Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tur fra Kiel til Amsterdam

Startet av Bushy, torsdag 10. april 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

Kjell Leaf

De kan jo bare se seg om til andre land som ikke raner bileierne sine. Pengene vi sparer på drivstoff/avgifter bruker vi på andre ting som igjenn genererer inntekter til staten. Siden vi da bruker pengene på noe annet vil dette også gi flere arbeidsplasser som igjenn gir moms, arbeidsgiveravgift og skatt i statskassen. Alle pengene kommer ikke inn til staten men svært mye av dem kommer altså inn etter å ha tatt en ekstra runde eller to.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 05. april 2014, klokken 14:27
De kan jo bare se seg om til andre land som ikke raner bileierne sine.

Hvilke land tenker du på?
I direkte sammenlignbare land som Sverige og Danmark er vel "ranet" omtrent like stort som i Norge?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 05. april 2014, klokken 14:32
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 05. april 2014, klokken 14:27
De kan jo bare se seg om til andre land som ikke raner bileierne sine.

Hvilke land tenker du på?
I direkte sammenlignbare land som Sverige og Danmark er vel "ranet" omtrent like stort som i Norge?

Danmark ja, Sverige nei. Kun merverdiavgift på biler i Sverige, fergene er gratis og bompenger finnes knapt.

I Danmark er familiebilene derimot dyrere enn i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. april 2014, klokken 14:02
Tja, når gir jo Staten slipp på arveavgiften som melkeku, og det snakkes om å gjøre det samme med formueskatten. Så at avgiftene fra enhver sektor aldri kan gå ned er jeg ikke med på, det kan kompenseres andre steder.
Kan ikke se for meg minkende bilavgifter kompenseres med økte direkte skatter, andre avgifter eller lavere bevilgninger.
Bevilgningene er jo i dag for små på alle viktige områder.

Sitat
Forøvrig betaler jeg mye heller arveavgift enn hk- og vektavgift på elbiler.
Gjelder neppe de med giga- og teraformuene.
De yter neppe millionbidrag til valgkampene uten motytelser.

Sitat
Dessuten, hvordan ser du for deg at de skal kompensere de manglende drivstoffavgiftene? Årsavgift på 15.000,-? Kilometeravgift som i gamle dager?
"Drivstoffavgift" for elbiler blir som km-avgift lik systemet dieselbilene hadde den gangen de tanket avgiftsfri diesel på pumpene:
Plombert km-teller enten mekanisk i et hjulnav eller som GPS.
Betyr du må innom Biltilsynet for avlesing en eller flere ganger årlig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Om det nå skulle bli nye bilavgifter, så vil jeg tro de kommer som "veiprising".  Med kombinasjon av bombrikker (autopass) og automatisk lesing av bilskilt (ocr) er dette en forholdsvis enkel og rimelig installasjon, og man kan veldig lett styre priser på en hensiktsmessig måte (høyere pris i rushtida, tettere mellom avlesningspunktene i områder man vil begrense trafikken osv).
Man kan til og med lage et system med individuelle priser, og rabattordninger for dem som av forskjellige kommer veldig uheldig ut av det.
Da slipper man også alle argumentene om hvor urettferdig det er at akkurat JEG skal betale for akkurat DEN kjøringen.
Det eneste som må løses er personvernhensyn, men det problemet har man allerede med dagens automatiske bomstasjoner, så det er et helt overkommelig problem.

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Amoss

Sitat fra: Olatho på lørdag 05. april 2014, klokken 17:59
Det eneste som må løses er personvernhensyn, men det problemet har man allerede med dagens automatiske bomstasjoner, så det er et helt overkommelig problem.
(min uthevning)

... så det er ett problem man har valgt å ignorere
. Sånn, da rettet jeg på ditt utsagn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Det kan du jo si. Poenget mitt var at det faktisk er mulig å løse, og at dette uansett er et problem som allerede eksisterer, ikke noe nytt som dukker opp med (større andel) veiprising.

timingbeltkiller

Staten ønsker X milliarder bilkroner inn på inntektsiden i budsjettet.
Staten har micro problem med å finne dyre og kompliserte måter å kreve inn X på.
Staten har giga problem med å finne billige og enkle måter.

Dette fordi første og viktigste regel for alle statsbyråkrater er:
Forbudt å bruke hue!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: Olatho på søndag 06. april 2014, klokken 08:28
Det kan du jo si. Poenget mitt var at det faktisk er mulig å løse, og at dette uansett er et problem som allerede eksisterer, ikke noe nytt som dukker opp med (større andel) veiprising.

Du har helt rett i at dette ikke er noe nytt problem ja :)   Det er teknisk mulig å løse også, selv om det neppe er reelt å tro at det finnes en politisk vilje til noen løsning. Til det er ønsket om å overvåke alt for stort...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Vind

Kun en liten enring i avgiftene vil redusere antall nye elbiler betraktelig.

Først: Merverdiavgift på bilene vil øke prisene med 25%.  Da vil de fleste "mellomklasse" el -bilene, slik som e-golf, Leaf, i3 osv øke prisen med ca 70 000 kr + / -.  Det er vanskelig å anslå hvor mange færre elbiler som blir solgt med 70 000 kr høyere nypris, men en halvering tror jeg fort man skal regne med.  For en Tesla vil prisen øke med ca 150 000 + / - litt.  Det gjør at den tipper utenfor det mange kan strekke seg til.  På de minste elbilene, slik som trillinger og e-Up vil det bety nærmere 50 000 kr.  Jeg tror derfor man vil redusere nybilsalget med opp mot 50% bare vbed å innføre MVA - rett ot slett fordi differansen mot sammenlignbare fosil/ hybrid biler blir for stor.  I Sverige er det mva på elbiler, og ingen fradragsordninger, noe som gjør at el-biler i Sverige omtrent ikke omsettes.

Legger man på bilavgifter på toppen - så blir elbil bare for spesielt interesserte.

Derfor tror (merk tror) jeg ikke dagens regjering, eller oposisjon vil gjøre noe med hverken nybilavgift eller MVA på elbil på enda en god stund - rett og slett fordi en elbil er i utganspunktet mye dyrere enn tilsvarende "fosil/ hybrid bil"

Tapet for staten er heller ikke så stort som mange vil ha det til.  Kun noen få prosent av Tesla eierne hadde kjøpt en bil til 900 000 - eller 1 700 000 som jo ville vært prisen med fullt påslag for HK, vekt og utstyr.

Det vi nok må regne med er at det blir åpning for lokale restriksjoner i kollektivfelt, en mindre del bompenger/ fergeavgifter osv. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Ikke glem at produksjonen av elbiler blir billigere ettersom batteriprisen går nedover, i tillegg er det kanskje litt å gå på prismessig også. Dermed kan kanskje elbiler koste det samme etter 2017 selv med moms.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

Dagens prisforskjell på elbil og fossilbil fra fabrikk er betydelig.
Det er derfor antakelig overoptimistisk å anta elbilen har minket dette gapet i 2018 eller 2020 så mye at fossilbilen er utkonkurrert.

Eventuelt bortfall av konkurransevridende fordeler vil derfor sannsynligvis føre til (betydelig) relativ nedgang i elbilsalget.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Denne oversikten over ulike VW UP modeller viser tydelig at e-bilutgaven er betydelig dyrere enn de andre fossilutgavene av UP selv om den er uten avgifter.
http://www.volkswagen.no/no/models/up-/utstyrsvarianter.html

Dersom det er ønskelig med et høyt antall nullutslippsbiler i Norge må man være forsiktige med å legge på avgifter etter 2017 pål nullutslippsbiler inntil disse når et nivå hvor disse er ubetydelig dyrere enn sine fossile alternativer.

Olemann

#29
Det er meget mulig all klagingen på kø i kollektivfeltet kan føre til at man begrenser denne retten,  og da har man et virkemiddel i vekt-klassene som allerede finnes.  Som kjent er det klasser fra 800 kg til over 1600 kg.

Ettersom det er åpenbart mindre miljøvennlig både å produsere og kjøre store tunge biler, er en mulighet at kun lette by-biler beholder denne retten.  De store, tunge elbilene har i alle tilfelle et marked som landeveisbiler . På lengre sikt kan en sikkert også se for seg innføring av avgifter basert på parametre som allerede er i bruk for avgifter, ikke bare vekt, men også f.eks. motorstyrke.  Hensikten med dette vil da kunne være å "ramme de som har råd til det", altså avgiftsbelegge "luksus" som har vært vanlig praksis i Norge det meste av etterkrigstiden.  På denne måten vil ulike elbiler kunne behandles ulikt, for å styre etterspørselen.

Tror neppe det er politisk flertall for å ramme alle likt, men det må begrunnes med miljø-aspektet,  og det er nok mulig å behandle ulike elbiler ulikt, nettopp ut fra en slik tenkning.

Så dette blir spennende å se i tiden som kommer!

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA