Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trygt bilhold med Tesla

Startet av sn0le, fredag 11. april 2014, klokken 14:35

« forrige - neste »

sn0le

Har hatt en dialog med Biltilsynet om takstativ på Tesla Model S.
Som kjent står det i mange av vognkortene enten ikke noe tillat vekt for taklast, eller så står det 0 kg.

Fikk et svar tilbake fra vedkommende jeg har hatt kontakt med i Biltilsynet i dag.

De har gått gjennom saken grundig, og kommet frem til at om det ikke står en vekt oppgitt på taklast i vognkortet så er det ikke tillatt med last på taket i det hele tatt.
Det betyr at i man i verste fall kan risikere å bli stoppet og avskiltet på stedet om man kjører med takstativ på en Tesla Model S fra i dag av.
Det vil også vanke en klekkelig bot.....

PS: Jadda, dette var nok en aprisnarr..... ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olatho

Dette kan jo potensielt bli et ganske stort problem...

Hvordan foregår egentlig dette med info i vognkort?  Er det ikke produsenten selv som sender inn dataene?
- Tenker her forsåvidt også på dette i forbindelse med fargene som legges inn på bilene når de registreres (som har vært diskutert i en annen tråd).

Men hva skal egentlig til for at det skal komme info om lastevekt i vognkortet?

Mr.Hansen

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Sualc

Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Olatho

Doh!

Men det _kunne_ vært sant!  :P

Spørsmålet mitt om farger i vognkortet gjelder forsåvidt fortsatt (om enn noe offtopic her).

Øyvind.h

Pratet med Biltilsynet jeg også. De som har oppgitt taklast i vognkortet må ha denne lasten tilstede til en hver tid. Dvs. står det 75kg taklast er det påbudt å ha 75kg på taket til en hver tid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Foleson

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. april 2014, klokken 15:17
Pratet med Biltilsynet jeg også. De som har oppgitt taklast i vognkortet må ha denne lasten tilstede til en hver tid. Dvs. står det 75kg taklast er det påbudt å ha 75kg på taket til en hver tid.

Jeg har allerede kjøpt blymatter jeg skal lime fast på taket.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Amoss

Sitat fra: Foleson på tirsdag 01. april 2014, klokken 15:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. april 2014, klokken 15:17

Jeg har allerede kjøpt blymatter jeg skal lime fast på taket.

Det var dumt, for det er kun titan som er godkjent, sånn i fall bilen skulle rulle rundt å skli bortetter veien på taket, og da støte på ett løst hengerfeste ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

laumb

Har hørt at man nå må kjøre med det nye vognkort Del 3.
Det er enda ikke produsert noen eksemplarer enda - men hvis du blir stoppet uten dette avbiler de skiltene og du må tusle hjem med skiltene under armen...

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA