Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for ego-parkerte el-biler

Startet av Kvikken, fredag 11. april 2014, klokken 08:42

« forrige - neste »

X-Trail

Nå kommer det sykkelstativ til å henge bakpå som ett tilhengerfeste fra Nissan til euroleaf også.
Stolt eier av ELise♡

Spiffster

Husk at maks taklast på Leaf er 0kg så da er det ikke lovlig å ha takbøyler eller takboks på. Det gjelder i hvertfall for min 2013 Euro Leaf.

Jeg har forøvrig et Thule tilhengerfeste til Euro Leaf til salgs. Det er et avtagbart tilhengerfeste som bruker Thule sitt Advance krok. Helt nytt og ikke montert. Selges pga tilgang på varebil når jeg skal ha med sykler. Send pm ved interesse. Tilhengerfestet blir lagt ut på Finn i kveld.

smaug01

http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ
Er litt usikker på formuleringen dog. I mitt vognkort står det også null kg, altså er det oppgitt maks last, men den er satt til null. Likevel er jeg ikke sikker på om det var poenget med teksten i wikien eller om poenget var at alle biler kan ha 75kg på taket som jeg mener å ha lest i en eller annen forskrift.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Svaret fra Statens Vegvesen var ordrett:

"Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for."

Jeg tolker det dit hen at du faktisk kan ha takstativ selv om det er oppgitt "0 kg" i vognkortet, da dette bare er tall bilprodusenten oppgir (som i "vi mener bilens konstruksjon tåler 100kg").

Jeg har hørt om Land Rovere med hardtop som har påført "0 kg", mens softtop av samme type (og årsmodell) har påført "100 kg"...

Det enkleste er kanskje å ringe forhandler eller Statens Vegvesen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. juni 2014, klokken 12:19

Det enkleste er kanskje å ringe forhandler eller Statens Vegvesen?


Baz skrev jo litt lenger opp her at Nissanforhandleren sa han IKKE kunne ha noen taklast og det føyer seg vel pent inn i rekken av SLA-SLA og bambus som forhandlerene greier å lire av seg ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

smaug01

Det kjipe med at det står null kg og at forhandler lirer av seg slikt er vel at dersom taket viser seg å få merker eller skader, store eller små - har man nada å komme med fordi jeg regner med at Thule garanterer ikke noe?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kvikken

Hva med krok for Leaf 2013 kjøpt av BNH i Norge? Skjer det noe der Thule?

Kvikken

Døde initativet fra Thule helt? Noen nyheter på området?

eHaakon

Forhandleren min sa at Leaf ikke var typegodkjent for takstativ.  Tror kanskje ikke at 0Kg er det samme som "ikke oppgitt" i denne sammenhengen....  men det hadde vært fint å kunne ha en sykkel på taket nå og da.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. juni 2014, klokken 12:19
Svaret fra Statens Vegvesen var ordrett:

"Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for."

Jeg tolker det dit hen at du faktisk kan ha takstativ selv om det er oppgitt "0 kg" i vognkortet, da dette bare er tall bilprodusenten oppgir (som i "vi mener bilens konstruksjon tåler 100kg").

Jeg har hørt om Land Rovere med hardtop som har påført "0 kg", mens softtop av samme type (og årsmodell) har påført "100 kg"...

Det enkleste er kanskje å ringe forhandler eller Statens Vegvesen?

Thomas
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Kvikken

Jupp, men hva med kroken som en Thule representant snakket om at de skulle teste i påsken?

Meurinha

terfre123:

Det er har vært stille en lang stund nå, hva skjer kommer det et slikt feste fra Thule?
2019-11 Tesla 3 Deep Blue
2014-02 Leaf Tekna Dark Grey Metallic 6,6Kw
Oslo-Asker-Oslo

Mippen

Sitat fra: svingen på onsdag 16. april 2014, klokken 20:35
Sitat fra: glennha på onsdag 16. april 2014, klokken 17:00
Står og tripper her også, spesielt fordi jeg nå bruker bensinbilen hver gang vi skal hente dattern med sykkel og jeg skal møte andre for trening og tur.

er det mindre plass i en leaf enn trilling?
får fint plass til min sykkel inne i ION hvis jeg bare tar av frem hjulet som tar 2 sec ;)
som tips til stativet kommer på plass.

Nei... Jeg hentet racersykkelen min på verksted her om dagen og måtte hente den med leafen. Fikk hele sykkelen inni uten å ta av hjulet og den har rammestørrelse large. Vi fikk også plass til bena våre foran og vi er 184 og 172. Anbefaler ikke å gjøre det hver dag av fare for å skrape opp bilen inn og utvendig, men det gikk altså greit.

By the way noen som vet hva det koster for takstativ til leaf?
Fremtiden er elektrisk.

klawrenc

Kjøper disse dagene ny EuroLeaf. Er det noen nå som har erfaring med å bruke sykkelstativ festet til bakluke, med voksensykkel, helst 2 stk?? Ellers er det flere som nå har brukt et takstativ på Leaf? Kjøper 'bladet' i Stavanger og må ha sykkel med meg snart til Bergen...
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Midgard

Jeg har takstativ på min og det funker flott. Thule stativ laget for Leaf, maks 40 kg står det i monteringsanvisningen.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Dere som har takstativ med sykkel. Merker dere stor forskjell på reklevidden? Noen som har kjørt på langtur med sykkel eller takboks?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA