Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av torkri, fredag 11. april 2014, klokken 11:45

« forrige - neste »

torkri

Hva har du i forbruk pr. mil?
Jeg har i mars ca. 2 kWh pr. mil når jeg ikke tar høyde for regenerering. Snittemperaturen på dagtid har vært rundt + 1-2 grader.
Har bare kjørt siden 10. mars så jeg er litt nysgjerrig på hvor jeg ligger i forhold til andre.
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

reptil

Har i vinter ligget på 1,6 til 1,7 i forbruk i månedssnitt.
Dette er bergensvinter, ca -2 til +5 med en del nedbør.
Svart Leaf Acenta

Leon

Oct/2013      1161 km     16.10 kWh/100km
Nov/2013     2201 km     16.70 kWh/100km
Dec/2013     1141 km     17.50 kWh/100km
Jan/2014     1617 km     18.90 kWh/100km
Feb/2014     2488 km     16.90 kWh/100km
Mar/2014     2087 km     16.10 kWh/100km

Data fra Carwings. Fikk bilen i midten av oktober i fjor. Bor i Oslo området.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

torkri

Begrensa sammenlikningsgrunnlag, men jeg ligger altså litt høyt. Hva kan det komme av? Kjører ca. 1,5 mil til og fra jobb på en flat veistrekning. Med Heat og A/C på men bare moderat temperatur og vifte.
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

frankols

#4
Sitat fra: torkri på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:56
Begrensa sammenlikningsgrunnlag, men jeg ligger altså litt høyt. Hva kan det komme av? Kjører ca. 1,5 mil til og fra jobb på en flat veistrekning. Med Heat og A/C på men bare moderat temperatur og vifte.

Pump mer luft i dekkene.
Dessuten så lærer du deg til en mykere og mer økonomisk kjørestil etterhvert.
Ikke bremse men regenerere vet du  ;)
Jeg ligger forøvrig på mellom 0,19 og 0,21 nå om vinteren.
0,15 til 0,16 om sommeren.

torkri

#5
0,19-0,21 må da vel være pr. km, ikke pr. mil....?
Jeg kjører for øvrig ganske så "snillt" mht akselerasjon.
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

frankols

Sitat fra: torkri på tirsdag 01. april 2014, klokken 13:08
0,19-0,21 må da vel være pr. km, ikke pr. mil....?
Jeg kjører for øvrig ganske så "snillt" mht akselerasjon.

Ja, pr. km.
Det er det som står på carwings  :)

Lynet

For både 2013 og så langt i 2014 har jeg på carwings 0,17kWh/km, men målt fra veggen er det 0,20kWh/km.
Så lader og kjemi i batteriet har et tap på ca 0,03kwh/km.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fws

Hvor mange kW du bruker pr km. varierer mye fra hvor du bor og kjører, til om du kan forhåndsvarme bilen på lader eller ikke.
Jeg har f. eks. ikke mulighet til å lade bilen der jeg bor. Da må jeg varme opp bilen på batteriet hver morgen. derfor øker også forbruket. Jeg hadde et gjennomsnitt i januar på over 2kWh pr. 10km. Men i mars lå jeg på ca. 1,6kW. På enkelte turer i vinter kjørte jeg på over 3kW.
Men jeg kan nevne at det hjelper veldig med tørre veier og varmere temperatur. Ellers er også motorveifart i kombinasjon med oppoverbakke en rekkeviddedreper.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Powerflux

Ligger på rundt 1,6-1,7 nå om dagen!
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal komme ned under 1,3 for å oppnå den rekkevidden Nissan sier er mulig ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. april 2014, klokken 10:21
Ligger på rundt 1,6-1,7 nå om dagen!
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal komme ned under 1,3 for å oppnå den rekkevidden Nissan sier er mulig ::)

På fredag hadde jeg 1.38 kWh/mil hjem fra jobb (22km), og det var med rolig kjøring på vinterdekk i 50-80km/t. Tror nok jeg skal kunne komme en del under det når sommeren nærmer seg. Men jeg har heller ingen problemer med å bruke det dobbelte på samme strekning hvis været er dårlig og jeg har litt dårligere tid.

mihkku

Vi hadde et gjennomsnitlig forbruk på 1,66kwh når vi kjørte fra Gudbrandsdalen og til Oslo og da med 80-90 på cruise controlen samt to ladestopp og slalomkjøring ved Minnesund.

olemorten76

Oct/2013      365 km     15.20 kWh/100km
Nov/2013     1295 km     16.90 kWh/100km
Dec/2013     1234 km     17.90 kWh/100km
Jan/2014     1307 km     20.00 kWh/100km
Feb/2014     1258 km     16.70 kWh/100km
Mar/2014     1184 km     15.20 kWh/100km

Avvikene i oktober og mars kan nok mest sannsynlig forklares i dekkomlegging, samt tildels også temperaturendringer. La om til sommer dekk nå i midten av mars. Har i mars måned forvarmet på jobben m/nettstrøm, og ofte kjørt hjem uten heater, og vifte på laveste hakk. Jeg har enda ikke eid bilen på sommeren, men ser det som urealistisk å få en månedssnitt under 14.00 kWh/100km. Tiden vil vise...
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

frankols

Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. april 2014, klokken 10:21
Ligger på rundt 1,6-1,7 nå om dagen!
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal komme ned under 1,3 for å oppnå den rekkevidden Nissan sier er mulig ::)

Laaange flate turer  :D

Powerflux

Sitat fra: frankols på onsdag 02. april 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. april 2014, klokken 10:21
Ligger på rundt 1,6-1,7 nå om dagen!
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal komme ned under 1,3 for å oppnå den rekkevidden Nissan sier er mulig ::)

Laaange flate turer  :D
Og i 35 km/t ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA