Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Flyer for ego-parkerte el-biler

Startet av Kvikken, fredag 11. april 2014, klokken 08:42

« forrige - neste »

bjorn_2390

Sitat fra: Midgard på onsdag 06. august 2014, klokken 21:10
Jeg har takstativ på min og det funker flott. Thule stativ laget for Leaf, maks 40 kg står det i monteringsanvisningen.
Kan ikke du poste et bilde som viser løsningen :-)
Blå Euro-Leaf (2012)

Keo

Jeg har både Thulestativ på taket og Thulestativ på bakluka, begge deler fungerer. Vet ikke hvordan det går med lakken når stativene tas av og på ofte, men regner ikke med å selge bilen uansett.

bjorn_2390

Sitat fra: Keo på torsdag 07. august 2014, klokken 10:22
Jeg har både Thulestativ på taket og Thulestativ på bakluka, begge deler fungerer. Vet ikke hvordan det går med lakken når stativene tas av og på ofte, men regner ikke med å selge bilen uansett.
Ingen "skrytebilder"?
Blå Euro-Leaf (2012)

Midgard

2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

elbas

Takstativ funker som fjell! Stødig og fint, selv med 2 sykler og takboks! Har ikke tatt det av siden jeg satte det på før vinteren, men går nok fint med tanke på merker o.l. bilen er jo til for å brukes  :D Gjennomsnittsforbruket blir endel høyere, merkes veldig i høye hastigheter.

Dette er Thule Wingbar med Rapid system føtter + outride sykkelstativer.

PS. Takboksen var ikke fyllt så ingen uforsvarlig last på taket. Tror ikke jeg ville hatt så veldig tunge ting der, men sykler fungerer fint!
Nissan leaf 2014

bjorn_2390

Så bra med bilde-dokumentasjon!! Fint  :)
Men tilbake til et apropos som er en gjenganger på forumet, hva tenker dere om lovligheten på dette?
Sikter til dette:

MÅL OG VEKT
Lengde 445 cm
Bredde 177 cm
Egenvekt 1525 kg
Egenvekt med fører 1600 kg
Tillatt totalvekt 1965 kg
Maks nyttelast 365 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems 0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling 0 kg
Maks vogntogvekt 0 kg
Maks taklast 0 kg
Maks aksellast foran 1020 kg
Maks aksellast bak 995 kg


Eller er det uproblematisk? I så fall hvorfor?
Blå Euro-Leaf (2012)

smaug01

Dette er blitt svart på hundre ganger før. Mange biler har ikke satt maks antall kg på taket men det betyr ikke at bilen ikke er godkjent for taklast. Det betyr vel bare at produsenten av takstativet legger føringene for hvor mye last man kan ha der ettersom de må ha utført labtester på dette før de selger det.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Dere som sier at dere merker forskjell på forbruk. Kan dere komme med noen eksempel på hvor mye dere bruker i forhold til uten på samme kjørerute?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Kan jo svare jeg siden jeg akkurat kom hjem fra hytta med stativet på. 1% forskjell på 15 mil, dog regnet det litt forrige gang så det er mulig det kan være 1-4%
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Sitat fra: Midgard på søndag 10. august 2014, klokken 22:54
Kan jo svare jeg siden jeg akkurat kom hjem fra hytta med stativet på. 1% forskjell på 15 mil, dog regnet det litt forrige gang så det er mulig det kan være 1-4%

Hadde du noe mer festet til stativet?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

ok =) Det var ikke så store forskjeller da. Nesten ikke merkbart.  Noen andre som har erfaring med last på taket og har merket seg forskjell i forhold til uten?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Nesten så jeg mistenker at jeg kjørte litt hardere i dag siden jeg så jeg hadde nok strøm. Men det er så marginalt at det bare er spekulasjoner.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

D9

Til dere som har Thule 754; må man kjøpe monteringskit (1699 eller noe) for at det skal sitte fint på løvet eller passer de ok uten?
'14 Leaf
'15 Evalia

Trig8

Sitat fra: D9 på tirsdag 26. august 2014, klokken 14:03
Til dere som har Thule 754; må man kjøpe monteringskit (1699 eller noe) for at det skal sitte fint på løvet eller passer de ok uten?
754 er universalklemme, så du må ha monteringskit for den bilen du skal bruke det på. Monteringskitet består av passende gummiplater til å mo tere under 754, samt klemmene som går fra 754 til dørkarmen.
...og så trenger du selve stengene i tillegg, da.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA