Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for ego-parkerte el-biler

Startet av Kvikken, fredag 11. april 2014, klokken 08:42

« forrige - neste »

Kvikken

Dette har vært et behov fra dag 1 og nå som sykkelsesongen er her må jeg se å få skaffet en eller annen annordning som gjør at jeg kan frakte med meg minst 2 sykler.

1. Det som frister mest er å få meg et  hengerfeste som jeg ser man har fått til tidligere Leaf. Slik at jeg kan bråke ett av våre 2 sykkelstativ for hengerfeste.

Dog er festebjelker og bolthull på undersiden av 2013 modellen endret slik at man ikke kan bruke disse gamle typene. Er det noen som  har sett for 2013 Leaf ennå?

2. Jeg har sett en del mindre biler som kjører rundt med sykkelstativ som festes på selve hatchback bagasjeluken. Finnes noe slik for Leaf 2013? Det er et greit alternativ når man egentlig ikke trenger et hengerfeste på bilen.

3. Takstativ får evt. være et alternativ men det gjør det vanskelig/umulig å kjøre inn i en del garasjer og dermed er dette mindre interessant. En annen ting er at et takstativ som står på til enhver tid vil ødelegge aerodynamikken til elbilen (noe som er mindre kjedelig på en fossilbil).

Om det ikke finnes andre muligheter er det dog denne veien jeg må gå. Noen som har et takstativ til Leaf 2013 som de er fornøyd med?


Regner med og håper at flere syklister kjører elbil og at mange har jobbet med denne tematikken før. Jeg kommer selv til å trappe opp sykkelaktiviteten i år og må da oftere frakte med meg sykkel til treningsamlinger mm.

Sverre_E

Har et simpelt stativ til å henge på bakluken.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-34293/ inkludert et par sett med feste-ruller. 

Litt knotete å feste første gang, men når man har justert seg inn går det kjappere neste gang. Sykler må av når man skal åpne luken.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Meurinha

Jeg tenkte på en sånn løsning selv, men er redd for å ødelegge spoileren eller solcellepanelet. Det er litt vanskelig å se på bilde i profilen din, men hvordan/hvor mye presser stativet på spoileren bak, hva er din er erfaring med dette Sverre_E?
2019-11 Tesla 3 Deep Blue
2014-02 Leaf Tekna Dark Grey Metallic 6,6Kw
Oslo-Asker-Oslo

Sverre_E

Stroppene ligger over spoileren. Setter stativet så høyt det går an, så blir ikke presset så stort. Bruker ruller på innsiden så det ikke henger i selve spoileren.
Men brukes ikke veldig ofte, men har kjørt tur retur Oslo Strømstad med det.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Kvikken

Jeg kommer til å bruke mitt minst 3-5 ganger i uken så hvis det er fare for å ødelegge spoileren så må jeg tenke meg om der. Takk for tips :)

GTA

Jeg gikk for takstativ fra Thule med Wingbar (minst luftmotstand, men litt dyrere). Takstativet stod på fra jeg kjøpte det i høst til vinteren kom. Monterte det nå i våres og det blir sikkert værende der til høsten kommer igjen. Jeg var også bekymret for forbruket, men gjorde noen målinger i høst og så ingen forskjell på gjennomstnittsforbruket før og etter montering. For å beskytte lakken har jeg lagt på en plastfilm (fra torshov). På den har jeg også markert med tursj hvor takstativet skal stå, slik at det går ganske raskt å ta det av og på.
Sørumsand,
Sølvfarget Nissan Leaf levert feb 2013

Kvikken

Takker da skal jeg også sjekke Thule med Wingbar. Ulempen er dog at jeg ikke kan kjøre inn i alle garasjehus. For 12 år siden klarte jeg faktisk å kile fast en sykkel i taket på et parkeringshus, jeg glemte det rett og slett når jeg kjørte inn.

terfre123

Hei.
Jeg jobber som Produktsjef på last og sikring i AS Sørensen og Balchen som importerer Thule til Norge. Jeg kjører selv Leaf og har vært opptatt av dette en stund.

1: Baklukemontering av sykkelstativ anbefales ikke. Thule har gjort grundige tester
på dette, og bakluken blir ansett på som for svak til dette.

2: Etter ny Leaf modell kom i 2013 finnes det ikke alternativer til "hengerfeste" montering fra Nissan original (som for øvrig var alt for dyrt)
Thule har et alternativ her, og vi skal prøvemontere dette på min bil før påsken.
Dette blir da ikke en krok man kan trekke henger med, men da en løsning for å montere sykkelholder som er beregnet for krokmontering.
Jeg vil komme med resultatet av dette her på forumet så fort det foreligger.

3: Har kjørt en vinter nå med Thule Wingbar, og takboks! på taket.
Det funker som bare det, og Thule har testet stativet på taket og funnet at taket tåler dette helt greit.

Hvis det viser seg at krokløsningen fra Thule virker som det skal vil
vi i første omgang tilby dette som en pakkeløsning ferdig montert
via BilXtra Verksted.

www.bilxtra.no er å anbefale for Thule.
Man får også hjelp til montering i butikkene :-)
Minnesund - Oslo - Minnesund hver dag :-)

Meurinha

Dette er meget interessant, gleder meg til å få vite resultatet av denne testen. Hvilket pris område er det snakk om her, samme eller enda bedre billigere en Wingbar systemet ?   ;)
2019-11 Tesla 3 Deep Blue
2014-02 Leaf Tekna Dark Grey Metallic 6,6Kw
Oslo-Asker-Oslo

hanneko

Veldig interessant! Jeg lurer imidlertid på om det kan bli krøll med Nissan-garanti når man kjører med krok?

Kvikken

#10
Meget interessert i krokløsningen og venter spent på mer info så snart det er mulig :). Evt. får jeg krype til korset med takstativ men når vi har 2 sykkelstativ for krok blir dette litt unødvendig.

Howard

Venter i spenning, Terfre123!
Det er snakk om å bruke allerede eksisterende Thule-komponenter håper jeg, slik at det bare er å sette sammen en pakke som etter testing vil være tilgjengelig ganske snart?

-H
2014 Tekna - and I love it!

Howard

...og er det noen som har prøvd takmonterte sykkelstativ? Hva gjør eksempelvis to sykler på taket med rekkevidden i typiske langkjøringshastigheter (80-100km/t)?

H

Keo

På diselbilen har jeg brukt 0,65 l på mila etter at jeg satt på skiboksen i høst. Sommersesongen viste et snitt på 0.66 med 3 Thulesykkelstativer på hele sommeren. Vet ikke hvor mye jeg hadde brukt uten noe på taket. For meg så virker det som sykkelstativene ikke akkurat er aerodynamiske.

Det blir nok til å kjøpe vingbar og sette på et sykkelstativ på Leaf'en.

svingen

syns det virker som en dårlig ide og ha stativet stående på hele tiden hvis man ikke bruker det,spesielt på elbile siden man vil ha maksimalt rekkevide (jeg tar det av på bensinbilen enda det er rails og thule aero som skal bruke lite osv) problem med montere av og på uten rails er lakken,tror ikke det her vil se spesielt pent ut etterhvert?
lurer selv på og kjøpe det her http://www.seasucker.com/ jeg har en liten trilling og har ikke behov får stativ veldig ofte (er det lang tur tar vi bensinbilen) så blir når jeg skal kjøre og sykkle med kompiser eller dama skal hente gutta etter sykkel tur osv.

noen som har vurdert ligende eller har erfaring med det her?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA