Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av torkri, fredag 11. april 2014, klokken 11:45

« forrige - neste »

Kjell Leaf

#45
Det var bare 7-8 grader, og det var en del vind.
Jeg hadde forbruk på 1,42, dvs. 147 km kunne jeg kjørt med 21 KWH tilgjengelig.
5 km var meget kupert, svingete og smal veg, så smal at det er laget møteplasser.
Tekna, levert des. 2013.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

streken

#46
Forbruksrapport fra påsketur: ca 700km med snittforbruk på 1,4kWh/mil.

Turen gikk i kupert landskap fra Drøbak til Ringebufjellet (1000moh), videre via Lillehammer til Sjusjøen (750moh) og hjem igjen. Stort sett motorvei, har til enhver tid fulgt trafikken og ikke ligget under fartsgrensen på noe tidspunkt (uten å spesifisere nærmere). Vinterdekkene (Nokian R2) hadde 2,7 bar dekktrykk. Tørr og fin asfalt hele veien, temperatur mellom 1 og 10 grader.
Kjørte stort sett i eco med god varme i kupeen, opp fjellsidene i D med tung høyrefot og stort smil.

Totale utgifter til hurtiglading på turen: 88kr.

Eneste strek i regningen: at Fortum hadde 3 defekte hurtigladere i Follo på påskeaften da jeg ville ta en avstikker på vei hjem... For første gang ble Ishavsveien redningen. Hvem kunne tro det?
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

jkirkebo

Sitat fra: streken på mandag 21. april 2014, klokken 01:54
Eneste strek i regningen: at Fortum hadde 3 defekte hurtigladere i Follo på påskeaften da jeg ville ta en avstikker på vei hjem... For første gang ble Ishavsveien redningen. Hvem kunne tro det?

Fortum har slitt noe veldig med hurtigladerne sine. Virker ikke som om de har vært helt heldige med valg av leverandør...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knnygar

To turar i påska:
Første turen i regnvær, våt vegbane og 3-4 grader - 1,69 kWh/mil.
Andre turen same strekninga, sol og tørr vegbane 5-6 grader - 1,59 kWh/mil.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. april 2014, klokken 09:59
Sitat fra: streken på mandag 21. april 2014, klokken 01:54
Eneste strek i regningen: at Fortum hadde 3 defekte hurtigladere i Follo på påskeaften da jeg ville ta en avstikker på vei hjem... For første gang ble Ishavsveien redningen. Hvem kunne tro det?

Fortum har slitt noe veldig med hurtigladerne sine. Virker ikke som om de har vært helt heldige med valg av leverandør...

Har ikke de Nissans hurtigladere?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Hmmm....

Det laveste forbruket jeg har hatt på en tur med Leaf (selv med flatt landskap, begrenset varme og <80 km/t) er 1,7 kWh/mil... Og jeg har kjørt elbil siden 2007, så kjører "sparsommelig". De fleste turer står på rundt 2,5 kWh/mil, selv om det kan være en del bykjøring.

Jeg begynner å lure på hvor den ekstra energien forsvinner. Jeg har sjekket bremsene, men de forblir kjølige.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Jeg syns jeg merker godt at bilen går billigere når den er kjørt en stund, er det oljen i giret som trenger litt oppvarming ? Jeg ser nå helt bort fra regenerering fordi det er det lite av på den kjøringen jeg nå tenker på.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ladefabrikken

Jeg merker det samme. Kjører faktisk mindre sparsomt enn i fjor men forbruket er mye lavere nå etter at bilen har gått 40 tusen.
Virker som hjullagrene løsner litt og triller lettere etter 30 tusen km. Nå klarer jeg fint 1,3kWh/m på langtur, for et år siden måtte jeg anstrenge meg for å komme under 1,5
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kjell Leaf

Sitat fra: 2EL på mandag 21. april 2014, klokken 16:26
Jeg merker det samme. Kjører faktisk mindre sparsomt enn i fjor men forbruket er mye lavere nå etter at bilen har gått 40 tusen.
Virker som hjullagrene løsner litt og triller lettere etter 30 tusen km. Nå klarer jeg fint 1,3kWh/m på langtur, for et år siden måtte jeg anstrenge meg for å komme under 1,5
OK, men jeg tenkte mest på at den går billigere etter å ha kjørt noen km av turen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz


Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 21. april 2014, klokken 14:13
Jeg syns jeg merker godt at bilen går billigere når den er kjørt en stund, er det oljen i giret som trenger litt oppvarming ? Jeg ser nå helt bort fra regenerering fordi det er det lite av på den kjøringen jeg nå tenker på.

Selv uten oppvarming opplever jeg også at bilen trekker mest strøm de første to milene...

MindViruz


Sitat fra: Rio på mandag 21. april 2014, klokken 12:19
Hmmm....

Det laveste forbruket jeg har hatt på en tur med Leaf (selv med flatt landskap, begrenset varme og <80 km/t) er 1,7 kWh/mil... Og jeg har kjørt elbil siden 2007, så kjører "sparsommelig". De fleste turer står på rundt 2,5 kWh/mil, selv om det kan være en del bykjøring.

Jeg begynner å lure på hvor den ekstra energien forsvinner. Jeg har sjekket bremsene, men de forblir kjølige.

Enig. Hørtes veldig mye ut...

Kjell Leaf

#56
Kjørte en tur i dag på 7 mil (tur-retur). Tørt, 14-16 grader. 60 og 70 soner og litt 50 soner.
Forbruk 1,26. Det er ny rekord. Eneste strømforbruk var stereo.
Det skulle bety 16,67 mil med 21 KWh på batteriet :D
Hadde for første gang 5 streker på batteritemp.
Sommerdekk med 3 bar.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

#57
Kjørte fra Trondheim til Stjørdal (Hell) via gamle E6 i dag, strekning på 29,8km start ved 90hm og stopp ved ca 5hm.
Forbruk på 3,245kWh, noe som gir et snitt på 1,088kWh/mil!
Det som utgjorde mest var at jeg ble liggende i kø bak en traktor over hele Gjevingåsen!

Kjørte videre til hytta som ligger i Selbu på 170hm. Toltalt 70,4km og 9,486kWh blir 1,35kWh/mil med 80 meter stigning   :D

Tørt og ca 10 grader. 2 voksne og litt bagasje. Sommerdekk med 3,2bar. Kjørte fartsgrensen når det ikke var kø, ble ikke forbikjørt  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erikf

Jeg ligger på 0.11 - 0.12 kWt/km på sommeren når jeg kjører på turer ca et par mil rundt Bergen. Dvs stort sett 60/70/80-sone.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Kjell Leaf

Sitat fra: erikf på onsdag 23. april 2014, klokken 11:13
Jeg ligger på 0.11 - 0.12 kWt/km på sommeren når jeg kjører på turer ca et par mil rundt Bergen. Dvs stort sett 60/70/80-sone.
Hvilket dekktrykk bruker du ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA