Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tur fra Kiel til Amsterdam

Startet av Bushy, torsdag 10. april 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

toppi

Når Musk får sin giga batterifabrikk oppe å gå i 2017? vil vi se bedre og billigere batterier.
Fossilbilen vil bli utkonkurrert tipper jeg. De vil både nærme seg prismessig samt alle andre fordeler vil gjøre at folk velger elektrisk uansett.
- Billigere "drivstoff"
- Rekkevidden er lang nok
- Gratis SC (for Tesla) over hele Europa
- Mye bedre og morsommere drivlinje
- Mindre vedlikehold, rimeligere bilhold
- Null lokale utslipp (flere og flere byer i Europa vil få soner med forbud mot utslipp)

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kjell Leaf

Sitat fra: toppi på lørdag 12. april 2014, klokken 13:53
Når Musk får sin giga batterifabrikk oppe å gå i 2017? vil vi se bedre og billigere batterier.
Fossilbilen vil bli utkonkurrert tipper jeg. De vil både nærme seg prismessig samt alle andre fordeler vil gjøre at folk velger elektrisk uansett.
- Billigere "drivstoff"
- Rekkevidden er lang nok
- Gratis SC (for Tesla) over hele Europa
- Mye bedre og morsommere drivlinje
- Mindre vedlikehold, rimeligere bilhold
- Null lokale utslipp (flere og flere byer i Europa vil få soner med forbud mot utslipp)
Tror du virkelig på det fjaset om at alle vil kjøpe Tesla ? Selv om du er forelsket i bilen betr ikke det at alle andre vil ha en bil full av slarv og mangler. Ikke for ingenting at amerikanske biler alltid har solgt dårlig i europa. Mange kunne nok tenke seg en langtrekkende rask elbil , men da BMW, Mercedes, Audi eller noe Japansk. 
Skal den fantastiske Musk lage batteriene selv ? Er det slutt på Panasonic batteriene da ?
Vel, da blir det vel problemer med batteriene også fra 2017, blir vel noen halvutvilkede greier som kommer alt for tidlig på markedet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 12. april 2014, klokken 17:15
Tror du virkelig på det fjaset om at alle vil kjøpe Tesla ? Selv om du er forelsket i bilen betr ikke det at alle andre vil ha en bil full av slarv og mangler.

Nå er heldigvis smaken forskjellig ;)  Ikke alle vil ha samme bil nei. Men at den første modellen fra en fersk bilprodusent har sine feil og mangler er vel noe man må regne med. Forventer heller ikke at Model X blir helt feilfri, men når de kommer til Model E bør de ha fått nok erfaring til at den vil minst være på samme nivå når det gjelder feil som alle andre (og onde tunger påstår alt at Model S faktisk er det - ikke for at den er feilfri, men fordi det er heller ingen andre ;) ).

Jeg har all tro på at Model E vil selge godt, både her i Norge og andre steder (dersom den lever opp til forventingene). En rimelig ELbil med god rekkevidde og greie prestasjoner er ikke å forakte. Man kan så klart håpe på at andre også klarer å levere en slik bil så man har mer å velge mellom, men så langt seg jeg ingen klare tegn på at noen er villige til - eller i stand til - å ta opp hansken.  For min egen del vil jeg også trekke frem at jeg tviler på at noen annen bilprodusent vil klare å overbevise meg om at de - dersom de leverer en slik bil - at de gjør det pga ett ekte engasjement for å få persontransport over på en bærekraftig teknologi. Mulig jeg er lettlurt, men jeg tror faktisk på Elon når det gjelder dette.

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 12. april 2014, klokken 17:15
Skal den fantastiske Musk lage batteriene selv ? Er det slutt på Panasonic batteriene da ?
Vel, da blir det vel problemer med batteriene også fra 2017, blir vel noen halvutvilkede greier som kommer alt for tidlig på markedet.

Nei, det er så vidt jeg vet ikke slutt på Panasonic. "Gigafabrikken" skal etter de foreløpige planene produsere 35GWh/år med battericeller, og levere 50GWh/år med ferdige batterier. Altså skal de fortsatt kjøpe inn ca 15GWh/år med celler utenfra. Spiller Panasonic kortene sine riktig, så blir det nok fortsatt i fra dem. Mitt råtips blir at de egenproduserte cellene vil gå i hovedsak til Model E, mens de innkjøpte fortsatt i hovedsak vil bli brukt på Model S/X.

Hvorfor tror du det blir masse problemer med disse cellene?  Husk at selv om de produseres i fra Panasonic så ligger det mye Tesla IP i disse cellene. Er det noe Tesla ser ut til å ha gjort grundig, så er det nettopp knowhow når det gjelder disse batteriene. Tesla vil stå eller falle - ikke på en enkelt bilmodell, men på nettopp batteriteknologien. Så her tror jeg neppe de vil ta noen unødige sjanser.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toppi

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 12. april 2014, klokken 17:15
Sitat fra: toppi på lørdag 12. april 2014, klokken 13:53
Når Musk får sin giga batterifabrikk oppe å gå i 2017? vil vi se bedre og billigere batterier.
Fossilbilen vil bli utkonkurrert tipper jeg. De vil både nærme seg prismessig samt alle andre fordeler vil gjøre at folk velger elektrisk uansett.
- Billigere "drivstoff"
- Rekkevidden er lang nok
- Gratis SC (for Tesla) over hele Europa
- Mye bedre og morsommere drivlinje
- Mindre vedlikehold, rimeligere bilhold
- Null lokale utslipp (flere og flere byer i Europa vil få soner med forbud mot utslipp)
Tror du virkelig på det fjaset om at alle vil kjøpe Tesla ? Selv om du er forelsket i bilen betr ikke det at alle andre vil ha en bil full av slarv og mangler. Ikke for ingenting at amerikanske biler alltid har solgt dårlig i europa. Mange kunne nok tenke seg en langtrekkende rask elbil , men da BMW, Mercedes, Audi eller noe Japansk. 
Skal den fantastiske Musk lage batteriene selv ? Er det slutt på Panasonic batteriene da ?
Vel, da blir det vel problemer med batteriene også fra 2017, blir vel noen halvutvilkede greier som kommer alt for tidlig på markedet.

Mulig det var mulig å misforstå, men jeg mente da overhode ikke at alle skulle kjøpe Tesla. Jeg forventer da virkelig at Tyskere med flere kommer med gode konkurrenter. Og dette vil tvinge seg frem av flere grunner.
"Low-emission zone" finnes i stadig flere byer i Europa, og mer vil komme.

Men at det er Musk og Tesla som baner veien for de andre, er det liten tvil om. Som sagt før så vil det i historiebøkene stå Tesla under starten på den elektriske tidsalder.

Og min bil har ikke fnugg av slarv eller mangler  :o




Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sn0le

Bare se i Sverige der de ikke har elbiler-fordeler som her i Norge.
Hvor mange TMS selges der? Mikroskopisk antall.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Pompel

For meg hadde det vært helt uaktuelt med elbil om mva og engangsavgift var inkludert nå. Jeg skal ganske snart bestille en Tesla Model S og denne hadde vært alt for dyr for meg med disse avgiftene. Dette er også eneste elbil som er aktuell med en reise på 150km t/r jobb.

Staten taper heller ikke penger på meg her for jeg har i alle år hardnakket påstått at nybil skal jeg aldri kjøpe, bedre å kjøpe biler som er et par år gamle. Men nå kjøper jeg elbil ny pga batterikvalitet.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Espen Hugaas Andersen

Man må se litt lengre frem enn situasjonen i dag.

I 2017 har nok Tesla en elbil på markedet til 250.000 kroner med rekkevidde tilsvarende Model S. Den vil nok ikke være like stor som Model S, men vil nok fortsatt være litt større enn Leaf/Golf/osv. Om man da legger på 100.000 kroner i mva og engangsavgift snakker vi da om en bil til 350.000 kroner. For meg virker dette attraktivt, tatt i betraktning at dette tilsvarer prisen på en ny BMW i3, som har kun fire seter og ca en fjerdedel av rekkevidden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjell Leaf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:49
Man må se litt lengre frem enn situasjonen i dag.

I 2017 har nok Tesla en elbil på markedet til 250.000 kroner med rekkevidde tilsvarende Model S. Den vil nok ikke være like stor som Model S, men vil nok fortsatt være litt større enn Leaf/Golf/osv. Om man da legger på 100.000 kroner i mva og engangsavgift snakker vi da om en bil til 350.000 kroner. For meg virker dette attraktivt, tatt i betraktning at dette tilsvarer prisen på en ny BMW i3, som har kun fire seter og ca en fjerdedel av rekkevidden.
Hvordan vet du at Tesla vil ha like lang kjørelengde på sine mindre modeller ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

#38
Mener jeg har lest tidligere at grunnmodellen (dvs billigste enkleste Gen3) skal ha rekkevidde på 200 miles + (dvs 32 mil +). De må uansett sørge for god nok rekkevidde til at superlader-nettverket kan benyttes. Den bør derfor ikke ha dårligere rekkevidde enn 60kWh modellen, og i den mindre og lettere Gen3 skulle det kanskje tilsi et batteri på rundt 50kWh?

Tesla kommer nesten garantert ikke til å lage en by-elbil med 15 mil rekkevidde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:54Hvordan vet du at Tesla vil ha like lang kjørelengde på sine mindre modeller ?
Jeg vet ikke, men det er nok trolig at rekkevidden vil ikke være veldig mye mindre enn for Model S. Det Tesla/Musk har sagt om saken er at de forventer en pris på rundt $35k og en rekkevidde på over 200 miles. Model S har rekkevidde på 265 miles/424 km. Om 3. Gen havner på 220 miles snakker vi om en reduksjon på 17%.

Om man er pessimistisk, så vil nok en greit utstyrt 3. Gen med største batteri havne på $55k, og ha 320 km rekkevidde (~390 km NEDC). Men om dette skulle skje ville nok staten avvente med engangsavgift, kun innføre mva, og prisen ville nok bli i området 412.000 kroner. Dette er fortsatt relativt attraktivt, men ikke helt "disruptive".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Erik N

Sitat fra: toppi på lørdag 12. april 2014, klokken 13:53
Når Musk får sin giga batterifabrikk oppe å gå i 2017? vil vi se bedre og billigere batterier.
Fossilbilen vil bli utkonkurrert tipper jeg. De vil både nærme seg prismessig samt alle andre fordeler vil gjøre at folk velger elektrisk uansett.
- Billigere "drivstoff"
- Rekkevidden er lang nok
- Gratis SC (for Tesla) over hele Europa
- Mye bedre og morsommere drivlinje
- Mindre vedlikehold, rimeligere bilhold
- Null lokale utslipp (flere og flere byer i Europa vil få soner med forbud mot utslipp)

Gratis SC? Husk at det nå er baket inn i nypriset på en Model S et "livstidsabbonemang" på superchargers, og at det kun gjelder 85kWh-modellen. Hvis man kjøper en 60kWh-modell så må man legge opp ca 10.000 kronor (hvis jeg ikke husker feil?) for at få tilgang til SC-nettverket.

Da Model E skal prispresses er jeg rimeligt sikker at SC-tilgang ikke kommer at vare inkludert, og at de kommer at legge opp et system der man enten kan kjøpe livstidsabbonemang for X tusenlapper eller betale per ladning.

cstromme

Model E (eller hva den nå kommer til å hete) blir for vår del bil nummer 2 ved siden av Model S, og i så tilfelle har vi ikke behov for den store rekkevidden, ei heller behov for superladertilgang på den. Så alt de kan gjøre for å få ned prisen ved å for eksempel ha mindre batteri og separere ut superladertilgang slik som de gjør nå er supert for vår del.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Amoss

Sitat fra: Erik N på fredag 06. juni 2014, klokken 07:51
Da Model E skal prispresses er jeg rimeligt sikker at SC-tilgang ikke kommer at vare inkludert, og at de kommer at legge opp et system der man enten kan kjøpe livstidsabbonemang for X tusenlapper eller betale per ladning.

Du har så klart helt rett i at det ikke er gratis, men innbakt i prisen for 85kWt batteriet, og at man kan kjøpe tilgangen dersom man har det minste batteriet. Men er rimelig sikker på at denne politikken kommer til å fortsette med "bilen som tidligere var kjent som Model E". Elon bekreftet her i vinter en gang at superladertilgangen ville være "gratis" for alle Teslamodeller. Så ja, kjøper du "bilen som tidligere var kjent som Model E" med det minste batteriet (ca 45-50kWt?) må du regne med å legge ut litt ekstra for fri tilgang, men kjøper du "bilen som tidligere var kjent som Model E" med en større batteripakke (60-65kWt?) er jeg sikker på at tilgangen vil være inkludert.

Det som er mer spennende er vel om hvor vidt tilgangen vil koste like mye for "bilen som tidligere var kjent som Model E" som for Model S (13.800 kr.)? Sitter litt med antagelsen om at dette vil koste ca halvparten på denne billigere modellen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Truls123

Teknologien til el-biler er fortsatt ikke konkurransedyktig mot fossile biler, under like konkurransevilkår. Det vil ta mange år før dette endrer seg.

Det økte salget av el-biler vil derimot redusere statens inntekter såpass mye at jeg tror det vil skje noen politiske endringer. Jeg tror kollektivfeltet, gratis parkeringer og årsavgiften vil endres først. 

Utover dette tror jeg det tar flere år før politikerne endrer de tyngre subsidiene til el-bil.

AP sin miljøpolitiske talsmann har bla. i år sagt at han vil fortsette å arbeide for opprettholdelsen av dagens subsidieordning for el-biler.

JO

Vel skal man takle fremtidens utfordringer med transport og forurensing finnes det i og rundt byene bedre tiltak en elbil.
Lavere forbruk og lavere salg av biler og elbiler gir stor gevinst, så man kan skatte bil i det hele til ett nivå der man får adferdsendring. Da vil også kollektivtransport/sykkel osv bli mer lønnsomt å legge til rette for.
Nei at alle skal kjøre matpakken og ræva 10km til jobb går ikke i lengden.

Man er rimelig hjernevasket hvis man som meg kjøper en Tesla og sier man tok miljøhensyn. Det finnes ikke noe miljøvennlig i å kjøpe en bli, spesielt ikke en på over 2 tonn.
Svart Model S Levert 11 Mars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA