Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adresseavisen og elbil

Startet av Jimpec, torsdag 10. april 2014, klokken 09:34

« forrige - neste »

Jimpec

(Fant ikke noen annen tråd ved søk..)

Litt forundret over (litt mer enn forventet) forbruk etter at sommerdekkene kom på igjen lurer jeg litt på hvilket dekktrykk andre kjører med på originale 21".

Jeg har 45 psi foran og 48 psi bak.

Forbruket skal være høyere og da jeg byttet til vinterdekk i november gikk forbruket ned 10-15% ved bytte til Hakka R2. Men nå som jeg er tilbake på sommerdekk igjen har forbruket økt nesten 25-30%. Lurer på om dette kan ha sammenheng med 5.9 også (post i egen tråd).

Kjører lett på 180 snitt med Hakka R2 (og 5.8).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Satte på helt nye 21" med Conti dekk i helga, og forbruket er helt hinsides. Kanskje det retter seg med økt temperatur. 46 psi, men må kanskje høyere?

Setter R2 på igjen i dag pga tur i glatte områder, men dette må jeg finne ut av. Kan bare ikke ligge med 240-250 wh/km på sparekjøring, da holder ikke rekkevidden....

Jimpec

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. mars 2014, klokken 13:06
Satte på helt nye 21" med Conti dekk i helga, og forbruket er helt hinsides. Kanskje det retter seg med økt temperatur. 46 psi, men må kanskje høyere?

Setter R2 på igjen i dag pga tur i glatte områder, men dette må jeg finne ut av. Kan bare ikke ligge med 240-250 wh/km på sparekjøring, da holder ikke rekkevidden....

Jeg har problemer å komme under 250 om jeg prøver.. Riktignok bykjøring.

Semiaktiv kjøring på motorvei med tilførselsveier ga snitt langt over 300 på en mils tur tidligere i dag. Og vi snakker ikke om "bånn pinne aks" her.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Dette står veldig i kontrast til forbruket andre her inne rapporterer med 21". Spent på hva som skjer på lengre tur når dekkene rekker å bli varme, men det skjer altså ikke denne uka. Da blir det vintersåler for sikkerhets skyld.

Muffinman

Kanskje dekkene er feilvare? Reagerte på at slitebanen rett og slett ikke så ut før jeg satte på hjulene. Se vedlegg. Gjelder alle 4.

Batteritralla

Det som nevnes i denne tråden samsvarer med det jeg også opplever.

Jeg har bare kjørt min bil med 21" og Conti dekk.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Dekkene ser ut som feilstøp eller noe. Kanskje problemer med formslipp, eller kanskje noe galt med gummien som er brukt. Eller kanskje er det slik det skal være.

Uansett glad for at jeg tok et bilde før jeg tok dekkene i bruk.

janmb

På min P85+ er originalt trykk oppgitt til 38 foran og 40 bak.

Skjønner godt at de fleste ønsker å kjøre høyere trykk for å få ned rullemotstanden, men da må man også forvente dårligere grep og ikke minst større/skjev slitasje. Når folk går nesten 10 pund opp får dekkene ganske mye mage midt på rullebanen og dette skaper selvsagt ekstra slitasje der og kutter levetiden på dekket betraktelig. Verre er det dog at man får langt dårligere ytelse, både ved krapp sving og nedbremsing - som i sin tur kan være et sikkerhetsproblem.

(og nei det har ingenting med bildene til muffin å gjøre - der handler det åpenbart om noe helt annet, enten feil på dekkene eller en solid gal hjulstilling)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Stig O

Var på fjellet to ganger i forrige uke med 600 høydemeter og brukte ca.215 tur/retur begge gangene. Sol og tørre veier. Micheline PSS 245/38-21 og tror jeg fylte 45 psi.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Muffinman

Sitat fra: janmb på mandag 31. mars 2014, klokken 14:19
en solid gal hjulstilling
I så fall en så gal  hjulstilling at dekkene blir ødelagt uten å stå på bilen.  Den ble nemlig levert på vinterdekk og bildet er tatt før 21" hjulene ble satt på nå i helgen ;)

BMW850

Kommer ikke 21" med Michelin? Har det i perioder vært utlevert Conti?  ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Ved utlevering fikk jeg beskjed om at alle som kjøpte 21" fikk "bedre dekk enn standard". Sjekket det ikke der og da, men jeg tviler vel litt på at disse Conti-dekkene er de beste?

Jimpec

Sitat fra: BMW850 på mandag 31. mars 2014, klokken 14:33
Kommer ikke 21" med Michelin? Har det i perioder vært utlevert Conti?  ???

P kommer vel gjerne med Conti og P+ med Michelin
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

BMW850

Står jo generelt Michelin på 21"  ???

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Jeg tror P har både fått Michelin og Conti- på 21" opp gjennom.
Forbruket på 250Wh/km virker høyt- jeg brukte 220 med P+ ifjor. Det har vært diskutert at Michelin-dekkene ikke skulle lagres i kulde- kan forbruket har med en "kuldeskade" å gjøre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA