Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplass på Rosenholm innfartsparkering - ute av drift.

Startet av bestorp, fredag 11. april 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

bestorp

Hei :)

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt Nissan Leaf enten da norsk eller import usa leaf fra forhandler.
Problemet mitt er det at det blir sagt så mye rart på diverse nettsteder og forum i henhold til at en Usa Leaf ikke støtter norsk hurtig lading, at navigasjon ikke funker på jord osv. Vet at radio og navigasjon ikke funker i Norge med USA Leaf, men kan noen oppsummere kort for meg fordeler og ulemper med en Usa leaf kontra en Norsk leaf.

Takk på forhånd for svar :)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Thomas Parsli

Jeg tror du heller skal søke litt på forumet, dette har vært diskutert i mange år!

Men kort oppsummert er fordelene lavere pris, mens ulempene er garanti, reklamasjonsrett, CarWings og Navigasjon. Noen eldre US-modeller selges uten hurtiglader, varmeteppe under batteriet og varme i ratt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

#2
Det du merker i hverdagen er radio kun på frekvenser med oddetallsdesimaler, ikke navigasjon og ikke carwings.

Lading fungerer som alle andre Leaf (Forutsetter at du får med en ladekladd som passer norsk strømnett), også hurtiglading (hvis den har hurtigladeport). Displayet som viser beregnet ladetid viser både ladetid for 110V og 230V på sist brukte A.

US-Leaf har også dekktrykksensorer som standard, så da kan du velge om du vil kjøpe sensorer til ekstra hjulsett eller bare kjøre halve året med varsellys på (det gjør jeg).

Garanti får du eventuellt kun med godvilje fra importør. Ikke forvent å få noe garantirelatert hos Nissan, men du skal greit kunne ta vanlig service hos dem (uten software oppdateringer)

2012 og nyere har vel også "vinterpakka" som standard i motsetning til den del europeiske importbiler.

Er vel en del andre småting sammenlignet med norske biler som bl.a lyktespylere, hastighetsbegrenser

Eneste grunnen til å velge US er vel prisen, men nå begynner det å bli en del både norske og europeiske til lave priser også.

Men når du først har en US-Leaf så fungerer den også veldig bra.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på tirsdag 01. april 2014, klokken 16:49
Lading fungerer som alle andre Leaf, også hurtiglading.

På US-biler tom 2012 er det bare SL som har hurtigladeport?

Sitat fra: emil på tirsdag 01. april 2014, klokken 16:49
2012 og nyere har vel også "vinterpakka" som standard i motsetning til den del europeiske importbiler.

I 2012 ble vinterpakke (cold weather package) standard på alle biler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

På Wikipedia kan du lese om ulike modeller av Leaf.

Jeg har inntrykk av at USA-modellene som er til salgs på Finn, er stort sett SL-modeller.

På 2011-modellene var det kun på SL hvor man kunne få hurtigladeport, og da som tilleggsutstyr som blei levert på 90% av eksemplarene. Seinere har hurtladeport blitt standard på SL, og tileggsutstyr på andre modeller.
2011-modellene blei levert uten Cold Weather package i mange stater. Den pakka inneholdt batterivarmer, setevarmer og varme i rattet.  Nå trur jeg det følger med på nye biler i alle statene, i motsetning til i Europa.

Leaf har intern lader.  Bilen har en strømforsyningsport,  av en SAE-standard, hvor det er en pinne for 110V, og en annen pinne for 240V.  Så trenger du en ekstern strømforsyngskladd, såkallt EVSE, som passer til spenninga og strømstyrken du skal bruke. Den vil gi signal til bilen om hvor mange Ampere den kan trekke.   Du kan kjøpe EVSE av ulike slag på f.eks Amazon.  Den som følger med bilen, støtter muligens kun 110V, og da kan du bestille oppgradering fra evseupgrade.com, men da før du ikke med europeisk plugg.

For hurtiglading langs veien, med 480V DC, kopler du ladekabelen rett i Chademo-porten på bilen, dersom den har det.

USA-biler har som regel gule parkeringslys som ikke blir godtatt i Europa. Hvordan det kan fikses på Leaf, kjenner jeg ikke til.

Her er det en 2012 bil til salgs med Buy now price på 15300 usd, 610 usd i kommisjon, og estimert pris på frakt i container til Bergen på 1750 usd: https://www.auctionexport.com/en/Inventory/Info/2012-nissan-leaf-coupe---58145937
Vanligvis får du mer info om bilene, hvis du heller kikker på Ebay, eller Autotrader. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA