Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spole og pause musikk og video

Startet av BauDemo, torsdag 10. april 2014, klokken 04:32

« forrige - neste »

BauDemo

I may need to change the wishbones or also known as Control arms on my Think.

So as far as I can read these are the partnumbers of the wishbones from the original Think parts catalog:
530.1031.B Control arm LH
530.1032.B Control arm RH

Do you know what the part numbers of the wishbones are if bought from MECA/biltema/autoexpressen, etc?

Also do you know how to get to the 2 screws attaching the wishbone to the frame?

Is it hard to change yourself?

Would you recommend wheel alignment after?

Do I need to change anything else while there, for example the attachment nuts? If yes, part numbers for them?

Any advice, especially from own experience with Think A306 is appreciated.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

Du trenger bare å skifte "pos 23,  53S.0260.A BALL JOINT" hvis det er bare i bærekula du har slakke?

Skal du skifte selv må du få laget deg et verktøy som du kan presse ut den gamle og inn den nye, se vedlegg.
Uten et slikt pressverktøy er det umulig uten å demontere og sette delene i ei presse.

Ikke så alt for vanskelig å gjøre selv, vet flere som har utført en slik skifting. Men det er nok enklere å kun skifte komplett bærearm. De to bakre boltene går gjennom gulvet så du må nok under gulvteppet for å komme til dem.

Mekonomen har følgende deler som sannsynligvis passer (Citröen Saxo):
bærekule:            08-70489 NOK 372,50
bærearm høyre:   08-70650  NOK 1522,50
bærearm venstre: 08-70651  NOK 1522,50
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BauDemo

Thanks Lynet,

Yes it is the ball joint that I need to change, but from looking at it - there is a lot of rust there and making a tool could take some time...
While I hope that changing the whole wishbone would be less time consuming.

As for the prices - look at this:
http://www.bytdel.se/chassi/lankarm/lankarm-hjulupphangning-7580.html
871kr (swedish) and free shipping.
Don't know what the quality of the part is, but the shop has very good ratings.

I was hoping that someone who have changed the wishbones on the Think A306 would chime in too.

Edit:
The link to the ball joint:
http://www.bytdel.se/stod-styrstag-11151.html
173kr
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Elmo

Sitat fra: BauDemo på mandag 31. mars 2014, klokken 21:37
I was hoping that someone who have changed the wishbones on the Think A306 would chime in too.

Jeg fikk klage på begge nedre bærekuler på min Saxo på siste EU-kontroll.
Jeg har ikke tilgang til presse, så jeg demonterte begge bærebroene og tok dem til et lokalt verksted som byttet begge bærekulene for mindre enn enn jeg selv ville måtte betale bare for kulene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA