men det vet du jo best selv.

Og hvem vet, hvis det blir et par TMS'er som blir skrotet, så dukker det kanskje opp en mulighet for donordeler.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rodtan

Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Ble regelrett frarådet av Tesla-selger å bestille dobbeltlader (du kommer aldri til å få bruk for den i Norge), og angrer nå. Har valgt å se det an.

- Prisen på etterinstallasjon klan synke etterhvert
- Det kan bli det flere DC hurtigladere tilgjengelig.
- Jeg vurderer alternativt å investere i et Chademo-adapter.
- Kanskje en tur til Polen dersom Tesla etablerer service-senter der en gang i framtiden?

Skrekkscenariet er at Tesla går konkurs, eller av en eller annen grunn legger ned superlader-nettverket....
Ski, Akershus.
TMS 85 "Falcor" med pano-tak, tech-pakke, 19", barneseter, lydpakke, luftfjæring, nappa + morbærtre. Levert 14. mars 2014!!
- 1957 Volvo PV 444
- 1930 Chevrolet LSCO Coach
(Nesten) Fossilfri bilpark i 2014!

paalv

Sitat fra: Rodtan på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:04
Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Ble regelrett frarådet av Tesla-selger å bestille dobbeltlader (du kommer aldri til å få bruk for den i Norge ....

Samme her. Dette bør vi ta opp med Tesla. For dem er det nok en nokså kurant installasjon, som vi burde få på kulanse til en fair pris. F.eks. 10K. Mva kommer vi neppe utenom.

Jeg har ikke hatt noe behov hittil, men det kan jo vise seg å bli et savn.
8)
S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

krister461

Jeg bestilte ikke dobbeltlader og angrer ikke enda. Jeg satser på at superlader-nettverket i hovedsak vil dekke mine ladebehov når jeg er på farten. Om det skulle vise seg å bli et problem så tenker jeg at Chademo-adapter er en bedre investering siden det koster mindre, kan lade raskere og er Chademo-ladestasjoner er mye mer utbredt.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på onsdag 02. april 2014, klokken 20:46
Jeg bestilte ikke dobbeltlader og angrer ikke enda. Jeg satser på at superlader-nettverket i hovedsak vil dekke mine ladebehov når jeg er på farten. Om det skulle vise seg å bli et problem så tenker jeg at Chademo-adapter er en bedre investering siden det koster mindre, kan lade raskere og er Chademo-ladestasjoner er mye mer utbredt.

CHAdeMO er nok foreløpig (men antageligvis ikke mye lengre) mer utbredt geografisk, men måler vi på antall ladepunkter vil jeg tro Type 2 22kW/43kW leder stort. Bare her i Sarpsborg/Fredrikstad-området har vi minst 14 stk. 22kW uttak men bare 3 stk. CHAdeMO-uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Tesla selger/har solgt en del nye/nesten nye biler i det siste- uten ventetid- angrer du veldig ville jeg spurt om det er noen biler med dobbellader i systemet- får du tak i en slik med spesifikasjoner du kan leve med kan du kjøpe denne og selge nåværende bil før den blir 2 mnd.
8)

Bjoris

Det er dårlige anbefalinger på lik linje med Nissan sine selgere som ikke anbefaler 6,6 kw laderen. Manglende forståelse vil jeg si og jeg ville gått på Tesla og krev ettermontering til 10.000 eller deromkring eller tatt det med forbrukerrådet. Det er lov å prøve...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Epleskreller

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.0.html

Tråden over omhandler Laumbs klage til forbrukerrådet angående funksjonaliteten  i enkeltlader. Det kan være interessant å følge med på..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

alexander

TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

HKS

Sitat fra: zimba07 på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:11
Hei,

jeg angrer på valget m/enkeltlader. Ble nærmest frarådet å velge dobbeltlader av ansatt i butikken på Alnabru høsten 2013 siden det bare var ett av ladevalgene (det høyeste på 400V) som dobbeltlader hjalp for den gangen. Hvis jeg bodde i et gammelt hus med 230V var det ikke noe vits med dobbeltlader ble jeg fortalt. I ettertid viser det seg nå at

a) det påvirker også lademulighetene m/type 2 32A lading
b) antall 22KW ladepunkter øker og vil sannsynligvis øke kraftig i tiden som kommer
Som "Epleskreller" nevner så er det smart å følge med på Laumb sin klage til forbrukerombudet.

Når det gjelder ditt punkt a) Så ble jeg ble i likhet med deg også lurt av Tesla. Selger, og dokumentasjonen som var tilgjenglig på nettet sa at det kun var 22kW punkter (400V/32A) som trengte dobbeltlader. Tesla har her lovet oss funksjonaltet som de ikke leverer, og i følge Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) har vi som forbrukere rettigheter.
Tesla Model S 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA